Lisää kaasua

Kuljetusalan sähköistyminen kasvaa kiihtyvällä tahdilla, ja täyssähköisiä kuorma-autoja on valtateillämme liikkeellä jo useita. Latauspisteiden lisääminen reittien varrelle on myös alkanut vilkastua. Näiden asioiden varjolla on unohtunut, että tavarankuljetusten aiheuttamia päästöjä voidaan alentaa myös perinteisillä keinoilla.

Biokaasu (LBG) on 100 % uusiutuvaa energiaa sisältävä polttoaine, jota voidaan tuottaa biologisesti hajoavasta raaka-aineesta, kuten kotitalousjätteestä tai maatalous- ja elintarviketeollisuuden sivutuotteista. Biokaasun saatavuus on maassamme hyvä, ja uusia asemia avataan tärkeimmille kuljetusreiteille – pohjoisin asema on tällä hetkellä Rovaniemellä. Tankkaukseen menee käytännössä sama aika kuin dieseliä tankatessa, mutta kuljettajan tulee turvallisuussyistä käyttää paksuja talvirukkasia ja silmäsuojaimia, koska kaasun lämpötila tankatessa on reilut -160 astetta.

Volvon viime talvella esiteltyyn Aero-mallistoon on nyt saatavilla entistä väkevämpi kaasumoottori, joka polttaa nestemäistä biokaasua mahdollistaen lähes 90 %:ia pienemmät CO2 päästöt verrattuna perinteiseen dieselmoottoriin. Dieseliä ei kuitenkaan ole Volvolla unohdettu, sillä moottori toimii dieselmoottorin periaatteella puristussytytteisenä. Syttyäkseen kaasu tarvitsee korkeamman lämpötilan kuin diesel, joten moottoriin ruiskutetaan ensin annos dieseliä, joka syttyy puristustahdin paineessa ja nostaa palotapahtuman lämpötilaa mahdollistaen kaasun syttymisen. Lähipäästöjä taltutetaan tutulla SCR-järjestelmällä käyttäen hyväksi AdBlue-liuosta. Valmistajan mukaan tällä yhdistelmällä päästään samaan hyötysuhteeseen kuin käyttämällä dieseliä polttoaineena.

Koeajossa ollut takatelinen FH500 LBG on akseliväliltään pitkä 3 900 milliä. Tämä mahdollistaa sen, että autoon on voitu asentaa kapasiteetiltaan 225 kg eristetty kaasutankki sekä 170 litran dieseltankki. Näiden lisäksi autossa on 65 litran AdBlue-säiliö, joka on asennettu ohjaamon takakulman taakse. Nykyisten ajoneuvoyhdistelmien pituusmitat sallivat suuren kaasutankin asennuksen, joten yhdistelmällä on mahdollista saada jo noin tuhannen kilometrin toimintasäde.

Ulkomaisissa testeissä nestemäisellä biokaasulla kulkevalle Volvolle on mitattu kaasunkulutukseksi noin 20 kg/100 km. Tämän lisäksi esiruiskutettua dieseliä on kulunut hieman vajaat pari litraa sadalla kilometrillä. Rahaksi muutettuna kaasulla toimivalla veturilla voidaan saada merkittäviä säästöjä polttoainekustannuksiin ja näin kompensoitua kalliimpaa ostohintaa.

Kaasulla käyvä kuorma-auto on tänä päivänä helppo tapa alentaa yrityksen hiilidioksidipäästöjä. Polttoaineen jakeluinfra on pääosin valmis laajentuen nopeasti uusille alueille. Moottoritehot lisääntyvät nopeasti ja polttoaineen tankkaus on nopeaa ja vaivatonta. Onkin helppoa lisätä kaasua ja kasvattaa kaasumoottoristen autojen kantaa valtateillämme.

Plussaa

Vähäpäästöinen voimalinja Ajamisen helppous

Miinusta

Kamerajärjestelmän monitorien epätarkkuus

Kommentti

”Puhtailla päästöillä perinteisin eväin”

Tiedot

MoottoriG13C500, 509 hv/ 2550 Nm
VaihteistoI-Shift A2612 automatisoitu
Akseliväli3 900 mm
Perävälitys2.47
MyyntiVolvo Truck Center