

Kuljetusalallakin eletään sykleissä, joissa joskus vauhti on kovempi. Suhdanteet vaihtelevat, mutta joka vuosi heinäkuussa suomalaisten kirmatessa lomille pitävät kuljetusyritykset Suomen silloinkin liikkeessä. Kesällä tyypillistä on esimerkiksi elintarvikekuljetuksissa reittien muuttuminen kaupunkikeskuksista suosituimmille mökkialueille. Kuljetukset eivät vähene, vaan muuttuvat oikeastaan normioloja haastavimmiksi.
Kesä kaikilla, loma yksillä
Monet lomailevat, mutta yrittäjille se ei aina ole itsestään selvää. Joillakin suoritealoilla kesällä hiljenee, mutta monella vauhti vaan kiihtyy kesäksi, eikä lomaa pääse pitämään. Itsekin kasvoin kuljetusyrittäjäperheessä, jossa kesä oli kiireisintä aikaa, ja näen sen tekemisen nykyäänkin lähipiiristä.
Toivottavasti jokaiselle kuitenkin suodaan edes pieni hengähdystauko – vaikkapa yhä lisääntyvien rekkatapahtumien merkeissä kollegoja tavaten. Rekkatapahtumien määrä muuten kertoo siitä, että alamme on kiinnostava ja houkutteleva. Turhaan niitä ei järjestetä.
Myös SKALissa työ jaksottuu.Kiteytän tähän muutaman poiminnan siitä, mitä menneellä kevätkaudella teimme:
- Reilu Kuljetus-opas julkistettiin, kampanjaviesti siitä, että reilu kuljetus on kaikkien etu, lähti leviämään.
- Kustannuslaskentakeskiviikot ja SKALkulaattori käynnistyivät, käyttäjiä on riittänyt.
- Nuoria Kuljetusalalle-hanke alalle houkuttelun lisäämiseksi liikkeelle.
- Julkistimme kuntaohjelman vaaleja varten, mutta työ jatkuu esimerkiksi paikallisyhdistyksiemme ja kuljetusyrittäjä-valtuutettujen toimesta.
- Liikenneveropoliittinen ohjelmamme julkistettiin.
Tuossa vain poimintoja järjestön yhteisestä tekemisestä, mutta nekin kuvaavat sitä kirjoa, mitä kuljetusyrittäjien oma järjestö tekee.
Syksyn käynnistyessä tarjoamme jäsenille muun muassa kattavan Kannattavaa kuljetustoimintaa alenevilla päästöillä -infokiertueen 2025 , johon jokaisen kannattaa osallistua.
Eduskunta on kesätauolla, mutta heti syyskaudella alkaa Suomen Liikennejärjestelmäsuunnitelman viimeistely. Kysymys on viime kädessä rahasta: SKALin mielestä erityisesti rahoitustasoa tulee tarkastella vielä uudelleen. Julkaisimme näkemyksemme ajoissa, jo 15 kuukautta sitten Suomen tiet kuntoon-ohjelmassamme.
Syyskaudella päivitämme käyttövoimaraportimme, ja yhdessä kumppaneidemme kanssa teemme raskaan liikenteen kokonaiskuva ja tulevaisuuden näkymät 2040-selvityksen. Näidenkin avulla alamme vaikutustyössämme tähtäämään osin jo seuraavaan hallituskauteen.
Kuljetusyrittäjät arvostavat SKALin palveluita
Keväällä tehty jäsenkysely kertoo, että SKALin jäsenet ovat erittäin tyytyväisiä SKALin toimintaan. Vastaajista jopa puolet suosittelee vahvasti SKALin jäsenyyttä muille kuljetusyrittäjille.
Jäsenkyselyssä nousivat vaikuttamisen ja viestinnän lisäksi tyytyväisyyden lähteeksi SKALin palvelut ja työkalut. Eniten käytetty on neuvontapalvelu, liittyy se sitten lainopilliseen neuvontaan tai kuljetustalouteen ja -tekniikkaan. Uusin palvelumme SKALkulaattori on kustannuslaskentatyökalu, jossa voi kätevästi tehdä vertailulaskelmia eri käyttövoimien välillä.
Ollaksemme uskottava koko kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvoja, on tärkeää, että SKALin jäsenmäärä säilyy suurena. Nyt elo-lokakuussa teemme mittavan jäsenhankintatempauksen, jossa lähestymme kuljetusyrityksiä, jotka eivät vielä ole jäseniämme. Lähestymme sähköpostein, puhelinsoitoin ja mainonnan keinoin.
Näitä keinoja tärkeämpää on se, että juuri SINÄ puhut myönteisesti tekemisestämme muille kuljetusyrittäjille. Tiedän kokemuksesta, että paras jäsenhankintakeino on se, kun jäsen kertoo hyvää jäsenyyden merkityksestä ja vaikutuksesta.
Lisää virtaa juhlavuodesta
SKAL juhlii ensi vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan. Olemme kovin ylpeitä tästä pitkästä taipaleesta, jonka tekemisessä on ollut mukana monta edeltävää sukupolvea. Kuljetusala ja järjestö ovat molemmat nähneet erilaisia kehitysvaiheita. Yksi menestystekijä on ollut laaja, koko maan kattava verkostomme. Pidämme siitä kiinni, mutta panostamme samalla uuteen, kuten nuorten verkostoomme.
Kesäkuussa Helsingissä pidetyn liittokokouksemme yhtenä asiana käsittelimme vuotta aiemmin hyväksytyn strategiamme toteuttamista. Perusteemamme ovat tuttuja, mutta strategian linjaukset ovat ohjanneet meitä kaikkia panostamaan valintoihin – ja se näkyy.
Tavataan syyskauden menoissa, toivottavasti viimeistään SKAL Forumissa Jyväskylässä SKAL Forum 2025. Ehkä jo elokuussa Power Truck Showssa, jossa SKAL on mukana jälleen näyttävällä osastolla heti sisääntulon vieressä.
Lämmintä tähänkin kesään,
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry