Ilmastopaketissa täysi pöhinä päällä

Kuvateksti: Ilmastokomissaari Frans Timmermans esitteli Fit For 55 -paketti a Europan parlamentille 14.9.2021. Kuva: Michel Christen, EU.

Työryhmäkäsittely starttasi

EU:n ilmastopaketti on edennyt jäsenmaiden edustajien työryhmäkäsittelyyn neuvostotasolla. Suomalaisia erityisesti kiehtovasta päästökauppakysymyksestä (ETS) on pidetty jo kaksi käsittelyä ENVI-neuvoston ympäristötyöryhmässä.

Liikenteen päästökaupan vaikutukset puhuttavat muitakin kuin Suomea. Monet jäsenvaltiot ovat esittäneet varaumia esimerkiksi sosiaalisesta näkökulmasta. Jos EU uhkaa kaventaa kansalaisten liikkumisen määrää ja tapoja, on vaarana vaikkapa Ranskan keltaliivien tapaisen liikehdinnän leviäminen. Sellainen romahduttaisi ilmastopaketin hyvät tarkoitusperät.

Edellisessä numerossa kerroimme ilmastopaketin aikataulusta, kustannuskehyksestä ja sosiaalirahastosta. Suomihan on EU:n mittakaavassa vauraana ja vakaana maana sijoitettu eniten maksavien koriin. Ilmastotoimien sosiaalirahastoaloitteelle on perustettu erillinen työryhmä.

Suomalaismepit hyvillä paikoilla

FF55 on kovan tason EU-politiikkaa ja tehokkaita ”liikennemeppejä” tarvitaan taas! Iloksemme voimme kertoa, että europarlamentaarikkomme ovat Fit For 55 -paketin käsittelyn kannalta keskeisissä valiokunnissa:● Liikenne- ja matkailuvaliokunta TRAN: Henna Virkkunen (kok.), Elsi Katainen (kesk.)● Ympäristön, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunta ENVI: Silvia Modig (vas.), Teuvo Hakkarainen (ps.), Nils Torvalds (rkp.), Ville Niinistö (vihr., varajäsen), Sirpa Pietikäinen (kok., varajäsen)● Teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta ITRE: Henna Virkkunen (kok.), Ville Niinistö (vihr.), Mauri Pekkarinen (kesk.), Miapetra Kumpula-Natri (sd.), Nils Torvalds (rkp., varajäsen)● Talous- ja raha-asioiden valiokunta ECON: Sirpa Pietikäinen (kok.), Eero Heinäluoma (sd.), Ville Niinistö (vihr., varajäsen)

Matematiikkaa kuljetusyritysten riskiluokitteluun

EU:n komissio on avannut neliviikkoisen palautejakson maantiekuljetusyritysten yhteisestä riskiluokituskaavasta. Tavoitteena on vahvistaa yhteinen kaava, jota kaikkien EU-maiden viranomaisten on käytettävä niiden alueelle sijoittautuneiden liikenteenharjoittajien (tai yritysten) riskin arvioimiseksi. Kaava perustuu aikaisempien rikkomusten lukumäärään ja vakavuuteen.

Kaava on hurjan näköinen, mutta käytännössä hyvin yksinkertainen. Siinä tarkastellaan muun muassa kuljetusyritykseen kohdistuneiden tarkastusten lukumäärää ja tavattuja  rikkomuksia vakavuusasteikkoineen, sekä tarkastettujen ajoneuvojen lukumäärää. Vakavuusasteikko on tuttu ERRU-järjestelmästä. Jos ei tarkastuksia ole sattunut kohdalle, tulee luokitukseksi harmaa. Matalariskinen toimija on vihreä ja korkeariskinen totta kai punainen. Sillä välillä on keltainen, ts. meripihkan värinen, kuten komission esityksessä hienosti luonnehditaan.

Tuttuun tapaan EU-edunvalvojamme FinMobility koostaa suomalaisjärjestöjen, ml. SKAL, kannat komissiolle.

Korona opetti EU:lle varautumista

Koronatilanne on tehnyt tehtävänsä ja EU:n komissio on käynnistänyt EU:n liikenteen varautumissuunnitelman valmistelun. Julkinen kuuleminen teemasta on meneillään 26.10. saakka ja siinä kerätään arjen kokemuksia Covid-19 -pandemiasta selviytymisestä.

Varautumissuunnitelman tavoitteena on varmistaa kriisivalmius ja toiminnan jatkuvuus liikennealalla. Suunnitelmasta halutaan kriisitilanteiden käsikirja, jonka sisältämillä toimilla pyritään lieventämään liikenteeseen, matkustajiin ja sisämarkkinoihin kriisitilanteessa mahdollisesti kohdistuvia kielteisiä vaikutuksia.

FinMobility valmistelee komissiolle vastauksen aiheesta suomalaisjärjestöjen palautteen pohjalta.

Autoala pureutui Green Dealiin

Viikon 38 alussa autoalaa 18 maassa edustavat toimijat kokoontuivat Ranskan Evianiin European Automotive Mobility Forum -verkostokonferenssiin. Mukana oli myös hyötyajoneuvojen sekä huolto- ja korjaamotoimintojen edustajia ja sidosryhmiä. Konferenssissa pureuduttiin Euroopan vihreään kehitykseen (Green Dealiin) autoalan näkökulmasta, ajoneuvosektorin digitalisaatioon ja liitettävyyteen sekä automarkkinoiden murrokseen sekä osaavan työvoiman saatavuuteen. Kiinnostavaa!

EU:n ilmastokomissaari Frans Timmermans toi tilaisuuteen avaustervehdyksen ja komission kilpailupääosasto avasi aikajanaa ajoneuvotoimialaa koskevien ryhmäpoikkeusasetusten päivittämisestä. Kaikin tavoin täysipainoinen ja naulan kantaan osunut tapahtuma saa jatkoa ensi vuonna!

Tapahtuman organisoinnista vastasi autoalan Eurooppa-järjestö CECRA yhdessä Infopro Digitalin kanssa.

Merkelin jälkeiseen aikaan

Monen meistä on vaikea muistaa aikaa ennen Saksan liittokansleri Angela Merkeliä. Kuusitoista vuotta valtaa ja vaikuttamista ovat jättäneet vahvan jäljen EU:hun, mutta kaikella on päättymispäivänsä. Sunnuntaina 26.9.2021 vaalivoittajaksi selviytyi Sosiaalidemokraatit ja Olaf Scholz, vieden lopulta 25,7 prosenttia äänistä, Merkelin puolue kristillisdemokraatit jäi kakkoseksi. Scholz selvitti tiensä voittoon kenties odottamattomastikin, kun vastustajat tunaroivat itsensä kisasta yksi toisensa jälkeen.

Ensimmäisissä puheissaan ja vastauksissaan tiedotusvälineille Schnolz vakuutti olevansa vahvan EU:n kannalla, Yhdysvaltain-yhteistyön kannattaja. Eiköhän Scholzin puhelin pirise jo monesta suunnasta ja pian tiedämme, mihin puheluihin hän hanakammin vastailee. Onnea Saksalle ja menestystä Euroopalle!

Siiri liittyi joukkoon

FinMobility sai jälleen uuden nuoremman asiantuntijan, kun kauppatieteen maisteri Siiri Valkama liittyi sen riveihin Brysselissä. Siirin nimitysuutinen ja kuva s. 58. Tervetuloa mukaan vaikuttamaan ja verkostoitumaan!