Uusien henkilöautojen rekisteröinnit kirivät vuonna 2017 lähes edellisvuoden tasolle

Vuonna 2017 rekisteröitiin 118 583 henkilöautoa, joka on lähes saman verran kuin vuonna 2016. Tuolloin ensirekisteröintien määrä kasvoi 119 000 henkilöautoon. Vuonna 2017 ensirekisteröintien määrä jäi 0,4 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi.

Joulukuun ensirekisteröinnit jäivät kaikissa ajoneuvolajeissa hieman vuoden 2016 joulukuun määristä. Tärkein syy oli arkipäivien määrä – vuoden 2016 joulukuulle osui 20 arkipäivää, kun viime kuussa arkipäiviä oli vain 18. Joulukuussa ensirekisteröitiin 8 068 uutta henkilöautoa, mikä on kuitenkin vain 1,0 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden joulukuussa.

Tavara-autoille vuosi 2017 oli vahvan kasvun vuosi. Pakettiautojen ensirekisteröintien määrä kasvoi 14,8 prosenttia ja kuorma-autojen 4,3 prosenttia edellisvuoteen nähden. Koko vuonna ensirekisteröitiin 15 524 pakettiautoa ja 3 473 kuorma-autoa. Yli 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 2 868, mikä on 10,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016.

Linja-autoja ensirekisteröitiin vuoden 2017 aikana 514, joka on 12,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2016. Uusia linja-autoja rekisteröitiin joulukuussa 45. Uusien linja-autojen ensirekisteröintien määrä riippuu muun muassa kaupunkiliikenteen kilpailutusten ajoittumisesta. Vuodelle 2017 ei osunut suuria kaupunkien kilpailutuskierroksia. Uusia busseja on 2000-luvulla rekisteröity keskimäärin 500 vuodessa, joten vuoden 2017 ensirekisteröinnit olivat lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa.

Uusien autojen kysynnän on ennakoitu kääntyvän selvään kasvuun

Alkavan vuoden on arvioitu olevan autokaupoissa vilkas. Tänään käynnistyvä romutuspalkkiokampanja piristää erityisesti vähäpäästöisten autojen kysyntää. Vuoden 2017 hyvän talouskehityksen ennustetaan jatkuvan kuluvana vuonna. Tilastokeskuksen tuoreen kuluttajabarometrin mukaan myös kuluttajien luottamus talouden kehitykseen on korkealla. Autoalan ennusteryhmä on arvioinut ensirekisteröintien määrän kipuavan vuonna 2018 noin 126 000 henkilöautoon, mikä tarkoittaisi 6 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna.

Paketti- ja kuorma-autojen kysynnän kasvun taustalla on suotuisa talouskehitys ja yritysten tarve uusia kalustoaan. Uusia pakettiautoja on arvioitu ensirekisteröitävän 16 000, mikä tarkoittaisi noin 3 prosentin kasvua vuoteen 2017 nähden. Raskaita yli 16 tonnin kuorma-autoja on ennakoitu kuluvanakin vuonna ensirekisteröitävän noin 2 900, mikä on selvästi suurempi määrä kuin pitkän aikavälin keskiarvo.

Myös autoveron aleneminen alentaa uusien autojen kuluttajahintoja. Hallitusohjelman mukaisesti autoveroa alennetaan neljänä portaana vuosien 2016–2019 alussa autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 140 g/km. Keskivertoauton, jonka hinta on 32 000 euroa ja päästöt 119 g/km, hinta alenee autoveron alenemisen seurauksena noin 320 eurolla.

Elokuun loppuun jatkuvassa romutuspalkkiokampanjassa uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 tai 2 500 euron romutuspalkkion, jos hän vie romutettavaksi omistamansa vielä liikennekäytössä olevan vanhan auton. Romutuspalkkion edellytyksenä on lisäksi, että palkkion saaja on omistanut romutettavan auton vähintään vuoden ajan. 1 500 euron romutuspalkkiossa uuden auton hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 110 g/km. Jos auto on sähköauto, ladattava hybridi tai sen käyttövoima on kaasu tai korkeaseosetanoli, palkkio on 2 500 euroa ja autolle ei aseteta päästörajaa.

Joulukuun ensirekisteröintitilastot

Autoalan ennusteet vuodelle 2018