SKAL Kuljetusbarometri: kuljetusyritysten investointiaikeet lievässä kasvussa, kiinnostus vaihtoehtoisiin käyttövoimiin kuitenkin vähentynyt

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n syyskuussa toteuttaman barometrikyselyn mukaan kuljetusyritysten investointiaikeet nousivat hieman kevääseen verrattuna. Seuraavan neljän kuukauden aikana 30 prosenttia vastanneista yrityksistä oli tekemässä investointeja. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus aiotuista investoinneista pieneni: 90 prosenttia yrityksistä kohdistaa autoinvestointinsa edelleen joko kokonaan tai osittain dieseliin.

SKALin Kuljetusbarometriin 3/2025 vastanneista 513 kuljetusyrityksestä 30 prosenttia on investoimassa seuraavan neljän kuukauden aikana. Investointeja tekevien osuus kasvoi yhdellä prosenttiyksiköllä keväällä 2025 tehdystä barometristä. Investointiaikeissa olevien yritysten osuus on tällä hetkellä noin kaksi prosenttiyksikköä pitkän, vuoden 2021 alusta alkavan tarkastelujakson keskiarvon yläpuolella.

– Kuljetusyritysten investointiaikeiden lievää kasvua voi pitää yllättävänä taloudessa vallitseva epävarmuus huomioon otettuna, toteaa SKALin johtaja Petri Murto.

Vaikka yritystasolla tarkasteltuna investointiaikeet ovat pitkän ajan keskiarvon yläpuolella, pienenee kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä Suomessa yli 13 prosentilla vuositasolla mitattuna. Viimeisen 12 kuukauden aikana ensirekisteröidyistä kuorma-autoista 88 prosentilla käyttövoimana on ollut diesel.

SKALin Kuljetusbarometrissä sekä kaasu- että sähkökäyttöiseen kalustoon investoivien osuus kääntyi laskuun kevään tilanteeseen verrattuna. Kaasukäyttöiseen kalustoon aikoi investoida 13 prosenttia vastaajista ja sähkökäyttöiseen viisi prosenttia. Dieseliin osuus aiotuista investoinneista vaikuttaa vakiintuneen noin 90 prosenttiin vastaajayrityksistä.

Kuljetusyrittäjien ivestointiaikeet

Kuva: yritysten investointiaikeet ja käyttövoima, johon aiotaan investoida. SKAL Kuljetusbarometri 3/2025.

Dieselkäyttöisen kaluston merkitys Suomen tavaraliikenteessä on edelleen erittäin suuri. Luvanvaraisessa liikenteessä käytössä olevista kuorma-autoista 98 prosentilla käyttövoimana on diesel. Kun tällä hetkellä edelleen yhdeksään kymmenestä autoinvestoinnista kohdistuu dieselkäyttöiseen kalustoon, on selvää, että diesel säilyy tavaraliikenteen pääkäyttövoimana vielä pitkälle 2030-luvulle.

– Dieselin merkitys on syytä huomioida poliittisissa päätöksissä. Suomen hallituksen toteutettavaksi linjaama ammattidiesel on tärkeä toimenpide, jolla voidaan alentaa vuonna 2027 alkavan päästökaupan mukanaan tuomaa kustannusnousua, SKALin Murto korostaa.

Samaan aikaan dieselin rinnalle on nousemassa kasvava joukko vaihtoehtoisia käyttövoimia. Tämä asettaa tarpeita lataus- ja tankkausinfrastruktuurin määrätietoiselle ja valtakunnalliselle kehittämiselle.

SKALin Kuljetusbarometriin 3/25 vastasi 513 kuljetusyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin 2.–16.9.2025. Koko barometrin pääset lukemaan täällä. Kaikki ilmestyneet Kuljetusbarometrimme löydät täältä.   

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry  

Lisätietoja

Petri Murto

Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

+358 9 4789 9334+358 40 762 2140

petri.murto@skal.fi

Ariela Säkkinen

Viestinnän asiantuntija, toimituspäällikkö | Kuljetusyrittäjä-media

+358 40  518 5688

ariela.sakkinen@skal.fi