SKALilta kuljetusalan esitykset hallituksen puoliväliriiheen: logistista kilpailukykyä ja tiestön rahoitusta vahvistettava

Hallitus kokoontuu huhtikuussa puoliväliriiheen. Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on toimittanut hallituksen ministereille konkreettisia ratkaisuehdotuksia logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Järjestö korostaa, että hyvin alkanut tiestön korjaaminen ansaitsee jatkoa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on toimittanut hallituksen ministereille kuljetus- ja logistiikka-alan esityksiä puoliväliriihessä ja muussa päätöksenteossa huomioitavaksi.

– Esityksemme ovat konkreettisia ja talouskasvua tukevia. Niissä tuodaan esiin kuljetus- ja logistiikka-alan merkitys Suomen kilpailukyvylle. Kuljetusalalle ovat tärkeitä päätökset, jotka koskevat muun muassa energian hintaa, normien ja säännösten järkevöittämistä, infran rahoitusta sekä teollista kilpailukykyä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala kuvaa.

Kujalan mukaan kuljetuskustannukset korostuvat yritysten sijoittumisessa yhä vahvemmin. Kuljetusten toimivuus on välttämätön teollisuuden ja kaupan toimivuudelle. Hänen mukaansa kaiken päätöksenteon lähtökohdaksi pitää ottaa vahvemmin yrityksien kilpailukyky ja työpaikkojen säilyttäminen Suomessa.

Suomi menestyy tehokkaalla logistiikalla

Maantieteellinen sijainti on merkittävä Suomen kilpailukykyä määrittävä tekijä. Pitkät välimatkat ja meri erottavat Suomen Euroopan päämarkkinoista ja lisäävät viennin kustannuksia. Tämä voi heikentää yritysten halua sijoittua Suomeen ja rajoittaa mahdollisuuksia harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa.

– Tämä logistinen takamatka tulee huomioida kaikessa päätöksenteossa. Pärjäämme kilpailussa vain muita tehokkaammalla logistiikalla, Anssi Kujala huomauttaa.

SKAL muistuttaa, että arktiset olosuhteet luovat haasteita, joita ei aina riittävästi huomioida EU- säädöksiin vaikuttamisessa. Näiden piirteiden esiintuominen vaatii Suomelta aktiivista ennakkovaikuttamista yhteistyössä elinkeinoelämän ja viranomaisten kanssa. Monen teknisen säädöksen soveltamisessa Suomen talviolosuhteet aiheuttavat muusta Euroopasta poikkeavia haasteita.

– Suomi on osa EU:ta, ja EU on osa Suomea. Meidän velvollisuutemme on aktiivisesti ja oikea-aikaisesti tuoda esiin Suomen erityispiirteitä ja tarpeita. Näin varmistamme, että Suomen logistinen kilpailukyky nähdään osana Euroopan kilpailukykyä ja otetaan huomioon EU-päätöksenteossa, korostaa SKALin asiantuntijapalveluitten johtaja Petri Murto.

Logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseen tarvitaan SKALin mielestä kokonaisnäkemystä ja poikkihallinnollista näkökulmaa useilta politiikan sektoreita.

Tiestölle riittävä rahoitus, korjausvelkaa vähennettävä

Tiestön kehittämisen kannalta hallituskauden tärkeimpiä päätöksiä on valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. SKAL esittää lausunnossaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaan miljardin lisäystä tiestön rahoitukseen seuraavasti: 300 miljoonaa euroa perustienpitoon, 300 miljoonaa korjausvelan poistamiseen ja 400 miljoonaa kehittämisinvestointeihin. Myös alempiasteisen tiestön ylläpito on huomioitava, koska siellä liikkuu erityisesti maa- ja metsätalouden kuljetuksia.

Tiestön korjausvelka on noussut jo yli 2,5 miljardiin euroon. Vuosien 2024 ja 2025 hallituksen investointiohjelman lisärahoituksella korjausvelan nousua on saatu taitettua. Tämä on myönteistä, mutta lisärahoitusta tarvitaan.

– Vuodelle 2026 esitetty 120 miljoonaa euroa ei riitä. Nyt on tärkeää saada tiestön korjausvelkapakettia jatkettua 300 miljoonan euron lisärahoituksella vuosittain pysyvästi korjausvelan vähentämiseksi, vaatii SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala

Kuljetusalan puolesta SKALilta kymmeniä esityksiä

SKALin esityksien pääkohtia ovat:

  • Teollisuuspolitiikassa on huomioitava logistinen kilpailukyky
  • Säädöksiä on sujuvoitettava
  • Tiestön korjausvelkapakettiin on panostettava jatkossakin
  • Uudessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on taattava tiestölle riittävä rahoitus
  • Ammattidieselin valmistelu tulee käynnistää ja ohjata päästökauppatulot liikenteen päästöjen vähentämistoimiin
  • Jakeluvelvoitteen tasossa on otettava huomioon sen hintavaikutus
  • Esityksiä työvoiman saatavuuden parantamiseen
  • Digitalisaatiosta kilpailukykyä

SKAL korostaa, että Suomen kaltaiselle maalle energian hinta on tärkeä kilpailutekijä. Järjestön mielestä päästövähennyskeinojen päällekkäiset kulut tulee arvioida ja kohtuuttomat polttoaineen hinnan nousut välttää. SKALin mukaan Suomessa tulee varautua aktivoimaan erilaisia toimia, mikäli esimerkiksi päästökauppa vuonna 2027 nostaa polttoaineen hintaa huomattavasti enemmän kuin nyt arvioidaan.

– Kuljetusyritykset turvaavat Suomen toimintakyvyn myös poikkeusoloissa. Niiden toiminta takaa kansalaisille turvallisen arjen ja palvelut, kuten ruoan, lääkkeet sekä vaikkapa lämmön- ja sähköntuotannon, toimitusjohtaja Kujala summaa.

Lisätietoja:

SKALin kirjelmä hallitukselle
SKALin lausunto valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan

SKALin ohjelmajulkaisut:

Järkevillä normeilla kasvua ja kilpailukykyä
Logistista kilpailukykyä vahvistettava (teollisuuspoliittinen ohjelma)
Suomen tiet kuntoon
Kuljetus- ja logistiikka-alan työvoiman turvaaminen
Logistiikan digitalisaation toimenpideohjelma
Tiivistelmä SKALin EU-vaikuttamisen tavoitteista

Lisätietoja

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Ari Herrala

Edunvalvontajohtaja

+358 9 4789 9400+358 50 368 4248

ari.herrala@skal.fi

Outi Nietola

Logistiikkajohtaja

+358 40 194 4776

outi.nietola@skal.fi

Petri Murto

Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

+358 9 4789 9334+358 40 762 2140

petri.murto@skal.fi