Vuosikymmenten kevyt paino

Tänä vuonna on juhlittu merkittävien jäsenjärjestöjemme tasakymppisiä ja sehän sopii, sillä tämä pimeä vuodenaika suorastaan huutaa juhlia. Iloista humua tihkui sivuillemme myös SKAL Forumista, jossa oli tunnelma katossa. Tähän vuodenaikaan monessa kuljetusyrityksessä eletään korkeasesonkia. Elintarviketeollisuuden, vähittäiskaupan ja matkailualan ohella muun muassa tiestön talvihoitotoimet pitävät yrityksiä kiireisinä.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 6/2022

Sesongissa on puolensa, mutta se voi huonosti onnistuessaan romahduttaa koko vuoden kannattavuuden. Suvi Widgrénin johtamassa jyväskyläläisessä Rekka Groupissa pyritään pitämään yrityksen tulovirta tasaisena ympäri vuoden, vaikka huippujaksojakin on. Strategiassa painottuu asiakaskokemuksen, brändin, digitalisaation ja henkilöstön systemaattinen kehittäminen. Widgrén korostaa yrityksen viestinnässä iloa ja innostusta. Määrätietoinen kehitystyö ja innostavuus ovat näkyneet paitsi uusina asiakkaina, myös runsaina työhakemuksina. Dynaamiseen yritykseen halutaan töihin. Alanvaihtajista koulutetaan uusia kuljettajia RekryKoulutuksella (skal.fi/rekrykoulutus). Suvi Widgrén perää kuljetusalalta uteliaisuutta ja rohkeutta, ei peräpeiliin katsomista. SKAL saa kiitosta muun muassa polttoainetuesta ja vaikuttamisviestinnästä.

Nurmijärveläisen Kuljetus Timo Åberg Oy:n yrittäjäpariskunta Päivi ja Timo Åberg jatkaa Päivin isoisän perustamaa kuljetusyritystä kolmannessa polvessa. Yhden auton yrityksestä on kasvettu nyttemmin 10 yhdistelmän laajuuteen, onpa pihassa pyörökuormaaja ja pari nuppiakin. Kausivaihtelut ovat tuttuja Åbergeille, sillä lumettomaan vuodenaikaan hoidetaan maanrakennuskuljetuksia ja lumen tultua aurataan ja suolataan. Talvisin vasteaika on lyhyt, kun tilanne sattuu päälle. SKAL-jäsenyydestä on vain hyvää sanottavaa. Timo kiittelee koulutuksia ja tapahtumissa verkostoitumista sekä tuoreimpana polttoainetukea, joka tuli tilille vain muutama päivä hakemuksen laittamisesta.

Tämä kuljetusyrityksen vuodenkierto -teemainen numero on viimeinen, jota olen saanut tehdä rinnakkain toimituspäällikkömme Ulla Eskelisen kanssa. Moottoriliikenteen ansiomitalilla palkittu Ulla on seissyt SKALin ja kuljetusyrittäjien rinnalla aivan nuoresta tytöstä asti, kunnioitettavat 44 vuotta. Siitä 11 vuotta on kulunut tässä viereisessä huoneessa, huuteluetäisyydellä. Ullan työtä koskevassa palautteessa kiitellään aina, kuinka hän saa haastateltavan äänen kuuluviin sellaisena kuin se on, vääristämättömänä ja aitona. Se on harvinainen kyky.

Vaikka kyyneleittä ei näistä jäähyväisistä selvitä, olen samalla iloinen voidessani esitellä lukijoillemme Ullan seuraajan, Anna Yli-Saunamäen. Anna on journalisti ja viestijä, joka on työskennellyt merkittävissä järjestöissä ja tehnyt myös sidosryhmälehteä. Liikenne ja logistiikka ovat Annalle ehtymättömän kiinnostuksen lähteitä, joten hän tuo meille rutkasti osaamista, näkemystä ja intoa.

Kiitän lämpimästi Ullaa hänen arvokkaasta palveluksestaan kuljetusalalle ja lehtityölle sekä työtoveruudesta, jollaista harva saa kokea. Samalla toivotan Annan sydämellisesti tervetulleeksi SKALiin, viestintätiimiin ja Kuljetusyrittäjä-mediaan.

Lopuksi kiitoksen sanat kuuluvat teille, hyvät lukijamme, jäsenyrittäjämme ja kumppanimme. Olette täyttäneet lehteä tarinoillanne, joita ilman Kuljetusyrittäjä ei olisi se ”kuljetusyrittäjän oma lehti”, joksi sitä taannoisessa palautekyselyssä luonnehditte. Ilman teitä ei olisi tietenkään lehteä eikä koko SKALia. Me yhdessä teemme tämän järjestön.

Antoisaa vuodenvaihdetta kaikille ja turvallisia talvikilometrejä!