Vuoden 2017 Kuljetuskuutio Porokellolle

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovutti vuoden 2017 Kuljetuskuutio-palkinnon Porokello-sovelluksen kehittäjille. Palkinnolla SKAL arvostaa useiden eri tahojen ja kuljetusalan yhteistyön tuloksena syntynyttä ja yhteistyöhön perustuvaa digitaalista ratkaisua, jonka avulla tiellä liikkujat torjuvat porokolareita.

Kymmenet tuhannet autoilijat ovat ladanneet matkapuhelimeensa maksuttoman Porokello-sovelluksen. Porokellon primus motorina toimivat ammattiautoilijat, jotka pääsevät luomaan sovellukseen varoituksia poroja havaitessaan. Varoitus näkyy tunnin ajan kaikille tiellä liikkujille, jotka ovat ottaneet Porokello-sovelluksen käyttöön sekä niille autoilijoille, jotka vastaanottavat varoitukset ajoneuvonsa navigaattoriin.

Porokello-sovellus on vuosien yhteistyön ja kehittämisen tulos. Se lähti liikkeelle kemijärveläisen Ahti Lahtelan ideasta. Poronhoitoalueella ikänsä asunut Lahtela kävi keskusteluja poronhoitajien kanssa, selvitti kolaritilastoja ja yllättyi porokolareiden suuresta määrästä. Alun perin Ahti Lahtela suunnitteli kolarihistoriaan perustuvaa järjestelmää, sillä porot liikkuvat samoilla alueilla. Ajatus reaaliaikaisesta porovaroitusjärjestelmästä tuli kuljetusyrittäjiltä Lahtelan, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n alueyhdistyksen ja poromiesten yhteisessä tapaamisessa:

– Kuljetusyrittäjien innostus vakuutti minut siitä, että reaaliaikainen varoitusjärjestelmä on mahdollinen toteuttaa ja sille löytyy kysyntää, sanoo Ahti Lahtela.

Porokellon toiminta perustuu ammattikuljettajien tuottamiin varoitussignaaleihin. Porokellossa on mukana yli 300 ammatikseen liikennöivää yritystä, joista yli 160 on kuljetusyrityksiä. Signaalilaitteina toimivat matkapuhelimet, joita on jaettu kuorma-autojen ohella muun muassa takseihin, linja-autoihin ja ambulansseihin. Ammattiautoilijoiden käytössä olevalla Porokello-puhelimella voi lähettää ja vastaanottaa porovaroituksia. Syyskuusta 2017 alkaen porovaroituksia vastaanottavan Porokello-sovelluksen on voinut ladata sovelluskaupasta yleisimpiin puhelinmalleihin.

– Porokello on vähentänyt porokolareita. Se on hieno osoitus siitä, mitä me pystymme luomaan täällä pohjoisessa, kun työskentelemme kaikki yhteisen tavoitteen eteen, kiittelee SKAL Pohjois-Suomi ry:n puheenjohtaja Kyösti Ketola.

SKAL:in hallitus arvostaa Porokellossa myös digitaalisuutta, helppoutta ja maksuttomuutta. Taustalta löytyy vahva Lapin ELY-keskuksen tuki. Projektipäällikkö Maria Timo-Huhtala on vastannut projektin läpiviennistä ylijohtaja Jaakko Ylinamman myötävaikutuksella.

– SKAL:in kanssa tehty yhteistyö on ollut tärkeä Porokellon onnistumisen kannalta. Ammattiautoilijat ovat palvelun ydin, ja siksikin arvostamme tätä palkintoa erittäin korkealle ja toivomme erinomaisen yhteistyön jatkuvan, sanoo Jaakko Ylinampa.

– Voimme luvata täyden tuen Porokellolle myös tulevaisuudessa, ja kiitämme lämpimästi kaikkia sen kehittämiseen osallistuneita tahoja, sanoo SKAL:in puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola.

Palkinnon luovutus tapahtui SKAL ry:n Älykästä logistiikkaa -seminaarin yhteydessä Helsingissä 18.1.2018.

PorokelloPorokello on Lapin ELY-keskuksen hallinnoima hanke. Järjestelmän kehittämisessä ovat mukana myös Liikennevirasto, Paliskuntain yhdistys, Paikkatieto Online Oy, Milliemallie Oy, DNA Oyj, joka on toimittanut ammattiautoilijoiden käytössä olevat puhelimet ja liittymät sekä V-Traffic, jonka palvelu lähettää varoitukset noin puoleen miljoonaan henkilö- tai kuorma-auton GPS-navigointilaitteeseen.

Kuljetuskuutio-palkintoKuljetuskuutio on tunnustuspalkinto, jonka Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry myöntää vuosittain määrätietoisesta työstä suomalaisen kuljetuselinkeinon hyväksi. Vuoden 2016 Kuljetuskuutio myönnettiin Tullille panostuksista kuljetusrikollisuuden ja harmaan talouden torjunnassa. Palkinnon ovat edellisinä vuosina saaneet muun muassa puhemies Paula Risikko, ELY-keskusjohtaja Antti Rinta-Porkkunen, Puolustusvoimat ja Kauppalehti.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 300 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä. www.skal.fi

Lisätietoja/SKAL:Teppo Mikkola, puheenjohtaja, SKAL, puhelin 0400 598 758Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL, puhelin 040 502 8181Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, puhelin 040 5060 131

Lisätietoja/Porokello:Jaakko Ylinampa, ylijohtaja, Lapin ELY-keskus, puhelin 0295 037 199Ahti Lahtela, toimitusjohtaja, Paikkatieto Online, puhelin 0400 694 041info@porokello.fi