Jo muinaiset brittiläiset autosuunnittelijat oivalsivat – Minin suunnitelleen Alec Issigoniksen viitoittamalla tiellä – ulkoa pienen, mutta sisältä suuren auton merkityksen suurten kaupunkien liikenteessä. Pienikokoinen auto liikkuu näppärästi ahtailla kaupunkialueilla.
Volkswagen kehitti vuonna 1979 Volkswagen Golfiin pohjautuvan pienen avolava-auton. Auto sai Euroopassa myyntinimekseen Caddy. Nimi kuvaa hyvin auton ominaisuuksia. Pienen tavara-auton uusin mallisarja esiteltiin alkuvuodesta. Kokeilimme nykyisen mallisarjan ekologisinta vaihtoehtoa, 4,2 kuution tavaratilalla varustettua, paineistetulla kaasulla toimivaa autoa. Auto on varustettu 37 litran CNG-säiliöllä ja 13 litran bensiinisäiliöllä. Tällä varustuksella pitäisi päästä lähes tuhannen kilometrin toimintasäteeseen. Kaasuna voi käyttää sekä maa- että biokaasua. Auto käynnistyy kaasulla ja bensiini on tankissa silta varalta, että kaasu pääsee loppumaan eikä täyttöasemaa ole lähettyvillä. Asemat kannattaa huomioida matkaa suunniteltaessa.
Pienestä ulkomuodosta huolimatta autossa on riittävä tila myös pitkälle kuljettajalle, kiitos korkeussuunnassa säädettävän istuimen. Ajoasennosta tulee kelpoinen. Kaasukäytön havannoi ainoastaan moottoria käynnistettäessä. Kuljettaja kuulee pienen peltisen kilahduksen, kun hän kääntää virran päälle ja järjestelmä ohjaa kaasun syötön moottorille. Auto käynnistyy kuten bensiinimoottori. Hyvin hiljaisella äänellä käyvä 1,4-litrainen, 110-hevosvoimainen moottori ja hyvä äänieritys tekevät autosta mukavan hiljaisen. Moottorin ja kuusinopeuksisen DSC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö on sananmukaisesti saumatonta.
Pienen auron suureen tavaratilaan mahtuu tavaraa aikaisemmin mainittu 4,2 kuutiota. Matalalattiaiseen kuormatilaan mahtuu yksi FIN-lava pitkittäin, tavaratilan mitat ovat2 449 mm x 1 170 mm x 1 259 mm.(P x L x K). Väliseinällä sekä ylösnousevalla takaluukulla varustettu tavaratila on helppo lastata. Kuormanvarmistukseen on tarvittavat välineet.
Kaasukäyttöinen auto on ekologinen, vähäpäästöinen kulkuväline, jonka käyttökustannukset ovat edullisia. Auton kulutusmittarin mukaan vaihtelevissa olosuhteissa tehdyn koeajolenkin kulutus oli 4,4 kg kaasua/100 km. Tämä tarkoittaa noin viiden euron polttoainekustannuksia sadan kilometrin matkalla. Kannattaa tutustua autojen maahantuojien sekä kaasun jakelua harjoittavien yritysten erilaisiin kampanjoihin.