Kuljetus Transporissa tekemisen ytimessä on asiakkaan omaisuuden kunnioittaminen ja työtä tehdään rakkaudesta lajiin. Sen tueksi on otettu käyttöön myös digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet.
Kun yritykset tarvitsevat kappaletavarakuljetuksia, lähettipalveluita tai varastointia, soi Transporissa puhelin. Kyseessä on perheyritys, jonka tekemisen ytimessä on asiakkaan omaisuuden kunnioittaminen.
Kun saavun Ulvilaan, käy selväksi, että työtä tehdään rakkaudesta lajiin.
– Digiratkaisut toki kiinnostavat, mutta pidämme tärkeänä, että puhelimeemme vastaa aina ihminen. Siten myös asiakas saa vastauksen heti, kertoo nykyinen toimitusjohtaja Nina Aalto.
Kyseessä on 13 auton yritys, joka työllistää 20 kuljettajaa ja sen päälle toimiston viisihenkisen väen. Se liikennöi muun muassa Satakunnan, Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Etelä-Suomen alueella. Keski-Suomessa liikennöintiä hoitaa Transporin yhteistyökumppani Karjalaisen Rahti. Se on osa Fennoroad-yhteistyöverkostoa, joka mahdollistaa kuljetukset koko Suomen alueella.
Mutta mistä kaikki alkoi? Kuljetusyrittäjän toimitus keskusteli aiheesta Juhani Aallon ja hänen tytärtensä Nina Aallon ja Jenni Kootan kanssa.
”Vähän varaosia Helsingistä”
Kuljetus Transpori Oy perustettiin vuonna 1991 Juhanin ja hänen edesmenneen liikekumppaninsa toimesta.
– Ajatus oli, että haetaan vähän varaosia Helsingistä. Ensimmäisellä reissulla meillä oli 13 pakettia kyydissä, muistelee Juhani.
Tänä päivänä Transpori on Juhanin ja hänen perheensä omistuksessa. Tytär Jenni toimii toimistopäällikkönä. Nina on ollut toimitusjohtajan puikoissa vuodesta 2020 alkaen.
Toiminnassa asiakkaat arvostavat erityisesti sitä, että sen toimintatavat ovat tuttuja. Se on erikoistunut autoliikkeiden ja teollisuuden varaosakuljetuksiin, mutta asiakaskunta on laaja. Apteekkeja, ruokakauppoja ja kuntien palveluita, kuten esimerkiksi koulut ja vanhainkodit. Nykyisin se kuljettaa päivittäin 250–300 toimeksiantoa lähettäjältä vastaanottajalle, pienestä paketista isoihin lavoihin.
– Käsittelemme päivittäin noin 2000 pakettia. Hektisin aika meillä on klo 22–03 välillä, Juhani jatkaa.
– Kilpailuvalttimme ovat luotettavuus, asiakaspalvelu ja henkilökohtaisuus. Tunnemme asiakkaamme nimillä ja kasvoilla. Toiminta on mutkatonta ja työskentelytavat tuttuja, Nina kuvailee.
Digilaitteet yritystoiminnan tukena
Kun liikenteen päästövähennyksistä keskustellaan, on digitalisaation hyödyntäminen ollut ulvilalaisille yrittäjille iso mahdollisuus.
– Olemme näinä hetkinä velvollisia raportoimaan asiakkaille päästöistä. Meidän tavoitteemme on saada tarkat lukemat vuodesta 2025 alkaen, kertoo Nina.
Työn tueksi käytössä on nyt kaksi järjestelmää: Maponin reittipalvelu ja Logisystemsin KuljetusVelho. Niiden avulla he näkevät, missä tilaukset menevät ja voivat tehostaa toimintojaan. Sen lisäksi he saavat tietoa kuljetuksen hiilijalanjäljestä.
– Työstövaiheessa on vielä se, miten saamme tiedot lähetyskohtaisista päästöistä mahdollisimman tarkasti.
Nyt haaste on esimerkiksi siinä, että joskus tavara vaihtaa autoa lennosta, jatkaa Jenni.
– Asiakkaat ovat niistä jo kiinnostuneita. Siksi haluamme saada luvut niin tarkasti kuin mahdollista, sanoo Jenni.
Prosessi on selvästi jo pitkällä: dataa tallentuu koko ajan yrittäjien käyttöön. Vielä he haluaisivat saattaa sen yhteen ja löytää sille järkevän paikan.
– Pohdimme, otammeko vielä yhden uuden ohjelman käyttöömme tämän työn tueksi. Haluamme edetä nopeasti, Jenni sanoo.
Juhani korostaa, että digitalisaatio on ollut joillain tavoin läsnä jo 20 vuoden ajan.
–Kaikissa autoissamme on ollut 2000-luvun alusta asti käytössä seurantajärjestelmä. Aikana kun aloitimme, piti näiden käyttöön pyytää kuljettajien suostumus. Nykyisin se on hieman helpompaa, hän naurahtaa.
90 prosenttia tilauksista tulee nyt sähköisesti järjestelmään. Lisäksi he kouluttavat henkilökuntaa koko ajan uusien ohjelmien ja laitteiden käytössä.
Robottikaveri Anniina
Ennen kuin aamun ensimmäinen jako lähtee eteenpäin, pitää kuormat saattaa oikeille reiteille. Tähän tarvittava työmäärä ei ollut niin iso, että uutta henkilöä kannattaisi palkata töihin. Sen sijaan Transpori loi yhteistyöyrityksen kanssa ohjelmistorobotti Anniinan. Robottikaveri tulee töihin iltaisin klo 21 aikoihin, kun ajojärjestelyt toden teolla alkavat.
– Työvuoron aluksi Anniina käy läpi reitit ja tilaukset, ja tekee ajovälityksen, Jenni kertoo.
Moderni ratkaisu vaati myös suunnittelua. Jenni kertoo, että sen suunnitteluvaiheessa oli vaikea löytää keskustelupohjaa omasta tuttavapiiristä, sillä nämä olivat selvästi isojen IT-talojen juttuja.
–Hienoa, että se on tullut nyt myös lähemmäs pienempiä yrityksiä, hän sanoo.
Modernilla alalla
Digitalisaation lisäksi yrittäjät uskovat, että vastuullisuuteen liittyvät teot tulevat muuttamaan kuljetusalaa.
Transpori valittiin mukaan Keskuskauppakamarin järjestämään Ilmasto-ohjelmaan, jossa käydään läpi hiilijalanjäljen laskentaa ja annetaan työkaluja niiden pienentämiseen.
–Olemme kiinnittäneet huomiota kierrättämiseen sekä päästöjen vähentämiseen. Teemme myös hankitamme vastuullisesti, Nina sanoo.
Polttoaineostoista noin 30 prosenttia on MyDieseliä. Käyttövoimamurroksen osalta he uskovat, että kaasu toimisi paremmin pitkän matkan raskaassa kalustossa kuin
esimerkiksi sähkö.
–Seuraamme ajoneuvojen polttoainekulutuksia ja koulutumme kuljettajamme säännöllisesti taloudellisen ajon kurssilla. Samalla voimme edistää yhteisöllisyyttä, sillä kuljettajamme työskentelevät hyvin itsenäisesti, Nina päättää.
Kuljetus Transpori Oy
• Perustettu: 1991
• Kotipaikka: Ulvila
• Omistaja: Juhani Aalto perheineen
• Toiminta-alue: Satakunta,
Pirkanmaa, Pohjanmaa,
Etelä-Suomi ja Keski-Suomi
• Henkilöstö: 25
• Kalusto: 13