Mitta- ja massadirektiivin käsittely etenee
Komission 11.7.2023 julkaiseman mitta- ja massadirektiivin muutosehdotuksen käsittely etenee. Alkusyksyn aikana Suomi on muodostanut ehdotukseen oman virallisen kantansa. EU:ssa parlamentin
Komission 11.7.2023 julkaiseman mitta- ja massadirektiivin muutosehdotuksen käsittely etenee. Alkusyksyn aikana Suomi on muodostanut ehdotukseen oman virallisen kantansa. EU:ssa parlamentin
Euroopan komissio julkaisi 11.7.2023 ehdotuksen mitta- ja massadirektiivin uudistamisesta osana kuljetusalan viherryttämispakettia. Direktiivi säätelee kuljetuskaluston mittoja ja massoja kansainvälisessä liikenteessä.
Hallitus sai syyskuun alussa valmiiksi neuvottelut talousarvioesityksestä vuodelle 2022. SKAL kävi läpi maanteiden tavaraliikenteen osalta keskeiset budjettilinjaukset. Hallitus neuvotteli elo-syyskuun
SKAL julkaisi kesäkuussa liittokokouksen kynnyksellä tavoiteohjelmansa lähivuosille. Se kokoaa yhteen ajamamme asiat ja perustelut niiden takana. Ohjelmassa käsitellään yhteiskunnan ja
Kuljetusyritykset voivat hakea marraskuun ajan polttoainetukea Valtiokonttorista. Polttoainetukea maksetaan 5 prosenttia helmi–huhtikuun 2022 välillä syntyneistä polttoainekuluista. Tuen piiriin ollaan eduskunnassa
Dieselin hinta on puhuttanut kuljetusalaa viimeisen vuoden ajan. Hinnan vaihtelut ovat olleet ennennäkemättömän rajuja, jopa kymmeniä senttejä yhden viikon sisällä.
Lakeihin ja asetuksiin kirjoitetaan toisinaan siirtymäaikoja, jolloin säädökset eivät tule kerralla voimaan. Siirtymäaikojen tarkoitus on pehmentää säädöksen voimaantuloa antaen säädösten
Komissio on aloittanut valmistelun niin sanotun mitta- ja massadirektiivin uudistamiseksi. Kansallisessa liikenteessä tämä direktiivi sääntelee ajoneuvojen mittoja, kansainvälisessä liikenteessä sekä
Venäläisestä energiasta luopuminen on perusteltua, kirjoittaa johtaja Petri Murto. Tämä kuitenkin nostaa polttoaineiden hintaa, mikä iskee kovaa kuljetusyrityksiin. Iskua tulee
Toistuvat polttoaineveronkorotukset ovat johtaneet tilanteeseen, jossa maanteiden tavaraliikenne maksaa polttoaineveroja vuosittain lähes 700 miljoonaa euroa – yli 10 prosenttia alan liikevaihdosta! Enimmillään dieselpolttoaineesta peritään veroa lähes tuplasti sen verran, mitä EU minimissään edellyttää. Veronkorotuspäätöksissä on ummistettu silmät ja suljettu korvat kuljetusalan ja Suomen teollisuuden viesteiltä. Jossain kohtaa kamelin selkä katkeaa, ja logistiikkakustannukset eivät enää mahdollista tuotantoa Suomessa.
Elokuun alussa tuli voimaan polttoaineveron korotus, joka nosti fossiilisen dieselöljyn verotasoa 6,46 senttiä litralta. Tämä veronkorotus kasvattaa kuljetuskustannuksia Suomessa lähes