Kerromme joka numerossa strategian etenemisestä toimenpiteisiin. Nostamme liiketoimintaosaamisen tasoa on SKALin strateginen valinta siksi, että jäsenten menestys on lähtökohta kaikelle toiminnalle. Tavoitteemme on, että SKALin jäsenellä on vahva taloudenpito ja suunnitelmallisuutta toiminnassaan. Tarjolla on jo uusia ja toimivia työkaluja jäsenten hyödyksi.
- Liiketoimintaosaaminen on laaja käsite, joka helposti käsitetään yrityksen talouden kysymyksinä – kuten kustannuslaskennan tai tuloslaskelma- analyysin hallintana, kertoo johtaja Petri Murto.
Siihen liittyy muitakin osa-alueita, kuten yrityksen sopimusosaaminen, henkilöstöjohtaminen ja vastuullisuuden johtaminen – jolla toki on omakin strateginen valintatiimi.

– Liiketoimintaosaamiseen liittyvä strategiatyö tähtää siihen, että jäsenten yritystoiminta kannattaa.
Liiketoimintaosaamisen kokonaiskuva hahmottuu Murron johtama strategiatiimi on syksystä alkaen hahmottanut kuljetusyritysten liiketoiminnan pelikenttää ja tunnistanut kymmenen eri osa-aluetta, joissa SKAL antaa jo tällä hetkellä esimerkiksi jäsenneuvontaa.
– Kaikkia näistä ei tietenkään voida samalla laajuudella kehittää.
Kehittämistiimin toimintaa ohjaavat mittarit, joista päämittarina on jäsenyritysten kannattavuus.
Tiimin määrittelemät kymmenen liiketoimintaosaamisen aluetta
- Yrityksen talouden hallinta
- Yritysten sopimuksiin liittyvä osaaminen
- Yrityksen riskien hallinta
- Yrityksen henkilöstön hallinta, kouluttaminen
ja johtaminen - Yrityksen johtaminen ja hallitustyöskentely
- Yritystoimintaan liittyvä tekninen säädösosaaminen
- Raportointivelvoitteet: päästölaskenta, vastuullisuus,
laatujärjestelmät - Markkinointi: kuljetuspalveluiden myynti,
neuvottelutaidot - Suunnitellusti yritystoiminta omistajalta
toiselle - Tietotekniikan hyödyntäminen liiketoiminnassa
- Liiketoimintaosaaminen on kattokäsite näillä kaikilla osa-alueilla menestymiselle. Esimerkiksi markkinoinnista keskustellaan kuljetusyrityksissä verrattain vähän, vaikka sillä on suuri merkitys yrityksen uusasiakashankinnalle ja menestykselle, Petri Murto kuvaa.
Konkreettisinta on SKALkulaattorin rakentaminen jäsenille
Joulukuussa SKALin jäsenet saivat erillisellä uutiskirjeellä tiedon kustannuslaskentatyökalun, SKALkulaattorin, käyttöönotosta. SKALkulaattori on saanut jo runsaasti käyttäjiä ja hyvää palautetta.
SKALkulaattori on SKALin ja sovelluskehittäjä Steve the Clercin toteuttama helppokäyttöinen kustannuslaskentatyökalu, jossa voi tehdä kätevästi vertailulaskelmia eri käyttövoimien välillä.
– Etenkin käyttövoimasiirtymä edellyttää kuljetusyrityksiltä yhä tarkempaa kustannuslaskentaa, ja sitä tämä uusi työkalu helpottaa, Murto sanoo.
SKALkulaattori sisältyy jäsenmaksuun ja sitä käytetään jäsennettiin kirjautuneena.
Kustannuslaskentaa keskiviikkoisin
Samaisessa SKALkulaattoriviestissä markkinoitiin myös kustannuslaskentakeskiviikkoja, jotka on aikataulutettu tammikuusta alkaen aina kuukauden viimeiselle keskiviikolle.
– Ilmoittautumisia on tullut runsaasti, Petri Murto myhäilee.
SKALkulaattori ja kustannuslaskentawebinaarit eivät toki ole kaikki, mitä liiketoimintaosaamisen kehittämistiimi tekee.
Tiimin lähtökohtana on tukea monin tavoin jäsenyrittäjiä siinä, että ne pystyvät parantamaan kannattavuuttaan, tehostamaan hallintoaan ja vastaamaan asiakkaiden raportointivaatimuksiin.
Nostamme liiketoimintaosaamisen tasoa
Strateginen tavoite
Kasvattaa liiketoimintaosaamisen kehittämiseen liittyvää toimintaa SKALissa ja antaa jäsenyrityksille työkaluja kannattavuutensa parantamiseen.
Mittarit
– Jäsenyritysten kannattavuus
– Liiketoimintaosaamiseen liittyvien koulutusten ja
niihin osallistuvien lukumäärä
– Jäsentutkimukset: tyytyväisyys SKALin tukeen
yrityksen liiketoimintaosaamisen
parantamisessa
Vastuu: asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto