Kuljetus Sundell – Vastuullisuus alkaa arjen teoista

Lohjalaisen Kuljetus Sundell Oy:n strategia kääntyy henkilöstölle arkisiksi ohjeistuksiksi. Kun kuljetuksesta läikähtää öljyä, yritys ilmiantaa itsensä pelastuslaitokselle. Henkilöstö viihtyy mutkattomassa ilmapiirissä, ja läheinen oppilaitosyhteistyö takaa kuljettajien saatavuuden. Tässä yrityksessä on moderni meno. Ruodimme myös lohjalaisuuden ydintä.

Kuljetusyrittäjä Mika Sundell kuvaa suhdettaan alaan verenkiroukseksi. Koulupäivän jälkeen oli aina kiire isän työmaalle, aluksi fillarilla, sitten mopolla.

– Halusin oppia kaiken.

Kun Sundell oli parikymppinen, isä sai sydänkohtauksen. Silloin tuli kiire hankkia liikennelupa. Sundell oli viimeisiä, joka sai kotimaan luvan, vuonna 1996.

– Isä kuntoutui sen verran, että ostettiin vielä toinen auto yhdessä, ja toimi neuvonantajana.

Hannu Sundellin menehdyttyä vuonna 2001 neuvonantajiksi tulivat tutut KTK-yrittäjät. Mika Sundell vaihtoi Lohjalta Karjaan KTK:hon vielä samana vuonna.

– Into ei ole vähentynyt yhtään, lohkaisee Simo Korhonen.

Korhonen on tytäryhtiö MJS-Kone Oy:n toimitusjohtaja. Hän tuli yritykseen vuonna 2011 ja on toiminut aiemmin myös kuljetusyrittäjänä.

– Kun oma yritykseni tuli tiensä päähän, soitin Mikalle ja aloitin seuraavalla viikolla.

Simo Korhonen on kulkenut Mika Sundellin rinnalla pitkän tien tuurarista työnjohtoon, ja on nyt joulukuusta 2024 alkaen MJS-Koneen puikoissa, kun sitä aiemmin luotsannut Vili Merkola keskittyi projektipäällikön hommiin.

Litteä hallinto, katse tulevaan

Kuljetus Sundell Oy:llä on kaksi tytäryhtiötä, MJS-Kone Oy ja MJS-Infra Oy. Ryppäästä puhutaan myös yksinkertaisesti Sundell Yhtiöinä. Organisaatio on matala. Hallituksen puheenjohtajana toimii hallitusammattilainen Seppo Sneck. Toinen hallitusammattilainen, Kimmo Jantunen, on ollut mukana lähes kymmenen vuotta. Talousalan ammattilaisia on Sundellilla ollut lähes aina.

Hallitukseen viedään toimitusjohtajan katsaukset yrityksistä, kuten työtilanne, talous, henkilöstö, asiakkuudet ja kalusto sekä tärkeät kokoukset ja teemat. Jokainen käy oman vuosikellonsa läpi. Katse suuntautuu ennen muuta tulevaan.

– Jos syyllistytään menneestä murehtimiseen, menee pieleen. Pitää olla 80 prosenttia tulevaisuuteen katsomista, Mika Sundell kuvaa.

– Aika vapaasti voidaan johtaa, Simo Korhonen luonnehtii.

Hallitus puuttuu esimerkiksi, jos tietty investointikynnys ylittyy.

Kuljetuspuolen johtoryhmän muodostavat nämä kaksi miestä pöydän ääressä. Operatiivisten asioiden ja työnjaon läpikäynnissä ei kovin kummoisia muodollisuuksia vaadita. Kurssejakin on käyty.

– Kävimme kaikki hyväksytty hallitusammattilainen -kurssin – minä, Simo ja Vili, Mika Sundell kertoo.

Mikalla on lisäksi HHJ-tutkinto ja puheenjohtajakoulutus. Simo on käynyt myös talouskursseja.

– Olemme mukana SKALin kustannuslaskentakeskiviikoissa, Mika Sundell vinkkaa.

Ettei totuus unohtuisi, Mika Sundellilla on hyvinkin käytännöllisiä vastuita. Hän huolehtii yrityksen ajoneuvojen renkaista, jotka kuljettajat itse vaihtavat.

– Meillä on pari sataa rengasta varastossa, ja tunnen ne jokaista hyllypaikkaa myöten. On aina vararenkaat lähellä.K

"Mika huolehtii renkaista."

Lisäksi Sundell tekee jonkin verran ajojärjestelyä, jota on valunut myös Korhoselle. Hänellä on siinä vankka kokemus. Esimerkiksi Pasilan Triplaa rakennettaessa vuodesta 2016 parin vuoden ajan Korhonen ajojärjesteli 200 000 kuutiota valmisbetonia.

– Myös 186-metrisen Prysmian tornin betonit Kirkko- nummella olivat meillä, Sundell kertoo.

Kokonaisvaltaisuus kilpailuetuna

Sundell Yhtiöiden asiakkaina on isoja yrityksiä, kuten Fortum, Peab, Rudus, Lujabetoni, Hakevuori ja Lohjan kaupunki. Asiakassuhteet ovat tiiviitä ja pitkäaikaisia, ja luottamusta löytyy.

– Osallistuimme esimerkiksi Fortumin Kivenlahden pellettija hakelaitoksen suunnitteluun. Sinne tuli hyvä materiaalin purkupaikka, kun itse kävimme paikan päällä mallaamassa ja teetimme piirustukset, Mika Sundell kertoo.

Monipuolinen osaaminen ja kyky ottaa asiakkaalta haltuun isompia kokonaisuuksia ovat yrityksen vahvuuksia. Siitäkin on hyötyä, että on omat kiviainekset, maan vastaanotto ja koneet.

– Asfalttipuolella pyrimme kokonaisuuksiin, ei pelkästään materiaalikuljetuksiin. Myös valmisbetonipuolella pystymme hoitamaan laajoja kokonaisuuksia. Tällaiset toimitukset muodostavat arviolta 15 prosenttia liikevaihdosta.

Sundell Yhtiöillä on fiksu brändi ja asialliset kotisivut, mutta noin muuten se ei varsinaisesti markkinoi palvelujaan. Siitä huolehtii Karjaan KTK, jonka kautta kaikki kuljetukset tulevat. Johtaminen on modernia ja strategia verrattain tuore.

– Vuonna 2022 teimme hallituksessa viisivuotisen liiketoimintastrategian, jota päivitämme tänä vuonna. Strategia elää koko ajan.

Yhtiön arvot ovat luotettavuus, täsmällisyys, laadukkuus ja asiakaspalveluhenkisyys. Lisäksi seurataan KTK:n strategiaa. Sen mukaiset tavoitteet onkin jo saavutettu. Henkilöstölle viestitään strategiasta varsinkin käytännöllistä, asiakkaalle näkyvää toimintaa ja vastuullisuutta.

– Esimerkiksi sitä, että vaihdetaan itse renkaat, jätetään lastausja purkupaikat siisteiksi ja käytetään katuharjaa sekä lapiota.

– Hoidamme velvoitteemme, kuten pelastuslaitokselle ilmoittamisen, jos öljyä läikähtää, Simo Korhonen kertoo.

Harva yritys ilmoittaa itse vahingoista. Viranomaisten palaute on ollut yllättynyttä ja kiittävää. Ympäristöystävällisyys on tärkeää, mutta se ei voi mennä kannattavuuden yli. Sen kertoo jo myös seinällä komeileva sarja AA-luokituksesta kertovia tauluja.

– Ajattelemme ympäristöä niin pitkälle kuin voimme. Kuljettaisimme sähköllä, jos joku siitä maksaisi. Täysperävaunuissa on Euro 6 -moottorit, ja hvo:ta tankkaamme niillä työmailla, joilla siitä on asiakkaan kanssa sovittu.

Tieto kulkee ja luotettavuus sitouttaa

Parhaimpana aikana Kuljetus Sundellille on tullut satakin puhelua päivässä, nykyään sillä on käyttöoikeus tilaajien seurantajärjestelmiin. Vakiotoimitukset tuovat ennustettavuutta. Kun energiaja asfalttiajojen tiedot torstaina saapuvat, syntyy seuraavan viikon ajosuunnitelma.

Simo Korhonen seuraa harjaantuneesti kolmea seurantanäyttöä. Jos vaikkapa auto hajoaa, korvaava ratkaisu hahmottuu melko nopeasti.

Kuljetus Sundell Oy:n toimiston seinä kertoo menestyksestä.
Simo Korhonen ja Mika Sundell Kuljetus Sundell Oy:n huoltovarikolla. Oma huoltotiimi lisää toimintavarmuutta.

Keikkojen tiedot tulevat kuljettajien päätelaitteisiin tilaajien järjestelmistä. Lisäksi Sundell käyttää KTK:n Logiplan-järjestelmää toimitusketjujen hallintaan. Epämuodollisemmassa viestinvaihdossa laulaa WhatsApp.

Digitaalisuus ja itsenäiset toimenkuvat johtavat siihen, että osaa kuljettajista ei näe juuri koskaan. Silti väen vaihtuvuus on pientä. Mika Sundellin mukaan henkilöstö ei kaipaa niinkään sirkushuveja kuin vakautta ja luotettavuutta. Esimerkiksi eräs eläköityvä kuljettaja oli kiitellyt sitä, että palkka tulee kuten sovittu. Johto tietää, että henkilöstö on tekemisissä keskenään myös vapaalla.

– Ennen pandemiaa meillä oli syksyisin juhlia, myös aveceille. Viime vuosina ei ole ollut. Joka kevät on kuitenkin ammattipätevyyden jatkokoulutuspäivä, jonka päättää sauna illanviettoineen. Jyväskylän kuljetusmessuilla käydään porukalla, Mika Sundell listaa.

Työterveyskyselyt kertovat henkilöstön tyytyväisyydestä, ja sairauspoissaoloja on vähän.

– Meillä on todella sitoutuneet kuljettajat. Tarjoamme laajan työterveyden, ja vapaat ja pekkaset myönnetään lähes poikkeuksetta. Henkilöstön oma ongelmanratkaisu toimii hyvin ja annamme itsenäisyyttä päätöksentekoon tiettyyn rajaan saakka. Kun saamme kehuja, kehut välitetään väelle ja syödään asiakaspalvelukakkua, kuvaa Simo Korhonen.

Yrityksen oman ammattipätevyyspäivän räätälöi tuttu kouluttaja. Tarjolla on esimerkiksi ennakoivaa ajoa, kuorman sidontaa ja tieturvaa. Seuraavaksi on vuorossa työturvallisuuskorttikoulutus.

– Huoltomies kouluttaa autoon liittyviin tehtäviin, myös työturvallisuuteen, Korhonen sanoo.

Koulutusyhteistyöllä uusia kuljettajia

Simo Korhonen käy lähes viikoittain Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksessa Luksiassa, Nummelassa, jossa on hyvä logistiikkapuoli. Koulusta on seuraavalla viikolla

tulossa maarakennuspuolen harjoittelija. Työssäoppijat ja oppisopimuskoulutettavat ovat arkea. Koulun kautta on saatu töihin vajaat parikymmentä vakituista. Opettajat ja oppilaat ovat tulleet tutuiksi.

– Meille saa tulla vaikka päiväksi katsomaan, mikä homma. Joskus kaikki menee heti hyvin, mutta toisinaan saatetaan todeta yhdessä, ettei tämä ole tulokkaan oma ala.

Sundell Yhtiöt käy myös Luksian rekrymessuilla ja on siellä usein ainoa tavarakuljetuspuolen yritys. Mukana on oppisopimuskoulutuksen käyneitä kuljettajia, joilta nuoret voivat kysyä kokemuksia. Opiskelijat voivat myös tehdä näyttöjään yrityksessä, jolloin Korhonen valvoo keikan toteutumista ja antaa siitä arvion.

Mika Sundellin ja Simo Korhosen mielestä mielikuva kuljetusalasta ja kuljettajista on kohentunut menneistä vuosista. Kuljettajat pitävät paremmin huolta itsestään ja ovat paremmassa kunnossa kuin ennen. Kaksikon mukaan taustalla on useamman tekijän yhteisvaikutus. Tehtävät ja kalusto ovat modernisoituneet ja monipuolistuneet, ja työergonomia parantunut.

– Trendi on muuttunut niin, että alalle kouluttautuvat ovat myös motivoituneita. Tulee alanvaihtajia.

– Autotkin ovat enemmän ”tietokoneita kumipyörillä”, ja niissä on kyberhyökkäysestolaitteet. Kun veimme joulumarkkinoille hakeauton näytille, mukana oli nuori naiskuljettaja. Nyt menivät tytötkin katsomaan autoa, Simo Korhonen myhäilee.

Tie SKALiin

Kuljetus Sundell ei ole aina kuulunut SKALiin. Isä Hannu Sundell oli tarveharkinta-aikana lähtenyt järjestöstä, mutta Mika toi yrityksen takaisin ja on nyt tyytyväinen jäsen.

– Sefika-kuljetuksen Kari Puranen houkutteli SKALiin. Hän on nykyisin Lohjan Seudun Kuorma-autoilijoiden varapuheenjohtaja. Kävin sitten Kuljetuskuutiossa Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjien silloista toimitusjohtajaa, Timo Rantasta, tapaamaan.

Mika Sundellin mielestä SKAL on nostanut profiiliaan. Lakipalvelut ovat hyviä, samoin veroneuvonta. Toisinaan varmistetaan, saako tietyllä tavalla toimia.

– Lyhyitä webinaareja on hyödynnetty, ne ovat hyviä. Meille tämä Lakitietoa teille -info tiistaiaamuisin sopii hyvin, mutta ymmärrän, että yksinyrittäjille se voi olla hankala, Mika Sundell pohtii.

Kuljetus Sundellin taival vaikuttaa niin vakaalta ja ongelmattomalta, että on pakko kysyä, onko yrityksellä ollut vastoinkäymisiä. Johtunee yrittäjän luonteesta, että kovin upottavia syövereitä ei löydy, mutta yksi tiukka paikka kuitenkin.

– 1990-luvun lamassa hyppäsin suoraan kuorma-auton rattiin isän terveyden petettyä. Päällirakentaja oli hakenut konkurssia ja liikennelupa oli voimassa vain vuoden. Vein lääninhallitukseen liikennelupahakemuksen ja soitin lääninsihteerille. Sitten kävin luvan henkilökohtaisesti hakemassa ja toiminta jatkui. Muistan, miten Lohjan KTK:n hallituksen puheenjohtaja Kauko Westerlund tuli henkilökohtaisesti onnittelemaan ja pääsin välittömästi KTK:n ajorinkiin mukaan, vaikka toimitusjohtaja oli kesälomalla, Mika Sundell kertoo.

Entä tulevaisuus, miten yrityksessä nähdään, mihin tämä ala menee, Mika Sundell?

– Näen, että tulevaisuudessa kuljetusyrityksistä saattaa tulla enemmän logistiikkayrityksiä kuin kuljetusyrityksiä. Esimerkiksi varastointia, terminaalitoimintaa ja vastaavaa lisäpalvelua tarjotaan jatkossa enemmän.

Kuljetus Sundell Oy

Toimitusjohtaja ja emoyhtiön omistaja Mika Sundell

  • Perustamisvuosi: 1996
  • Historia: Pappa Lauri Sundell 1959–74, isä Hannu Sundell 1986–1996, Mika Sundell 1996 alkaen
  • SKAL-jäsen vuodesta 2019
    SKAL, Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry, Lohjan Seudun Kuorma-autoilijat ry
  • Kalusto: Kuljetus Sundell noin 35, koko konsernissa noin 55
  • Henkilöstö: Kuljetus Sundell 35, koko konsernissa noin 56
  • Suoritealat: Maarakennus, maa-ainestoimitukset, vaihtolavat, purku- ja remonttityöt, jätekuljetus, tehdaspalvelut, kunnossapito
  • Toimialueet: Etelä-Suomi
  • Tytäryhtiöt: MJS-Kone Oy ja MJS-Infra Oy
  • Mika Sundell on Lohjan Seudun Kuorma-autoilijoiden puheenjohtaja

Kunta- ja aluevaalit

Kunnalta odotetaan selkeyttä, joustavuutta ja hyvää tiedonkulkua

Lohjan yrityspalvelupäällikkö Mika Hämeenniemi on monelle tuttu aiemmista tehtävistään muun muassa Suomen Yrittäjissä. Lohjalaistunut Hämeenniemi astui tehtäväänsä loppuvuonna 2022 ja ryhtyi ensi töikseen kiertämään alueen yrityksiä. Hämeenniemen tontilla on paljon asiaa, kenties ajankohtaisimpana kuntien vetämät työllisyyspalvelut. Kun TE-toimistot 1.1.2025 lopettivat, syntyi Lohja-Karkkilan työllisyysalue. Vaikka tuttuja asiantuntijoita siirtyi työllisyysalueelle, muutos on iso, eikä saisi näkyä asiakkaille. Uudella mallilla halutaan päästä lähemmäs yrityksiä.

Sundell Yhtiöt eivät työllisyyspalveluita käytä, mutta kaavoitus, infra ja maankäyttö, kunnan kilpailutukset ja tiedotus kiinnostavat sitäkin enemmän. Vaikka seudun palveluihin ollaan varsin tyytyväisiä, aina voi parantaa. Ei ole aina selkeää, mistä päätökset pitää hakea. Kun yhtiö haki toimipaikkaa, oli haasteita löytää sopivaa tonttia, sillä rakennusvelvoite oli kova. Kaupungin mukaan toimistotilaa sai olla, pihaa ja varastoa ei niinkään. Sundell tarvitsi molempia.

– Annoimme kaupungille paljon palautetta kaavoituksesta. Se ei saa olla liian jäykkää eikä vaatia juuri tietynlaisia taloja ja rakenteita.

– Kaavoitusta haastaa Lohjan laaja pohjavesialue, joka pitää huomioida ja aiheuttaa lisäkustannuksia, Hämeenniemi kertoo.

Nykyaikaiset ympäristövaatimukset on pakko huomioida.

– Lohja on vahva teollisuuspaikkakunta. Ympäristösäännökset ovat vuosien saatossa muuttuneet, joten uusia yrityksiä ei pystytä sijoittamaan samoilla perusteilla kuin vaikkapa 30 vuotta sitten. Painetta tulee monesta suunnasta, Hämeenniemi kuvaa.

Pohjavesialue vaikuttaa myös polttoainejakeluun. Esimerkiksi Nesteen kylmäaseman ympäristölupa on katkolla, sillä se sijaitsee pohjavesialueella. Asemasta väännetään nyt peistä. St1 joutui lopettamaan pohjavesialueen vuoksi.

Mika Sundell kiittelee sitä, että kun se aikoinaan haki terminaalia, tonttia ei tarjottu pohjavesialueelta.

– Se oli fiksua arjen päätöksentekoa.

Kaikkeen ei kaupunkikaan voi vaikuttaa. Maakuntakaava saattaa sallia jollekin alueelle vain tietyn tyyppisiä kaupallisia palveluja. Sääntöjen puitteissa syntyy kuitenkin uusia markettiryppäitä Lohjanharjullekin, jolloin keskusta uhkaa autioitua. Siinä joutuu kuntapäättäjäkin tasapainottelemaan.

Lohjan maankäyttölupien käsittely saa kiitosta.

– Meillä on maa-aineksenottoalue ja kiviainesalue. Niihin liittyvät maankäyttöluvat on sovittu joustavasti Lohjan kaupungin kaavoitusinsinöörin Pertti Piirilän kanssa, joka tosin on jo eläkkeellä, Mika Sundell huomauttaa.

Neuvontapalvelut tuovat yrityksiä lähemmäs

Lohjalla perustetaan Mika Hämeenniemen mukaan 300 yritystä vuodessa. Vuoden 2024 alusta kaupunki tarjoaa neuvontaa yrityksen perustamiseen ja kehitykseen omin voimin. Aiemmin neuvontaa antoi seudullinen kehitysyhtiö Novago.

– Neuvontapuoli tuo meitä lähemmäs yrityksiä. Osa yrityksistä käyttää, osa ei.

Alueella toimii noin 5 000 yritystä. Hämeenniemi pitää tärkeänä tuntea henkilökohtaisesti mahdollisimman monia yritysten edustajia. Kuljetus Sundellilla hän piipahti pian aloitettuaan.

Joka kuukausi Lohja järjestää jonkin tilaisuuden elinkeinoelämälle. Ennen joulua oli talousseminaari ja lohjalaisten yritysjohtajien paneeli. Lisäksi yrityksiä palvelevat uutiskirjeet ja nettisivut.

– Nyt on tulossa kaupungin Teams-tilaisuus vuoden 2025 hankinnoista. On kunnan etu, että tarjoajia on paljon, kertoo Hämeenniemi.

Siitä päästäänkin kuntahankintoihin. Katsomme Reilu kuljetus -opasta, jonka SKAL ja ALT päivittivät vuoden 2025 alussa kuljetuspalveluiden ostajille.

– Kunnankin pitää tarkistaa, että urakassa käytetty kalusto on tarjouksen mukaista, muistuttaa Mika Sundell.

– Kuntalaiset itse ovat tehokas valvonta. Somekanavia pitkin tulee viestiä, jos jokin on rempallaan, Hämeenniemi huomauttaa.

Sundellin mielestä liikennelupa ei ole Lohjan seudulla ongelma. Yrityksillä tuntuu olevan luvat, vaikka tekisivät paljon omia kuljetuksia. Alueella toimii tunnettuja yrityksiä ja asiat rullaavat aika laillisesti.

– Valvonnasta voidaan toki aina keskustella, Sundell pohtii.

Entä ympäristöalan hankinnat? SKAL on nostanut esiin uuden jätelain puutteita ja edellyttänyt, että kiinteistön asukkaat voisivat itse valita jätekuljetuspalvelunsa. – Lohjan ja ympäristökuntien jätehuoltoa hallinnoi Rosk’n’roll. Se kilpailuttaa palvelut. Pienet yritykset putoavat helposti näistä pois, Mika Hämeenniemi myöntää.

Mika Hämeenniemi kiertää ahkerasti yrityksiä.

– Aiemmin KTK:lla oli jätteenkuljetuslupa, mutta uuden lain myötä jokaisen kuljetusyrityksen pitää hankkia luvat erikseen. Se tuo aivan turhaa hallintoa. SKAL koettaa kumota tätä yrityskohtaisen luvan vaatimusta, Mika Sundell tietää.

Sundell Yhtiöiden toiminta suuntautuu pääosin Lohjan ulkopuolelle. Lohja ei ole MAL-sopimuskunta, mutta sijainti Hanko–Turku–Helsinki-solmukohdassa on keskeinen. Taukopaikkoja ei ole liikaa.

– Hanko–Hyvinkää-tiellä on haasteita. Moduuliliikenteessä syntyy monesti tarve purkaa toinen kärry ja löytää toiselle säilytyspaikka.

Alueen tiestön hyväksi tehdään jo laajaa yhteistyötä. Esimerkiksi Länsi-Uudenmaan kauppakamari on aika aktiivinen Vt 25:n parantamiseksi.

Lopuksi Mika Sundell kiteyttää, miten kuntapäätöksenteossa tulisi huomioida kuljetus- ja logistiikka-alaa:

– Pitäisi olla pitkäjänteisempää toimintaa ja hyvä informointi. Meidän pitäisi esimerkiksi tietää koko talvikaudelle lumenkaatopaikan vastaanottomaksut. Nyt saattaa olla niin, että talven alkaessa ei tiedetä tammikuun alussa muuttuvaa hintaa. Kilpailutuksissa toivomme, että ne on alusta alkaen määritelty huolellisesti. Nyt niitä saatetaan keskeyttää, jos ilmenee jotain ongelmaa, ja kuljetusyritysten aika on mennyt hukkaan. Kaiken kaikkiaan kuitenkin Lohjan palvelut ovat hyvällä pohjalla ja täällä on mukavaa yrittää.