Vuorokauden kestänyt laskenta suoritettiin 22.9.–23.9.2021 kymmenessä eri mittauspisteessä ympäri maata. Mittauspisteissä laskettiin 15 346 kuorma-autoa tai ajoneuvoyhdistelmää. Tuosta määrästä ulkomaisia oli 1 970, mikä vastaa 12,8 prosenttia. Ulkomaisten kuorma-autojen osuus on noussut tasaisesti Suomen teillä. Vuonna 2012 osuus oli SKAL:n liikennelaskennan mukaan 7,7 prosenttia ja 2017 osuus oli 9,1 prosenttia.
– Liikennelaskennan perusteella tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tienpitoa rahoittavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat, muistuttaa johtaja Petri Murto.
Venäläinen säiliöyhdistelmä ohittaa Huittisten laskentapaikan ja Hannu Kemppainen kirjaa muistiin. Kakkostietä pitäisi Kemppaisen mielestä leventää ja talvikunnossapitoa parantaa tuntuvasti.Murron mielestä hallitusohjelmassa oleva aikaperustainen tiemaksujärjestelmä eli vinjetti olisi tehokas tapa kerätä rahoitusta myös ulkomaisilta ajoneuvoilta.
– Älykkäät tiemaksujärjestelmät ovat vielä kaukana tulevaisuudessa, joten niitä odotellessa Suomessa tulisi ottaa vinjetti pikaisesti käyttöön. Sen avulla myös ulkomainen kalusto saataisiin osallistumaan tienpidon kustannuksiin.
Sari Pajunen, Yrjö Virkki, Yrjö Laaksonen ja Pia Vuori tekivät olonsa mukavaksi Hämeenkyrön laskentapisteellä.Ulkomaiset kuorma-autot saavat ajaa Suomen sisäisiä ns. kabotaasikuljetuksia vain rajoitetusti. Suomeen toisesta EU- tai ETA-maasta tulevalla ajoneuvolla on kansainvälisen kuljetuksen jälkeen oikeus tehdä kolme maan sisäistä kabotaasikuljetusta seitsemän vuorokauden aikana.
– Jatkuvasti kasvava ulkomaisten kuorma-autojen osuus herättää kysymyksen myös siitä, minkälainen osuus tästä liikenteestä on laittomia kabotaasikuljetuksia. Tämän saa selville ainoastaan raskaan liikenteen valvontaa lisäämällä, mitä SKAL on myös budjettiriiheen esittänyt, korostaa toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.
Ulkomaisten kuorma-autojen osuus laskentapisteittäin
E18 Raisio 14,5 %VT2 Huittinen 13,0 %VT3 Hämeenkyrö 10,2 %VT4/VT9 Kanavuori Jyväskylä 9,4 %VT4 Ii 14,2 %VT5 Juva 10,5 %VT6 Onkamo 25,9 %VT12 Hämeenkoski 15,0 %VT21 Pello 19,0 %VT25 Tammisaari 8,5 %Ulkomaisen liikenteen osuus
12,8 % vuonna 20219,1 % vuonna 20177,7 % vuonna 2012Lähde: SKAL:n liikennelaskenta 24h