Vääntävä ranskalainen Renault

Vuosituhannen ensimmäisinä vuosina useammat kuorma-autonvalmistajat esittelivät Turbo Compound-moottorinsa. Tarkoituksena oli puristaa hukkaan menevästä pakokaasuenergiasta vielä viimeisetkin mehut. Nämä ensimmäisen sukupolven TC-moottorit kärsivät luotettavuusongelmista. Muutaman vuoden takainen siirtyminen nykyisten päästövaatimusten täyttäviin moottoreihin toi takaisin toisen pakokaasuahtimen, nyt kehittyneemmällä tekniikalla.

Perinteinen pakokaasuahdin tuottaa energiaa palotilasta pakosarjaan virtaavasta pakokaasusta nostaen moottorin hyötysuhdetta. Kaasujen virtaus ei ole täysin optimaalista johtuen kaasujen poistovirtauksen paineenlaskusta moottorin ollessa täyskuormitettu. Liittämällä pakokaasuahtimen rinnalle toisen turbiinin, voidaan paineenlaskua kompensoida. Tällä saadaan nostettua moottorin vääntömomenttia myös korkeimmilla kierroksilla. Toisen ahtimen muodostava energia johdetaan mekaanisesti, turbiinihammaspyörien ja hydraulisen kytkimen kautta takaisin moottorin kampiakselille.

Vahvat ruotsalaiset sukujuuret omaava Renault Trucks on ottanut käyttöönsä emoyhtiön valmistamat TC-moottorit. Koeajossa ollut, takatelinen T-sarjalainen, oli varustettu 480 hevosvoimaisella moottorilla. Kolmetoistalitrainen moottori tarjoaa vääntöä 2700 Nm erittäin alhaisella kierrosluvulla 900 – 1250 r/min. Korkein teho saavutetaan jo 1250 kierroksella. Kilpailijoiden 13 litran moottoreissa päästään samoille vääntölukemille 520 – 540 hevosvoimaisilla moottoreilla.

Korkealla, neliportaisella voluumiohjaamolla varustettu T High varustettuun koeajokkiin oli kytketty puoliperävaunu, jonka kanssa yhdistelmän kokonaismassa oli muutamaa tonnia vaille 40000 kiloa. Tasalattiainen ohjaamo on mielestäni yksi parhaista. Tyypillinen ranskalainen muotoilukikkailu on unohdettu ja sen sijaan on keskitetty helppokäyttöisyyteen sekä käytettävyyteen, Ohjauspyörän säätö tapahtuu nykyisin ruotsalaisittain jalkapolkimella. Suuret, lähelle A-tolppaa asennetut peilikotelot haittaavat näkyväisyyttä oikealle mutta erinomainen etukulmapeili helpottaa tilannetta, samoin tulevan EU:n uuden turvallisuusasetuksen (GSR) vaatimukset täyttävä, ajoneuvon ympäristöä valvova järjestelmä. Kuljettajan lepotilat vastaavat laadukkaan majoitustilan tarjoamaa mukavuutta.

Uskoisin, että kuljettajalle, joka on tottunut entisajan korkeakierroskoneisiin, on alkuun vaikeaa tottua ajamaan kuorma-autolla, joka tarjoaa täyden puhdin jo alle tuhannesta kierroksesta. Vaikeusastetta korostaa erittäin matala perävälitys, 2.47. Tällä voimalinjalla on saatu aikaan taloudellinen kokonaisuus, jolla taitava kuljettaja saa aikaan positiivisen liikkeen yrityksen kassavirtaan alentuvien polttoainekulujen ansiosta, myös ympäristö kiittää tästä kaikesta.  Tunne on jännittävä, lähestyttyä kohtalaisen jyrkkää nousua, voimalinja pyrki viimeiseen asti välttämään alaspäinvaihtoa. Korvakuulolla vaihtajat olisivat jo tehneet ratkaisunsa jo aikoja sitten, onneksi Renaultin ruotsinsukuinen, automatisoitu vaihteisto keskustelee mainiosti moottorin kanssa.

Tarvittaessa ajokin fiksu vakionopeudensäädin, Optivision-toiminnalla auttaa kuljettajaa vieläkin parempiin tuloksiin. Kokeilin itse tuota toimintoa hyvinkin mäkisessä ympäristössä ja olin aika lailla samaa mieltä järjestelmän antamista vaihteen vaihtamiskäskyistä.

Ensimmäisen sukupolven Turbo Compound moottoreiden ongelmista on varmasti otettu opiksi, tekniikka ja komponenttien materiaalit ovat kehittyneet. Tekniikka tuo kuljettajalle aivan erilaisen ajamisen tunteen. Vaikka korva väittää toista, antaa voimalinjan tehdä rauhassa omat valintansa. Matalalta vääntävä moottori on hiljainen, sitkeyden lisäksi se mahdollistaa erittäin hiljaisen ohjaamon. Näillä ominaisuuksilla on suuri merkitys kuljettajan työhyvinvointiin. Tätä helpottaa myös ohjaamon taukoilmastointi. Auton ”hupiakut” eli kaksoisakkujärjestelmä varmistaa, että mukavan yön jälkeen akuissa riittää energiaa auton käynnistämiseen. Ranskalainen mukavuus, sehän on maailmankuulua.

Renault T High 6x2

Mootttori: 13 litraa, 480 hevosvoimaa, maksimivääntö 2700 Nm

Vaihteisto: Optidriver AT 2812, automatisoitu, 12 nopeutta

Akseliväli: 3200 mm.

Vetoakselin välityssuhde: 2.47

Ohjaamo: High sleeper cab

Myynti: Renault Trucks / Volvo Finland ab