Pikalähtöjä läpi Euroopan

Pikakuljettaja TavaraTaxi on aina valmiina palvelemaan – oli kyseessä keikka Suomeen tai Eurooppaan. Toimitusjohtaja Ville Mäkisen mukaan kuljetus- ja logistiikka-alalla pitäisi puhua enemmän siitä, millainen "verorenkaanjälki" yritysten toiminnasta syntyy. Sen merkitys on mittava koko Suomelle.

Logistiikkaratkaisuja tarjoava TavaraTaxi perustettiin yli 30 vuotta sitten, kun ihmisille syntyi tarve entistä nopeampiin tavaravirtoihin. Tampereen ja Helsingin välisestä saman päivän aikaisesta liikenteestä yritys on laajentunut valtakunnalliseksi.

Toimitusjohtaja Ville Mäkisen mukaan tarve ymmärrettiin hyvissä ajoin.

- Isäni Jorma Niemi teki aikaisemmalla urallaan maatalouskonekauppaa ja tarvitsi asiakkailleen varaosien pikakuljetuksia. Silloin meidänkaltaisia toimijoita ei vielä ollut olemassa, hän kertoo.

TavaraTaxi toimii pääsääntöisesti b2b-rajapinnassa eli myy palveluitaan yrityksille. Toiminnalla on laaja valtakunnallinen peitto, ja TavaraTaxin autoja voi nähdä ympäri Suomea ja Eurooppaa.

Mäkinen kuvaa yrityksen suurimmiksi kilpailueduiksi tehokkaasti optimoidut reitit ja aikataulutuksen.

- Ne säästävät ihmisten aikaa, mutta ovat myös tärkeitä päästövähennyskeinoja, Mäkinen sanoo.

Vastuullisuus on matka, ei päämäärä

TavaraTaxin toiminnassa vastuullisuus tarkoittaa paitsi ympäristövastuuta, myös sosiaalista ja inhimillistä vastuuta.

Mäkiselle on tärkeää, että alalla huomioidaan diversiteetti – eri taustoista tulevat miehet ja naiset – ja työstä maksetaan riittävästi palkkaa.

- Pakettiauton kuljettajan tehtäviin hakeutuu monia työelämänsä aloittavia ihmisiä. Itse liputan riittävän perehdytyksen ja palkkauksen puolesta. Harjoittelut ovat tietysti harjoitteluaikaa, jolloin palkkio on jokaisen oman harkinnan varassa. Jos tehdään itse työtä, se on palkkauksen alaista työtä. Kuljetusala ei ole enää matalapalkka-ala.

Hän muistuttaa, että ilmastopuheiden lisäksi vastuullisuus on paljon muutakin. Yritykset työllistävät ja luovat kasvua koko yhteiskunnalle.

- Enemmän pitäisi puhua siitä, millainen verorenkaanjälki yritysten toiminnasta syntyy. Kuljetusalalla se on suhteessa aika paljon isompi kuin monella muulla toimialalla, hän muistuttaa.

Ympäristökysymyksiin TavaraTaxi vastaa käyttämällä uusiutuvaa dieseliä. Yrityksen ensimmäinen sähköinen pakettiauto palvelee lähiliikenteessä.

- Yhdellä latauksella voi ajaa noin 200 kilometrin matkoja. Sähköinen kuorma-auto meidän tyyppisessä kaupunkien välisessä liikenteessä ei vielä ole mahdollinen. Toimintamatka ja latausinfra on käyttöömme vielä toistaiseksi riittämätön. Ei voi myöskään jättää huomiotta noin kolminkertaista hankintahintaa.

Siirtymä vähäpäästöisiin autoihin on edennyt nopeammin henkilöautojen osalta, ja se myös sokaisee meitä. Pakettiautoluokassa voi käyttää kaupallisia latausasemia, mutta raskaassa kalustossa ihan pieni virta ei riitä. Nykytiedoilla toimintamatka ei ole niissä riittävä.

- Uskon kuitenkin, että teknologisten ratkaisujen osalta Suomessa on paljon saavutettavissa, hän jatkaa.

Hän muistuttaa, että tulevaisuudessa vastuullisuustyö ei ole enää mitään ekstraa, vaan toimivan liiketoiminnan perusedellytys.

- Yhteiskunta muuttuu ja meidän pitää pysyä liikkeessä. Se heijastuu kaikkeen yritystoimintaan. Silloin muutoksetkaan eivät yllätä. Vain taloudellisesti kannattava yritys voi olla vastuullinen.

Kuva: Rami Marjamäki

Ylpeä toimialasta

Kuljetusalan näkymät Mäkinen näkee valoisana; Suomi ei pärjää ilman toimivaa logistiikkaa. Hän muistuttaa, että logistiikan merkitys on korostunut myös poikkeusaikoina. 

- Olemme keskeinen toimiala vaikkapa arvoketjuajattelun näkökulmasta. Tehokas ja tarvelähtöinen logistiikka on menestyvän yhteiskunnan perusta. Roolimme on keskeinen ja kun hoidamme sen kestävästi voimme olla ylpeitä.

Mäkinen nostaa esimerkiksi SKALin, Linja-autoliiton ja Taksiliiton kanssa tehdyn Liikenne Suomi-kampanjan, jossa maantieliikenteen edunvalvontajärjestöt toivat julkisuuteen alan merkitystä koko yhteiskunnalle.

- On tärkeää, että alan toimijat kertovat viestejämme yhtenä rintamana. Yhteistyö tuo alalle vaikuttavuutta. Liikenteen etujärjestöjen entistäkin tiiviimpi yhteistyö mahdollistaa voimakkaamman edunvalvonnan, jota tarvitsemme nyt kun liikenteeseen kohdistuvat mm. verotuspaineet ovat kovat.

Hän korostaa, että myös poliittistenpäättäjien pitäisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten vetovoimainen maa Suomi on.

- Onko meillä edellytyksiä kasvaa ja tehdä uusia investointeja. Vain niiden avulla yhteiskuntamme voi mennä eteenpäin.

Sukupolven vaihdos etenee keskellä pandemiaa

Liikeidean ympärille on syntynyt vuosikymmenten saatossa kymmeniä työpaikkoja. Yritys on perheyritys sanan varsinaisessa merkityksessä isä ja poika – Jorma ja Ville ovat vetäneet yritystä yhdessä jo pitkään. Äiti Eija työskentelee talouspäällikkönä. Tärkeä virstanpylväs saavutettiin kolme vuotta sitten, jolloin Ville aloitti toimitusjohtajan tehtävässä.

Mäkinen aloitti toimitusjohtajana keskellä pandemiaa, jolloin myös logistiikan merkitys korostui aivan uudella tavalla. Hän kuitenkin kertoo valmistautuneensa tehtävään jo pitkään.

- On se aina ollut selvää, että perheyritys on elämäntehtäväni. Aloin lukemaan Kauppalehteäkin heti kun opin vaan lukemaan. Niin verissä tämä tekeminen on, Mäkinen kertoo.

Työnsä ohella Mäkinen on mukana Perheyritysten liiton toiminnassa ja on mukana myös parissa muussa yrityksessä. Vapaa-ajalla suuri intohimo on matkustaminen.

- Ennen koronaa reissasin paljon, työtä ja vapaata sekoittaen, pandemian aika antoi hyvän syyn pysähtyä aloilleen. Nyttemmin matkustaminen on jälleen palannut, ei toki samassa laajuudessaan.

- Välillä toivon, että voisin ajaa enemmän kuljetuksia itsekin. Mikään ei ole parempaa kuin pitkä pikalähtö keväällä, kun alla on laadukas auto ja ympärillä Suomen luonto, hän päättää.

Kuva: Rami Marjamäki

TavaraTaxi

Perustettu: 1992

Kotikunta: Tampere

Omistajat: Perheyritys

Toiminta-alue: Suomi ja Eurooppa

Liikevaihto: 5 miljoonaa euroa

Tukikohdat: Vantaa, Tampere, Pieksämäki ja Oulu