Vaihtoehtona kaasu?

Suuryritykset ovat entistä ympäristötietoisempia. Ne vaativat alihankintaketjunkin noudattavan yritysten itselleen asettamia ympäristönsuojeluun liittyviä arvoja. Kuljetusalalla näiden arvojen toteuttamiseksi joudutaan tekemään monimutkaisia päätöksiä. Näihin vaikuttaa valittavan tekniikan edut ja haitat sekä jopa ajoneuvojen pituusmitat. Valinta perustuu kompromisseihin.

Ei ole aivan itsestään selvää, kuinka nämä toteutukset tehdään. Vaihtoehtoisiin energiamuotoihin siirtyminen vaatii useiden eri asioiden huomioonottamista. Lähtökohtana on energian saatavuus. Kysymyksiä aiheuttaa muun muassa se, tankataanko energia suureen polttoainesäiliöön dieselinä. Entä johdetaanko energia kaasusäiliöön paineistettuna tai jäähdytettynä kovaan pakkaseen, jotta se olisi nestemäistä. Millaisia akustoja joudutaan käyttämään, jotta saavutettaisiin riittävä toimintasäde, joka riittää päivittäiseen työrupeamaan.

Scania käyttää kaasukäyttöisissä kuorma-autoissaan toisenlaista tekniikkaa kuin rakas kilpailijansa Volvo. Sen kaasumoottorin toimintaperiaate on synnyttää palotilassa tarpeeksi suuri lämpötila dieselillä mahdollistaen kaasun syttymisen. Scanian kaasumoottori on kipinäsytytteinen Otto-moottori, joka vaatii stokiometriseen palamiseen sytytystulpat.

Moottoreiden erot tulevat molempien valmistajien valitsemien toimintaperiaatteiden aiheuttamista lisäkustannuksista. Volvolla näitä aiheuttaa esiruiskutukseen käytettävän dieselin sekä siitä johtuvien päästöjen alentamiseen käytettävän AdBlue-liuoksen hinta. Scanian käyttökustannuksia lisää 45 000 kilometrin välein vaihdettavien sytytystulppien hinta.

Koeajossa ollut, puristettua kaasua polttoaineena käyttävä Scania R460 on norjantelisenä, 3 950 mm akselivälisenä pitkä ilmestys. Pitkä akseliväli mahdollistaa suuritilavuuksisten kaasusäiliöiden käytön. Etuna CNG/CBG kaasua käyttävälle autolle on sen hintaero verrattuna nestemäisellä kaasulla toimivaan verrokkiin. Vaikka toimintamatka jää huomattavasti alle nestemäistä kaasua käyttävän, se on kuitenkin tässä tapauksessa vähintäänkin riittävä päivittäiseen ajamiseen. Kahdeksalla 118 litran kaasusäiliöllä pitäisi kuormatulla yhdistelmällä päästä noin 800 kilometrin toimintamatkaan.

Yhdistelmä oli lastattu lähes viidenkymmenen tonnin kokonaismassaan. Pitkä, neliakselinen perävaunu seurasi veturia kiitettävästi. Yhdistelmän ajo-ominaisuudet ovat parasta luokkaa, muutenkin Scanian ohjaamon kuljettajaystävällisyys on huomionarvoista, se on hiljainen ja mukava. Uusi digitaalinen kojetaulu on selkeä ja se antama informaatio on saatavilla ohjauspyörän käyttökatkaisijalla aivan samoin kuin perinteisellä kojetaululla. Kojetaulun sivunäyttö on sijoitettu hyvään paikkaan niin, että se ei peitä ollenkaan näkyvyyttä tuulilasin keskialueella. Lämmityslaitteen säätö on toteutettu liukusäädöillä, jotka toimivat hyvin.

Scanian uusi, ylivaihteinen vaihteisto löysi koeajon aikana oikeat vaihteet oikeaan aikaan. Kaasumoottorin ominaisuudet eivät juuri eroa vastaavasta dieselmoottorista, sen käyntiääni on ehkä hiukan pehmeämpi. Ajaessa moottoreiden toimintaperiaatteiden eroa huomaa ollenkaan, kaasumoottorissa on kuitenkin hieman vähemmän vääntöä kuin dieselissä. Joka tapauksessa ohjaamon äänitaso on hiljainen, jopa uusiin turvajärjestelmiin liittyvän liikennemerkkitunnistuksen varoitusääni saadaan tarvittaessa vaimennettua. Kaasuauto on tätä päivää, tankkausverkosto kasvaa kovaa vauhtia, joten oikein työhön valittu työkalu on varmasti helppo tapa siirtyä puhtaampaan logistiikkaan.

SCANIA R460 6×2 NB

Moottori: OC13 Kaasu. 460 hv / 2300 Nm

Vaihteisto: G25CM, automatisoitu, 12 nopeutta + ylivaihde

Akseliväli: 3950 mm.

Perävälitys: 2.92

Omamassa: 10750 kg.

Kokonaismassa: 29000 kg.

Polttoainesäiliöt: CBG 8 x 118 L

Myynti: Scania Suomi Oy