Tästä puhutaan: Palvelut tien päällä – onko niitä? 

Lämpimien liikenneasemien määrä on pudonnut huimasti - miltä Suomi näyttää tien päältä tänään? Onko palveluja riittävästi?

Käytöstä poistettu huoltoasema lippoineen on tuttu näky kasvukeskusten ulkopuolella, kun perinteisiä asemia on lopetettu kannattamattomina. Kyselystämme tiedämme, että kuljetusyrittäjät haluavat asioida liikenneasemilla, jotka ovat reitin varrella ja tarjoavat riittävät pysäköintimahdollisuudet sekä palvelut.  

SKAL: Taukopaikat ja jakeluinfra kuntoon – perusta kuljetusten sujuvuudelle 

Raskaan liikenteen taukopaikkojen puute heikentää kuljettajien työoloja, liikenneturvallisuutta ja kuljetusten ennustettavuutta erityisesti kaupunkiseuduilla. Nykyinen verkosto ei riitä – Suomessa ei ole yhtään EU:n SSTPA-tason mukaista taukopaikkaa. 

Taukopaikat ovat kriittisiä logistiikan solmupisteitä: niillä mahdollistetaan lakisääteiset tauot, HCT-kaluston pysäköinti ja kuljetustehtävien koordinointi. Tarvitaan myös ajoneuvojen ja kuormien käsittelyalueita kaupunkien läheisyyteen sekä turvallisia vaihtopaikkoja. 

Jakeluinfra on edellytys käyttövoimasiirtymälle. Ilman kattavaa ja reiteille sijoitettua sähkö- ja kaasuinfrastruktuuria yritykset eivät voi investoida uuteen kalustoon. Sähköistyminen edellyttää nopeaa ja toimintavarmaa latausinfraa sekä realistista näkymää sen toteutumisesta. 

Maankäytön suunnittelussa on huomioitava sekä tauko- että jakeluinfran tarpeet. SKAL muistuttaa, että diesel on kalustossa pääroolissa vielä pitkään – myös perinteisen jakeluinfran toimivuus on varmistettava. 

Faktoja: 

- Yli 70 prosenttia kuljetusyrittäjistä arvostaa riittävää pysäköintitilaa ja 65 prosenttia lämpimien asemien laajoja aukioloaikoja.  

- Miehitettyjen asemien määrä Suomessa on laskenut koko 2000-luvun. Yhteensä meiltä on kadonnut noin 1 000 lämmintä asemaa runsaassa 20 vuodessa.  

- Nyt työnsä aloittavilla kuntien ja hyvinvointialueiden valtuustoilla on tärkeä tehtävä liikenteen palvelutarpeiden kartoittamisessa ja infrastruktuurin rakentamisessa – kuljetusalaa kuunnellen.  

- Erilaiset digitaaliset tienkäyttäjäpalvelut, kuten Fintrafficin liikennetilanne, tarjoavat ajantasaista tietoa reitistä ja palveluista.  

Lähteet:

Liikennepalvelukauppiaiden Liikennepalveluala-toimialaraportti 2024

Fintrafficin palvelu https://liikennetilanne.fintraffic.fi/tie/lataus_ja_tankkaus/

St1- ketjun huoltoasemat https://st1.fi/asemahaku;

SKAL Kuljetusbarometri 1/2025, skal.fi/kuljetusbarometri   

_________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:

Tästä puhutaan: Mikä on talvihoidon tila?

Pääkirjoitus: Kannattaa kannattaa

Kuljetusyrittäjät: Asemien saavutettavuus ratkaisee eniten polttoainejakelijan valinnassa