Suomalaisartistien hovikuljettaja

Nightwish, HIM, Children Of Bodom, Sunrise Avenue, Cheek, Apulanta... Valova Oy:n asiakaslista  on komeaa luettavaa. Valovan Vantaalla sijaitsevissa toimitiloissa tehdään kuitenkin töitä kuin missä tahansa kuljetusyrityksessä. Rock’n rollista ja glamourista kertovat korkeintaan seinille kehystetyt kiertuejulisteet.

– Meille kaikki asiakkaat ovat yhtä tärkeitä. Myös se aloitteleva trubaduuri, koska hänestä voi tulla jonain päivänä kuuluisa, vakuuttaa Markku Manninen.

Valova on kuljettanut Nightwishin ja HIM:in kaltaisten isojen vientibändien kiertuekalustoa pisimmillään Ateenaan saakka, ja toisaalta se on ajanut kotimaan suurimpia tuotantoja, kuten Cheekin kiertueita.

Valovan kyydissä kulkevat esimerkiksi lavarakennelmat, valot ja muu tekniikka.

– Ajamme aika korvaamatonta tavaraa. Siitä voi olla muutaman kymmenen tuhannen ihmisen elämys kiinni.

Nykyinen Valova Oy sai alkunsa vuonna 2006. Silloin Markku Manninen hankki ensimmäisen puoliperäyhdistelmän ja kävi liikenneyrittäjäkurssin. Aiemmin hän teki firmassa valotöitä artisteille.

– Tuolloin tapahtumateollisuus alkoi kasvaa kovaa vauhtia Suomessakin. Hyppäsin siihen sitten isommin mukaan.

Mukaan musiikkiviennin kelkkaan

Aluksi Valova ajoi kotimaan kiertueita, mutta suomalaisen musiikkiviennin kasvaessa firmalle oli luontevaa hypätä myös kansainväliseen kelkkaan. Ensimmäinen ulkomaankiertue oli Nightwishin kanssa vuonna 2008.

Vuonna 2017 toiseksi osakkaaksi tuli Janne Koivisto, jolla oli parinkymmenen vuoden kokemus logistiikka-alalta.

– Se oli yhä voimakasta kasvun aikaa. Olimme tehneet yhteistyötä Markun kanssa ja mietimme, että voisimme laittaa hynttyyt yhteen, Koivisto kertaa.

Vuosittain Valova Oy ajaa noin puoli miljoonaa kilometriä. Ajosta noin kolmasosa on ulkomailla.

– Jokainen kiertue sovitaan tietysti erikseen, joten vaihteluakin voi olla, Manninen muistuttaa.

Itse työssä ei ole suuria maakohtaisia eroja.

– Aikataulut ovat tarkkoja joka paikassa. Kuorman pitää saapua tapahtumapaikalle ajoissa, ja sen pitää myös lähteä sieltä ajoissa, Koivisto selvittää.

EU:n ulkopuolelle ajettaessa tarvitaan ATA Carnet, joka on passi tavaroiden väliaikaiseen vientiin. Paperi on tarkka listaus tavaroista jokaista mutteria myöten. Kovin usein Valova ei kuitenkaan aja EU:n ulkopuolelle, sillä kaukaisemmat maat hoidetaan lentokoneilla.

– Ateena taitaa olla kaukaisin paikka, siellä olemme käyneet Nightwishin kanssa. HIM:in kanssa kävimme taas Venäjän Kaliningradissa, siellä ei ole ehkä ihan jokainen käynyt, itsekin toisinaan ratin takana istuva Manninen kertoo.

Valova Oy on kasvanut suomalaisen musiikkiviennin rinnalla. Kuljetuksista kolmannes suuntautuu ulkomaille, Markku Manninen (vas.) ja Janne Koivisto kertovat.

Kuljettajan pitää tuntea alaa

Valovalaisten puheissa vilisevät tunnetut artistit. Pitkäaikaisia asiakkaita onkin paljon. Artistit saattavat joskus ottaa logistiikka-asioihinkin kantaa, mutta käytännön työssä ollaan enemmän tekemisissä managereiden ja kiertuehenkilökunnan kanssa.

– Artistit ovat taiteilijoita, nimenomaan hyvällä tavalla. Joskus meidän pitää muistuttaa heitä, että haluatte varmaan tämän kaluston myös takaisin Suomeen, Manninen naurahtaa.

Kuljettajillakin on Valovassa taustaa musiikkimaailmasta, esimerkiksi roudarin töistä. Se auttaa ymmärtämään alaa. Manninen ja Koivisto korostavat silti ammattimaista asennetta.

– Jos rock’n roll -elämäntyyli kiehtoo liikaa, näissä hommissa ei pärjää. Artistitkin toimivat nykyään hyvin ammattimaisesti, ei se ole samanlaista juhlimista kuin takavuosina.

Artisteihin valovalaisten suhteet ovat luottamukselliset. Meheviä juoruja ei kannata odottaa, sillä tärkeintä on viedä kuorma perille turvallisesti – ja myös mielellään huomaamattomasti.

– Esimerkiksi Sunrise Avenue oli lähdössä aikoinaan Eurooppaan, ja vihjasimme sitten bändille, ettei rekkoja kannata teipata kovin näyttävästi. Ne voivat kiinnostaa ihmisiä turhan paljon, Manninen kertoo.

Messuajoa Milanoon ja Madridiin

Musiikki- ja tapahtuma-alalle koronarajoitukset ovat olleet myrkkyä. Valova on kuitenkin selvinnyt poikkeusajoista melko hyvin.

– Toki meilläkin korona tyhjensi keikkakalenterin. Korvaavaa työtä saatiin esimerkiksi ihan perusrahdin ajamisesta, Koivisto kertoo.

Tapahtuma-alan elpymistä on silti Valovassakin odotettu. Yrityksellä on artistien lisäksi myös messuasiakkaita.

– Esimerkiksi lähiaikoina toimitamme keittiövälineitä Milanoon keittiömessuille ja puolustusteollisuuden välineitä Madridiin turvallisuusalan messuille.

Toimitiloissaan Valovalla on myös halli, jossa artistien kiertuehenkilöstö voi treenata lavarakenteiden kasaamista ja purkamista. Mannisen mukaan se on Suomessa ensimmäinen laatuaan.

– Keski-Euroopassahan niitä on enemmänkin. Tämä on ennen kaikkea palvelu.

Mutta mitä artistia Valova haluaisi kuljettaa, jos saisi valita kenet tahansa? Koivisto on diplomaattinen, hänelle kaikki asiakkaat ovat tärkeitä. Mannisenkaan perusteluissa eivät vilise näyttävät lavarakennelmat ja tunnetut show’t. Hän haluaisi kuljettaa Dire Straitsista tunnetun Mark Knopflerin kiertuetta.

– Se on ihan musiikin takia. Musiikkiahan tässä kuljetetaan