Hyötyajoneuvoeleganssia

Ajoneuvovalmistajien sukupuu on lievästi sanottuna kummallinen. Ranskalainen perinteinen autonvalmistaja Renaultin koeajossa ollut yksilö markkinoidaan Volvo konserniin kuuluvien myymälöiden kautta, omistaahan konserni Renaultin hyötyajoneuvovalmistuksen. Suurelta osin Ranskan valtion omistama, henkilöautojen valmistamiseen keskittynyt Renault Group taas markkinoi samaa mallia oman organisaationsa kautta.

Jälkimmäinen markkinoija saikin tänä vuonna Renault Master-mallistolleen arvokkaan, Vuoden Pakettiauto 2024-tittelin. Toisin sanoen, koeajossa ollut auto on täysin sama kuin vuoden pakettiauto, mutta koska se myydään eri organisaation kautta, asiasta ei voi mainita ilman erillistä selvitystä. Ihanan monimutkaista.

Joka tapauksessa uusi Master on näppärä pakettiauto, jonka uudistukset kohdistuvat muuhunkin kuin ulkonäköön. Esimerkiksi kuljettajan paikasta on saatu hyvinkin henkilöautomainen. Ohjauspyörä toimintoineen on lainattu pienempien autojen mallistosta. Lopputuloksena on ohjaamo, jossa kuljettajan on hyvä olla. Erityismainintana kojetaulusta löytyy katkaisija, jolla voidaan aktivoida kuljettajalle sopiva, GSR-asetuksen määräämien turvalaitteiden hälytysäänien taso.

Kojeajossa olleen yksilön voimalinjassa on kaksilitrainen dieselmoottori sekä kuusi nopeuksinen käsinvalintainen vaihteisto, automaattivaihteistoa joutuu odottamaan ensi kevääseen. Moottorin 170 hevosvoimaa riittää mainiosti kiidättämään 3.5 tonnin pakettirakettia. Kantavuutta on saatu mukavat 1 286 kiloa. Pituudeltaan 3 885 millinen ja tilavuudeltaan 12 kuutioinen tavaratila riittää varmasti useisiin kuljetustarpeisiin.

Ulkonäöltään massiivinen keula on saanut vaikutteita Yhdysvaltalaisesta pick up-kulttuurista ja mielestäni muotoilu on onnistunut. Muutenkin aerodynamiikkaan on kiinnitetty huomiota. Valmistajan mukaan näin on päästy noin 20 prosenttia pienempään ilmanvastukseen. Tällä on merkitystä polttoaineen kulutukseen.

Uusi Master on tittelinsä ansainnut. Muutokset ovat onnistuneita ja ne erottuvat selkeästi aikaisemmasta versiosta. Masterissa on ainesta useamman vuoden ajoneuvoksi.

RENAULT TRUCKS MASTER RED VAN 3,5T E6e – L3H2

Moottori: Diesel, kaksi litraa. 170 hv/380 Nm

Vaihteisto: Käsivälitteinen, kuusi nopeutta

Akseliväli: 4215 mm

Kokonaismassa: 3500 kg

Kantavuus: 1286 kg

Kuormatilan tilavuus: 12 m3

Kuormatilan pituus: 3885 mm

Myynti: Renault Trucks Suomi