Kaupunkilaisen ystävä

Jakeluliikenne vaikuttaa suuressa määrin kaupunkien ja taajamien ilmanlaatuun. Ihmisille haitalliset pienhiukkaset sekä typen oksidit ovat tyypillisiä dieselmoottorisen jakeluauton aiheuttamia päästöjä. Myös aamuyöllä tapahtuvissa kuljetuksissa polttomoottoreiden aiheuttama melu on yksi haitallisista päästöistä.

Täyssähköinen jakeluauto on helppo, mutta tällä hetkellä kohtuullisen kallis tapa vähentää vilkkaasti asustettujen alueiden päästöhaittoja. Koeajossa ollut Mercedes eActros 300 4x2 on yksi keino hillitä päästöjä. eActroksen voimalinja koostuu kahdesta taka-akselille sijoitetusta sähkömoottorista sekä kaksinopeuksisesta vaihteistosta. Moottoreiden teho on 330 kW ja hetkellisesti voimaa löytyy 400 kW.

Neljällä akkupaketilla (448 kWh) voidaan saavuttaa noin 350 kilometrin toimintamatka. Melko vaatimattomalla 160 kW latausteholla auton lataukset kannattaa suunnitella huolellisesti työvuorojen oheen, ja mahdollisuus ladata autoa lastauslaiturilla helpottaisi tätä suunnittelua. Tähän kauppakiinteistöjen suunnittelijat joutuvat ottamaan kantaa suunnitellessaan uusia kauppakeskuksia.

Mercedes eActros on kuljettajan näkökulmasta hyvinkin nykyaikainen: digitaalisuus on vallannut ohjaamon. Käsijarrusta lähtien auton hallinta tapahtuu sähköisesti. Kojetaulun suunnittelussa on lähestytty henkilöautomaisuutta, mutta silti kokonaisuus on hiukan muovinen. Asiat ovat kuitenkin mallillaan, ja digitaalisen kojetaulun sanoma on selkeä ja sen tarjoama informaatio tarpeellista.

Peilikameroihin tottumiseen menee vielä hetki, mutta niiden kattama alue auton ulkopuolella on takuulla riittävä. Siitä, ettei auton sivuilla ole varrellisia peilejä, on varmasti suurta hyötyä, kun sompaillaan kauppojen ahtailla purkualueilla.

Auto liikkuu ripeästi, tosin energiankulutuksen varjolla. Ennakoiva kuljettaja kasvattaa toimintamatkaa käyttämällä energiaa järkevästi ja mahdollisuutta yhden polkimen ajamiseen. Tähänkin tottuu nopeasti, vaikka voimapolkimen käyttö vaatii hiukan harjoittelua. Sähköhydraulinen ohjaus tuntuu paikoin hiukan kevyeltä, mutta yhteys tiehen on kuitenkin kohdillaan ja autolla on mukava ajaa.

Sähkökäyttöinen jakeluauto on helppo ratkaisu suorittaa logistiikkaa kaupunkialueilla. Työkalut ovat jo valmiita ja nyt puuttuu enää niiden tarvitsema infra. Yritykset, jotka ottavat käyttöönsä sähköisen liikkumisen, joutuvat käytännössä ostamaan myös huoltoaseman tyydyttääkseen energiantarpeensa. Nämä ovat kuitenkin kertaluonteisia, pitkä- aikaisia sijoituksia, joista on hyötyä pitkälle tulevaisuuteen.

Plussaa

Hiljaisuus Helppokäyttöisyys Taloudellisuus ja päästöttömyys

Miinusta

Hinta Toimintamatka Pieni latausteho

Kommentti

”Pienillä päästöillä kaupunkien keskustoihin”

Tiedot

MoottoriTäyssähkö, 400 kW (544 hv), 840 Nm
AkustoBrutto /netto 448 kWh / 420 kWh
LatausCCS: 160 kW
Toimintamatka350 km
Akseliväli5 500 mm
Omamassa114 70 kg
MyyntiVeho Oy