Petri Murto, miten koronatilanne vaikuttaa kuljetusalaan?
– Koronatilanne on monelle kuljetusyritykselle vakava taloudellinen paikka ja koronatilanteen aiheuttama taloudellinen taantuma vaikuttaa myös kuljetusalaan. Esimerkiksi ravintoloiden sulkeminen on vienyt näihin kohdistuvan kuljetustarpeen pois. Toisaalta suuri osa teollisuudesta ja rakentamisesta on koronasta huolimatta jatkanut toimintaansa lähes normaalisti. Koronan vaikutukset jakautuvatkin epätasaisesti kuljetusyrityksiin.
– Koronatilanne on vaikuttanut myös suoraan itse kuljetustoimintaan. Toiminta tavaran lähettäjillä ja vastaanottajilla on hidastunut. Liikenneasemien palveluita ja aukioloaikoja on supistettu.
Kerro koronatiimin toiminnasta
– SKAL:n koronatiimi kaivaa tietoa eri lähteistä toisaalta omatoimisesti ja toisaalta jäsenyhteydenottoihin perustuen. Tiedon muuttumisen tahti varsinkin maaliskuussa oli todella nopeaa. Aamupäivällä selvitetty tieto saattoi vanhentua jo saman päivän aikana. Koronatiimi muodostaa vastauksia kysymyksiin yhteistyönä, jossa yhdistyy usean ammattilaisen osaaminen.
– Koronatiimin toiminnan lopputuotteita ovat jäsenen saama oikea tieto kysymykseensä tai sitten SKAL:n koronasivuille ja uutiskirjeeseen muodostettu ohjeistus juuri kuljetusyrityksiä ajatellen. Tiimin työssä on ollut todellinen tekemisen meininki. Kaikki eteen tuleva on uutta asiaa, ja jäsenyritykset ovat olleet luonnollisesti tietoa vailla. Tietoa kaivetaan eri lähteistä, ja SKAL:n hyvät yhteydet viranomaisiin ovat arvokkaita tässä tilanteessa.
Iiro LehtonenIiro Lehtonen, miten kuljetusyritysten tarpeet on huomioitu kriisin hoidossa?
– Tavaraliikenteen merkitys on poikkeusolojen aikana tunnustettu. Kuljetusyritykset ovat saaneet jatkaa toimintaa silloinkin, kun henkilöliikennettä on kielloin tai määräyksin rajoitettu. Lisäksi säädöksiin on tehty tarvittavia joustoja toiminnan helpottamiseksi.
– Sen sijaan valtion yritystuet eivät ole osuneet pääomavaltaisella kuljetusalalla aivan nappiin. Nyt ei ole kehittämisinvestointien aika, vaan olisi varmistettava, että yritysten kassat eivät kuivu ja että ne kykenevät toimimaan kriisin yli.
Näetkö suomalaisessa yhteiskunnassa erityisiä vahvuuksia koronatilanteessa?
– Pidän hyvänä, että meillä on kannettu huolta omavaraisuudesta kuljetuskapasiteetin suhteen. Kaikki ymmärtävät, että tavarankuljetus on yhteiskunnan elintärkeä toiminta, jonka palvelukyky tulee varmistaa etukäteen.
– Olemme harjoitelleet vaikeissa olosuhteissa toimimista yhdessä viranomaisten kanssa, ja hyvä yhteistyö on auttanut kriisin hoidossa. Näen vahvuutena myös suomalaiset kuljetusyritykset, jotka ovat luontaisia selviytyjiä ja sitkeitä pärjäämään eri olosuhteissa.
Poikkeukset pätevyyksissä javiranomaispalveluissa
Ajankohtaisessa taulukossa ovat tiedot keskeisistä Suomen pätevyyspoikkeuksista ja muutoksista viranomaistoiminnoissa 21.4. tilanteessa.
Ajo- ja lepoaikapoikkeukset Suomessa
Yksityiskohtaiset tiedot ajo- ja lepo-aikasetuksen väliaikaisista poikkeuksista.
Kuljetusyrityksen taloudelliset tuet
Tiedot erilaisista yritysten tukimuodoista on koottu linkkeineen SKAL:n koronasivuille. Päivitämme tietoja sivuillamme jatkuvasti.