Kohta satavuotiaan kuljetussuvun Karjalaisen Rahdissa joka ajoneuvolla on oma kustannuspaikkansa. Kaikki lähtee taloudesta, onhan ohjaimissa numeroista tykkäävä Jukka Karjalainen. Johtoryhmän virkaa toimittaa perhe laajennettuna muutamalla avainosaajalla. Strategia saa uutta suuntaa rauhassa hälinältä.


Jyväskylän kupeessa Seppälänkankaalla on logistiikkayritysten keskittymä. Karjalaisen Rahdin uudenkarhea terminaali löytyy alueen rauhallisimmasta päästä. Täällä ei uskoisi, että yrittäjä Jukka Karjalaisen isoisoisoisä Augusti Karjalainen aloitti yritystoiminnan kuskaamalla mummoja ja leivonnaisia Pylkönmäellä. Mutta siitä onkin aikaa pian sata vuotta.
Jukka Karjalaisen omat varhaisimmat muistikuvat liittyvät omaan isään, Juhani Karjalaiseen, joka otti pikkupojan mukaan puunajoon.
- Koetaulu oli rautaa. Muistan kaiuttimet ohjaamon takana, yläkulmissa. Kun tehtiin kuormaa, menin vanteeseen istumaan. Siellä oli lämmin. Saattoi silloin olla vielä tutti suussa.
Jukka Karjalainen on vanhin seitsemästä veljeksestä. Yksi heistä, Janne Karjalainen, johtaa sisaryritys Karjalaisen Nostokuljetus Oy:tä. Poikia Karjalaisella riittää. Niitä on Jukka ja Riitu Karjalaisenkin perheestä neljä töissä: Janrik, Joel, Juhan ja Jeremias.
Janrikilla ja Joelilla on roolia yrityksen hallinnossa, nuoremmat veljet toimivat kuljettajina. Veljeksillä on takanaan samat opinnot ja logistiikan perustutkinto.
Poikien lapsuusmuistot sijoittuvat Vehniän hallille, josta Jukka Karjalaisen yritystoiminta lähti. Siellä on vieläkin neljäsataa neliötä hallitilaa, toimisto ja koti – ja Jukan tyyssija.
- Tykkään olla rauhassa ja katsoa välillä männynlatvoja. Siksi pidän toimipisteeni siellä, Jukka Karjalainen kertoo.



Ratista hallintoon polvikierukan kautta
Vanhin veljistä, Janrik, muistaa vielä olleensa Jukka-isän kyydissä. Ratinpyörityshommat loppuivat vuonna 2003, kun polvesta meni kierukka. Vaikka polvi saatiin kuntoon, paluu ratin taakse sai jäädä.
- Aloin ajatella enemmän, mitä teen. Silloin yrityksen johtaminen alkoi kiinnostaa enemmän ja halusin antaa sille aikaa, Jukka kuvaa.
Pakollisen tauon aikana löytyi uusia vahvuusalueita, jotka liittyivät asioiden suunnitteluun ja selvittelyyn, myyntiin ja markkinointiin.
- Jukka elää neuvottelupöydissä. Hän on hyvä niissä, kuvaa Riitu Karjalainen.
Niin Jukalla kuin Riitullakin on ammattipätevyydet kunnossa. Riitu Karjalainen hoitaa hyllytystä ja inventaarin hallintaa terveydenhuoltoalan asiakkaille. Karjalaisen toimistolla hänellä on etupäässä henkilöstöön liittyviä tehtäviä.
Ammattipätevyydet kuuluvat olennaisesti Karjalaisen liiketoimintaan, sillä yritys järjestää ammattipätevyyskoulutuksia niin omille kuin ulkopuolisille kuljettajille.
Jukka Karjalainen kävi myös aikanaan SKALin liikenneyrittäjäkurssin ja toimii liikenteestä vastaavana. Immasen* opeilla on menty.
(* Talouspäällikkö Markku Immanen veti SKALin liikenneyrittäjäkursseja.)

Luovuus herää rauhassa hälinältä

Karjalaisella johtajuus on kirkas. Jukalla on langat käsissään ja hän pohtii eniten strategisia kysymyksiä. Tarkoituksellisia post-it-lappuleikkejä ei ole harrastettu strategian kehittämiseksi.
Sen sijaan uutta saatetaan ideoida vaikka isän- tai äitienpäivänä, kun perhe kokoontuu yhteen.
Jukka Karjalaisen ideamylly toimii parhaiten poissa hälinästä, esimerkiksi kotitoimistolla tai lomalla. Aivot lähtevät liikkeelle kuin itsekseen kuntosalillakin.
- Aika tuo luovuutta ja kiire heikentää sitä.
Mitä sitten poissa hälinästä kehitetään?
- Haluamme olla edelläkävijä. Se voi olla vaikkapa ratkaisu, jolla voidaan vähentää työvaiheita tai parantaa täsmällisyyttä. Sen jälkeen tehdään strategia, jolla se toteutetaan.
- Jukka lähtee rohkeasti kohti tuntematonta, kun tajuaa että siitä on hyötyä yritykselle. Silloin hän lähtee ennakkoluulottomasti riskillä tekemään, Riitu Karjalainen kuvaa.
Tällä tavalla lähti syntymään esimerkiksi Karjalaisen tietojärjestelmä. Tietoa toiminnasta oli ehditty kerätä jo pidemmän aikaa, kunnes syntyi oivallus, joka johti järjestelmähankkeen käynnistykseen kolmisen vuotta sitten. Jukan kaverina hankkeessa on ollut esikoinen Janrik.
- Nyt kun se toimii, fiilis on jonkin verran kiva!
Hanke on vienyt paljon aikaa muiden töiden ohessa tehtynä, myös iltaisin ja öisinkin.

Toimiva tietojärjestelmä tuo kilpailuetua
- Niitä ei ole ”toimivana” kaikilla isoillakaan, Jukka Karjalainen sanoo uudesta tietojärjestelmästä.
Opterin päälle rakennetussa järjestelmässä on eri toiminnoilla omat kaistansa. Kuljetustilaukset asiakkailta kulkevat ns. Edi-yhteyttä pitkin. Opterin ”Jorma” osaa ajojärjestellä kahdeksankymmentä prosenttia kuljetuksista automaattisesti reiteilleen postinumeron perusteella. Loput kaksikymmentä prosenttia katsoo ihminen. Kuljettajat skannaavat lähetykset ja vievät perille. E-kuittauksella valmiin allekirjoituksen tiedot siirtyvät näköiskirjaan. Asiakkaat pystyvät seuraamaan kuljetuksen etenemistä reaaliaikaisesti. Valmis keikka siirtyy laskutukseen ja saa kylkeensä CO2-tiedot.
- Siinä on reittioptimointikin. Turhat liikkeet jäävät pois, Jukka Karjalainen kuvaa.
Järjestelmät kattavat tilaukset, ajojärjestelyn, kuittaukset, laskutuksen, päästöraportoinnin, hyllytykset, kaluston, henkilöstön, taloushallinnan, puheluseurannan ja muun viestinnän.
Näin kattava järjestelmä on tyypillisesti kilpailuvaltti isoille yrityksille, joilla on tietohallinto-osaamista.
- Nyt se on meilläkin ja pystymme kilpailemaan isojen kanssa.
Jukka Karjalaisen mukaan moni kuljetusyrittäjä pitää tietojärjestelmiä turhaan mörköinä eikä luota niihin. Karjalaisella haluttiin, että mahdollisimman suuri osa toiminannasta menee sen kautta.
- On autoissa puhelimetkin.
Tietojärjestelmällä on suora yhteys liiketoimintaan, ja siinä on joka autolle oma kustannuspaikka.
- Tiedämme täsmälleen, mitä jokainen auto kustantaa.
Riitu Karjalainen jaottelee palkat auton mukaan, vaikka varsinaisia taloudellisen ajotavan kannustimia ei vielä olekaan. Lähtökohtana Karjalaisella on, että jokainen kuljettaja ajaa taloudellisesti. Talon omissa ammattipätevyyden jatkokoulutuspäivissä tätä tähdennetään.



Riskejä ja ratkaisuja
Karjalaisen Rahti on supistunut huomattavasti muutaman vuoden takaisesta. Oli tietoinen ratkaisu luopua yhdestä isosta posti – ja pakettialan pohjoismaisesta asiakkuudesta hintatasosta johtuen.
- Olimme pääoperaattori ja meillä pyöri täällä 60 ihmistä. Kerran kuussa haimme alihankkijoiden kesken yhteistä linjaa, että homma toimi.
Asiakkuuden menetystä ei ole tarvinnut harmitella. Elämä on nyt selkeämpää ja toiminta kannattavampaa. Sen sijaan Fennoroad-yhteistyötä Jukka Karjalainen kiittelee. Kyseessä on pitkään toiminut ketju, jolla on alueellisia liikennöitsijöitä ja 24 terminaalia. Ketjuun kuuluu noin 700 autoa. Jukka Karjalainen toimii pitkäaikaisena hallituksen jäsenenä yhtiössä.

- Yhteinen terminaali sijaitsee Helsingin Vuosaaressa ja myy palveluita huolintaliikkeille sekä valtakunnallista palvelua kaipaaville. Me hoidamme Keski-Suomen kaistaa. Tavaraa liikkuu, ja voimme hyödyntää ketjua myynnissä.
Fennoroadin etuna on sekin, että verkoston kautta saa kuulumisia toisten yritysten toimista. Yhteydet muihin kuljetusyrityksiin ovat yritykselle tärkeitä.
- Sieltä saa vertaistukea.
Jukka Karjalainen pitää myös oman seudun kuljetusyritysten yhteishenkeä hyvänä.
Karjalaisen Rahdin autot seisovat pääosin viikonloppuisin. Toiminta pyörii, kun kauppaliikkeet ovat auki. Arkiöisin ajetaan runkolinjaa.
- Ennen oli maatilat ja se oli seitsemän päivää viikossa. Ei ollut mitään pekkasia.

Saunasparrausta
Karjalaisen Rahdin palvelut on suunnattu kaupalle ja teollisuudelle. Joukossa on huolintayhtiöitä, maahantuojia, autovaraosa-, LVS-tukkuja sekä terveydenhuollon yrityksiä. Lisäksi on kumppanuuksien kautta tulevaa liiketoimintaa. Myös naapuritonttien yritysten kanssa tehdään yhteistyötä.
Palveluita täydentää Karjalaisen Nostokuljetus parin kilometrin päässä. Se on oma Oy:nsä, jota Janne Karjalainen johtaa. Kahden yrityksen toimintaorganisaatiot ovat erilliset. Synergioita tulee nosturikuljetuksista, koulutuksesta ja markkinoinnista. Myös brändi, kuten logo ja autoteippaukset, sekä verkkosivut ovat yhteiset
- Yhdessä sparrataan saunan lauteilla, Jukka Karjalainen kuvaa.
Saunassa syntyi myös idea Karjalaisen.fi-brändistä, joka muistuttaa erehdyttävästi Copyright-merkintää. Veljeksille erottuminen tällä tavalla oli hauska oivallus. Kaluston linjakkaalla värityksellä Karjalaisen yritysduo saavuttaa laajempaa näkyvyyttä liikenteessä.



Johtamista vähintään kasin ja ysin arvosanalla
Jukka Karjalaisen filosofiassa kaikista liiketoiminnan eri osa-alueista pitää selviytyä ainakin 8–9 arvosanalla. Talous ei voi olla kuutonen.
- Tekninen osaaminen, neuvotteluosaamisen, bisnessilmän ja realismin pitää olla keskiarvoisesti aika hyvät. Yrityksen pitäisi katsoa omia heikkoja kohtiaan. Jos on jokin monttu siellä, siihen pitää puuttua ja siihen päälle laittaa tehokas talousseuranta, Karjalainen linjaa.
Taloustietoisuus kääntyy myös ympäristöystävällisyydeksi. Karjalaisella ajetaan polttoainetta säästäen nykyaikaisella kalustolla. Muutamalla asiakkaalla tankataan HVO:ta. Myös tietojärjestelmä auttaa vähentämään turhia liikkeitä. Osa asiakkaista tarvitsee päästöraportit kuljetuksistaan.
Meneillään on selvitys vaihtoehtoisista käyttövoimista, ja kaasukalustosta jo neuvotellaan. Sähköautoakin pohditaan.
Jukka Karjalainen ihmettelee, kuinka vanhanaikaisia monet isot ja kannattavatkin yritykset ovat. Ei ole kunnon talousjärjestelmiä tai tilitoimistoakaan, eikä seurata aikaa.
Vähän humoristisesti Jukka toivookin, että SKAL toisi ”päästölaskentaoppia ja taulukoita kansalle”.
Niin, SKALissahan on jo suunnittelupöydällä päästölaskentakonfiguraattori. Tammikuussa valmistuneeseen SKALkulaattori-kustannuslaskentatyökaluun yritys ei ole vielä ehtinyt paneutua.
Laatu sisältyy Karjalaisen Rahdilla dna:han, vaikka erillisiä sertifiointeja ei ole hankittu. Osaamista pidetään yllä koko ajan kouluttautumalla, lukemalla, ”messuilemalla”, käymällä tilaisuuksissa ja koeajoissa. On tärkeää havainnoida, maailman tapahtumia, mitä muut tekevät, kuunnella tarkkaan asiakkaiden palaute, ja keskustella kollegoiden kesken.
- Hyvät sidosryhmät auttavat meitä pysymään ajan tasalla asioista.
Henkilöstö nähdään voimavarana, jonka pitää tulla myös toimeen ja voida hyvin. Omat koulutukset päivittävät osaamista, työterveyteen sisältyy hammashuolto ja liikuntaan kannustetaan e-passilla.
Ihmisiä johdetaan antamalla vastuuta vahvuuksien mukaan, ihmisläheisesti.
- Kohtaamme työntekijät päivittäin ajojärjestelyluukulla. Kuljettajat saattavat jäädä kahville, vaikka työaika olisi päättynyt, Riitu Karjalainen kuvaa.
Hyvä maine ja yhteistyö Poken ja Gradian kanssa tuovat työnhakijoita Karjalaisen ovelle. Yritys on tavannut pitää yhtä tai kahta työharjoittelijaa, jotka kulkevat kuljettajien matkassa. Janrik Karjalainen toimii työpaikkaohjaajana.
Ammattikoulujakso on kolmivuotinen. Tällä tavoin rekrytointia ei ole tarvinnut juuri tehdä.
- Ensin tullaan kesätyöntekijäksi, ja siinä helmet nousevat pintaan. Olisiko 3–4 nykyisistä työntekijöistä tullut sitä kautta, Janrik Karjalainen pohtii



Kohta 100-vuotiaan maine kantaa
Juuri nyt Karjalaisella on meneillään puhallusvaihe ison asiakkuuden päätyttyä.
Pitkä juoksu on näyttänyt sen, että suoraselkäisyys kannattaa ja hyvä moraali sataa aina jossain vaiheessa omaan laariin. Pöydän yli ei siis vedetä esimerkiksi kumppanin asiakasta.
Hommat tehdään mieluiten aina pikkasen paremmin kuin hyvin.
- Ajattelen maineemme olevan asiallinen ja vakaa, todella luotettava, mutta kuitenkin virkeä. Siinä on pro-meininkiä, Jukka Karjalainen sanoo.
Toimintaa jatketaan määrätietoisesti nojautuen vahvuuksiin, kuten perhekeskeisyys, osaava henkilöstö, hyvät kumppanit, taloushallinta ja it-järjestelmät, kunnon toimitilat, kalusto – sekä ketteryys.
Uusia asiakkuuksia Karjalainen hankkii pitkäjänteisellä täsmätyöllä.
- Tärkeää on päästä näyttämään meidän ”kynnet”. Asiakkaat eivät pääsääntöisesti lähde meiltä, kun on kerran sisään saatu.
Haastattelutuokion päätyttyä Jukka Karjalaisen mieli palaa jo Vehniälle männynlatvoja katselemaan. Mielessä taitaa siintää seuraava strateginen siirto.


_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Kolmannen polven yrittäjä Juho Niinistö: "Monipuolinen ja itsenäinen ala innostaa"
Kuljetus Sundell – Vastuullisuus alkaa arjen teoista
Kuljetus Transporissa työtä tehdään rakkaudesta logistiikkaan