Meidän kaikkien yhteinen koulutie

SKAL:n puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola

On jälleen aika saattaa perheen pienimmät koulutielleen. Kuluva poikkeusaika muistuttaa meitä siitä, kuinka me kaikki eri-ikäiset yhdessä muodostamme tämän Suomen, jossa on hyvä elää ja olla. Tarvitsemme toisiamme. Kun koulutaipale on alussa, meitä aikuisia tarvitaan hiukan tavallista enemmän. Tunnetaan vastuumme ja varmistetaan yhdessä, että koulutie on lapsille turvallinen kulkea. Opastetaan myös puolestamme lapsia toimimaan vastuullisesti liikenteessä.

– Kuten aina, pienet harjoittelijat reppuineen tuovat oman lapsuuden mieleen. Kuinka jännittävää oli astella kouluun ensimmäistä kertaa! Myös monesta kuljetusyrittäjäperheestä opastetaan tänä syksynä omaa lasta itsenäiseen kulkemiseen. Lapset huomioiva liikkuminen on tärkeää meille kaikille, muistuttaa SKAL:n puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola. Liikenneturvallisuuden lähtökohdat ovat vanhat tutut: Hiljennetään vauhtia koulujen läheisyydessä, päästetään lapset ylittämään tie ja pyritään havaitsemaan ryhmissä liikkuvat ja leikkivät tai mobiililaitteitaan selaavat lapset. Monesti lasten oma tarkkaavaisuus on syystä tai toisesta eri asioissa kuin liikenteessä.  SKAL muistuttaa tänäkin syksynä kotien, koulujen ja päiväkotien tärkeästä roolista liikenneturvallisuuskasvatuksessa. Lapsi oppii liikennekäyttäytymistä vanhempien hyvästä esimerkistä sekä kasvattajien opastuksella havainnollistaen ja keskustellen. Vaikkapa kavereilta opittuihin vääriin käyttäytymismalleihin kannattaa puuttua ripeästi ja ottaa vastuuta niin sanotusti koko kylän lapsista, totta kai kunnioittavassa hengessä! Myös heijastimet on syytä ottaa käyttöön, kun alkaa hämärtää.  Kun kaikki lapsen kasvatuksesta huolehtivat tahot muistuttavat liikennesäännöistä ja tarkkaavaisuudesta, saadaan lapset mukaan siihen yhteispeliin, jota liikenne parhaimmillaan on! SKAL ja liikenneturvallisuus SKAL:n jäsenyhdistykset ja kuljetusyrittäjäjäsenet järjestävät viranomaisten ja sisarjärjestöjen kanssa yhteistyössä liikenneturvallisuustapahtumia kouluissa ja päiväkodeissa. Lisätiedot:puheenjohtaja Teppo Mikkola, SKAL, puhelin 0400 598 758; teppo.mikkola@skalyritys.comviestintäpäällikkö Heini Polamo, SKAL, puhelin 09 4789 9320; heini.polamo@skal.fi Lue lisää: www.skal.fi/liikenneturvallisuus