Uutta virtaa koneeseen - SKALin strategia 2024

SKALin liittokokous vahvisti uuden strategian 8.6.2024. Tältä sivulta löydät SKALin strategiamateriaalin ja tietoa strategiatyöstämme.

Uutta virtaa SKALin koneeseen – ja kuljetusalalle!

Kuljetus- ja logistiikka-alan toimintaympäristö on muutoksessa. SKALin jäsenyrityksiin ovat vaikuttaneet muun muassa Venäjän hyökkäyssota ja energiakriisi sekä EU:n ja Suomen kovat päästövähennystavoitteet. Suomen logistinen asema on muuttunut. Lisäksi korostuu esimerkiksi kuljetusyritysten kasvava tarve kasvattaa liiketoimintaosaamistaan ja digitalisoida toimintojaan. On selvää, että nämä toimintaympäristön muutokset vaativat kuljetusyrittäjien omalta järjestöltä SKALilta uusien tavoitteiden asettamista.

Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi SKALin hallitus käynnisti keväällä 2023 uuden strategian valmistelun. Yli vuoden ajan kestäneen työn tavoitteena on ollut luoda perusteltu näkymä toimialan alan tulevaisuuteen. Tärkeintä strategiassa on ollut luoda pitkän aikavälin tavoitteita ja valintoja alan puolesta vaikuttamiseksi sekä jäsenyritysten palvelemiseksi entistäkin paremmin.

Liikkeelle jäsenyrityksien tarpeista

Lähdimme liikkeelle jäsenyrityksien tarpeiden selvittämisestä jäsentutkimuksella, josta saimme lähtökohdat kaikelle työlle. Jäsentutkimuksemme kertoi senkin, että yli 80 prosenttia jäsenistämme on työhömme melko tai erittäin tyytyväisiä. SKALilla on merkittävä tehtävä kuljetusyritysten ja koko suomalaisen yhteiskunnan kilpailukyvyn vahvistamisessa.

Uudella strategialla pyrimme tunnistamaan voimavaroja nykyistä paremmin ja valjastamaan yhteinen tekeminen tehokkaasti jäsenyritysten hyödyksi.

Uuden visiomme mukaan haluamme olla ratkaisuhakuinen vaikuttaja, joka yhdistää arvostetun logistiikka-alan ja mahdollistaa jäsenyritysten menestymisen.
Vision saavuttaminen ja strategian toteuttaminen vaatii meiltä paljon.

Vain yhteinen työ kantaa

SKAL on yksi joukkue. Strategia edellyttää meiltä kaikilta kolmiportaisen SKAL-organisaatiomme jäseniltä, luottamushenkilöiltä ja organisaatiomme jäsenyhdistysten toimihenkilöiltä yhteistä tekemistä. Se vaatii sitoutumista yhdessä määriteltyihin tavoitteisiin ja valintoihin.

Uusi strategia onkin valmisteltu huolella monen työryhmän, työpajan ja kyselyn myötä. Valmisteluun on osallistunut jopa satoja SKALin aktiivisia toimijoita. Strategian lopussa olevassa liitteessä kuvataan valmistelun eri vaiheet.

Strategia on pitkä, ja myös perusteellinen. Valmistelun edetessä katsottiin tarpeelliseksi, että käsitellessä kaikilla on käytössä riittävät perustiedot järjestöstämme oman mielipiteen muodostamiseksi strategiastamme.

Näiltä sivuilta löydät koko strategiaesityksen ja siihen liittyvän kaiken oleellisen aineiston. Mikäli haluat vain pikaisesti lukea ydinasiat, näet ne kalvoesityksestä.

Suomalaisten kuljetusyritysten tarve ja odotukset tärkeimpiä

Kuljetusyrittäjät ovat perustaneet SKALin ajamaan jäsenyrittäjien asioita ja maksavat jäsenmaksuillaan tämän työn, jota heidän puolestaan tehdään.
On selvää, että oleellista on jäsenyrittäjien menestyminen. Tärkeää on se, että jokainen kuljetusyrittäjä kokee SKALin työn merkitykselliseksi. Vielä tärkeämpää on se, että järjestöllä on näyttää tuloksia toiminnastaan kaikilla toiminnan tasoilla.

Monipuolisen valmistelun ja kevään 2024 kenttä- ja kommentointikierroksen jälkeen Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n liittokokous hyväksyi strategian yksimielisesti 8.6.2024. Alue- ja erikoisjärjestöille esitetään, että ne laativat omat strategiansa soveltaen tätä yhteistä strategiaa. Tästä vastaa kunkin jäsenyhdistyksen edustaja SKALin hallituksessa.

Nyt syötetään uutta virtaa koneeseen! Pidetään Suomi liikkeessä.

Jari Välikangas
puheenjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Tutustu strategiamateriaaleihimme

Uutta virtaa koneeseen – SKALin strategia 2024

Lataa käyttöösi laaja strategiapaketti tausta-aineistoineen.

Tutustu

Diat strategiasta

Tutustu diaesitykseen strategiasta (pdf). Pyydä esitys tarvittaessa Power Point -muodossa viestinnästä (viestinta@skal.fi).

Tutustu

Strategiset valinnat

SKALin strategian toimeenpano on jaettu kuudeksi strategiseksi valinnaksi, joita edistetään kehitystiimeissä. Esittelemme valinnat vastuuhenkilöineen alla.

Vaikutamme logistiikka-alan toimintaedellytyksiin ennakoiden oikeissa paikoissa

Tavoitteet

Ennakoiva vaikuttaminen kaikilla toiminnan tasoilla ja tehokas EU-edunvalvonta.

Nostamme alan liiketoimintaosaamisen tasoa

Tavoitteet

Kasvattaa liiketoimintaosaamisen kehittämiseen liittyvää toimintaa SKALissa 

Antaa jäsenyrityksille työkaluja kannattavuutensa parantamiseen

”Liiketoimintaosaamiseen liittyvä strategiatyö tähtää siihen, että jäsenten yritystoiminta kannattaa.”

Strategia: Liiketoimintaosaaminen on kuljetusyrityksen kohtalonkysymyksiä

Tässä juttusarjassa kerromme SKALin uuden, vuonna 2024 käyttöön otetun strategian etenemisestä toimenpiteisiin. Tällä kertaa vuorossa on liikennetoimintaosaamisen tason nostaminen. Tämä on SKALin strateginen valinta siksi, että jäsenten menestys on lähtökohta kaikelle toiminnalle. Tavoitteemme on, että SKALin jäsenellä on vahva taloudenpito ja suunnitelmallisuutta toiminnassaan. Tarjolla on jo uusia ja toimivia työkaluja jäsenten hyödyksi.

Kasvatamme SKAL brändin vaikuttavuutta

Tavoitteet:

Vahva ja valtakunnallisesti tunnistettava, visuaalisesti kiinnostava ja yhtenäinen SKAL.

SKAL viestii toiminnastaan näkyvästi keskeisissä kanavissa ja tavoittaa myös tulevan jäsenkunnan.

“Brändi ja viestintä ovat hyvin näkyviä ilmentymiä SKALin toiminnasta ja keskeisiä strategian toimeenpanon kannalta. On hienoa päästä kehittämään näkyvyyttämme koko organisaation voimin.”

Vahvistamme paikallisen toiminnan elinvoimaa

Tavoitteet:

SKAL-organisaation kolmiportaisuuttaa kehitetään ja vahvistetaan.

Tavoitteena on, että paikallisyhdistyskenttä on toimiva ja elinvoimainen osa SKALia.

Paikallisyhdistysten rooli ja tehtävät osana SKALin toimintaa kirkastetaan.

Hankimme alalle uusia osaajia

Tavoitteet:

Tehdään kuljetus- ja logistiikka-alasta haluttu ala opiskelupaikkaa harkitsevien ja työelämään siirtyvien mielissä.

Maahan muuttaville on luotava polku opiskella, kielitaito mukaan lukien, ja saada työpaikka alalta.

Kuljetus- ja logistiikkayritysten rekrytoinnin ja henkilöstöjohtamisen osaamisen tasoa on nostettava. 

Lisätään kuljetus- ja logistiikka-alan esittelyä eri koulutusasteille.

Teemme vastuullisuudesta alan kilpailuedun

Tavoitteet:

Vastuullisuus käännetään kuljetus- ja logistiikka-alan mahdollisuudeksi niin taloudellisesti kuin veto- ja pitovoiman parantamiseksi sekä ilmastopäästövaatimusten toteuttamiseksi.

Vastuulliset yritykset ovat selvitysten mukaan myös kannattavia.

Liikennesektorin päästötavoitteissa on oltava johdonmukainen linja.

Päästöjen vähentäminen ja hiilineutraaliustavoite muodostavat erittäin suuren haasteen meille kaikille.

”Yhtenä tehtävänämme on tarjota kuljetusyrityksille koulutusta ja ohjeistuksia vastuullisuuteen. Jäsenkyselyllä olemme kartoittaneet, mitä kaikkea koulutuksiin ja ohjeistuksiin kannattaa sisällyttää, ja etenemme sen mukaan”

Vastuullisuudesta kilpailutekijä

Joka numerossa kerromme strategian etenemisestä täytäntöön, niin tässäkin. Nostamme esiin kustakin kuudesta strategisesta valinnasta konkreettisia, jäsenille näkyviä toimia. Strategiaa puitiin porukalla Seinäjoella SKAL Forumissa.

Jäsenkysely

SKALin syyskuussa 2023 lähettämään jäsenkyselyyn vastasi yhteensä 667 jäsentämme.

Kyselyssä kartoitettiin jäsenten näkemyksiä kuljetus- ja logistiikka-alan tulevaisuudesta SKALin strategiatyön pohjaksi. Tämän lisäksi kysyttiin tyytyväisyyttä ja odotuksia SKALin palveluista.

Työryhmät ja työpajat

Strategian valmistelun tavoitteena on ollut se, että siihen löydetään niitä tekijöitä, jotka yhdessä koetaan kuljetusalan menestystekijöiksi ja joihin kaikki organisaation eri osat sitoutuvat.

SKALin hallitus nimesi strategian valmisteluun kaksi työryhmää: Jäsentarpeet 2030 ja Strategiatyöryhmä. Valmisteluun on liittynyt useita toimenpiteitä, kuten strategiaseminaari, johon kutsuttiin hallitus, toimihenkilöitä ja työryhmiin osallistuneet jäsenet.

Lisätietoja