Liittokokous Jyväskylässä

SKAL puheenjohtajisto 2018-2020. Jani Ylälehto (vas.), Teppo Mikkola (kesk.) ja Pekka Valtonen (oik.)

SKAL:n 62. liittokokous järjestettiin aurinkoisessa Jyväskylän Paviljongissa lauantaina 9.6.2018 aktiivisen keskustelun hengessä. Liittokokous valitsi uuden puheenjohtajiston yksimielisesti: Teppo Mikkola ja Pekka Valtonen jatkavat tehtävissään, ykkösvarapuheenjohtajaksi luopuvan Håkan Staran tilalle nousi Jani Ylälehto.

Aikaisimmat saapuivat kaupunkiin jo keskiviikkona, sillä torstaina oli lehdistövierailu ja SKAL Keski-Suomen järjestämää ohjelmaa. Perjantaina 8.6. pelattiin perinteinen SKAL Golf Peurankagolfissa. Naisten ykkössijan nappasi Leila Ruissalo ja miesten Hannu Peltomaa. SKAL Nuoret kokoontuivat puolilta päivin ja ideoivat tulevia kuljetusyrittäjäpäiviä 2019 ja liiton toimintaa yleensä. Kerromme syntyneistä ideoista tuonnempana.

SKAL nuoret SKAL Nuoret

Mahdollisesti viimeisen kerran ”tuttua ja perinteistä” kaavaa noudattavan liittokokouksen avaus sujui juhlavasti Ankkurit ylös -tahtien soidessa ja lippujen liehuessa. Ensi vuonna konseptia on tarkoitus uudistaa ja nykyaikaistaa hyvästä SKAL-yhteishengestä luopumatta.

Puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola korosti avauspuheessaan liikenteen toimijoiden hyvää yhteistyötä ja vaikuttamisen tärkeyttä niin Suomessa kuin EU:ssa, jossa SKAL:in perustama edunvalvontatoimisto on tehnyt tuloksekasta työtä. Kriittisimmät äänenpainot hän suuntasi tienpitoon, erityisesti talviaikaan, sekä infran riittämättömään rahoitukseen. Puhe sai erinomaisen vastaanoton.

Mia Nykopp, Trafi Trafin pääjohtaja Mia Nykopp

Aamupäivä jatkui valtiovallan edustajan, Liikenteen Turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Mia Nykoppin sekä Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtajan, Meri Lumelan, puheilla. Nykopp nosti esiin energiatehokkuuskysymykset ja kiitteli sitä, että SKAL pitää esillä vastuullisuusmallia muun muassa koulutusmateriaaleissaan.

Jyväskylän Seudun Kuorma-autoilijat ry:n puheenjohtaja Lasse Flyktman toivotti puheessaan kaikki tervetulleeksi maailman parhaaseen liittokokoukseen.

Kunnia- ja ansiomerkkien saajat Kunnia- ja ansiomerkkien saajat

Palkitsemiset

Erityisen odotettu osuus, palkitsemiset, osuin noin klo 11.40:een. Tasavallan presidentin myöntämien kunnia- ja ansiomerkkien saajina oli seitsemän ansioitunutta yrittäjä-vaikuttajaa: Ari Lahtinen, Tero Vihmalaakso, Seppo Vuorinen, Pertti Hettula, Jari Hartzell, Sulo Karhula ja Jarmo Nuottajärvi.

Vuoden 2018 SKAL Kuljetusyritys Pohjaset Oy

SKAL Kuljetusyritys 2018 -tunnustus luovutettiin torniolaiselle Pohjaset Oy:lle. Palkinnon ottivat vastaan veljekset Raimo Pohjanen, Janne Pohjanen ja Risto Pohjanen sekä Riston poika Petri Pohjanen. Valintalautakunta painotti tänä vuonna älykästä logistiikkaa -teemaa. Pohjaset Oy:n toiminnassa nousi esiin erityisesti hyvin rakennettu johtamismalli sekä kehittäminen ja vastuullisuus toiminnan eri tasoilla. Lue tiedotteemme.

Retkiohjelma ja ajankohtaiskatsaukset

Avauksen jälkeen liittokokous järjestäytyi. Nuijaan tarttuivat SKAL Keski-Suomen puheenjohtaja Matti Perälä ja Jyväskylän Seudun Kuorma-autoilijat ry:n puheenjohtaja Lasse Flyktman. SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola esitteli liittokokouksen julkilausuman ”Tehdään 2020-luvusta tieverkon vuosikymmen”.

Tämän jälkeen kokous keskeytettiin ja liittokokousedustajat siirtyivät lounaalle. Seuralaisten ja veteraanien oheisohjelmat käynnistyivät. Veteraanien retki suuntautui Suomen Ilmavoimamuseoon Tikkakoskelle. Seuralaisohjelma vei osallistujat muun muassa seuraamaan kesäteatteria Riihivuoriteatteriin Muurameen.

Pasi Moisio ja Petri Murto Pasi Moisio (vas.) ja Petri Murto (oik.)

Liittokokousväki, joka ei ollut kiinni toimikuntatyöskentelyssä, pääsi seuraamaan johtaja Petri Murron ja EU-edustaja, johtaja Pasi Moision mielenkiintoisia ajankohtaiskatsauksia. Murto kävi läpi kuljetusyritysten toimintaympäristön muutoksia ja liikennepalvelulakia sekä mitat ja massat -asetusmuutosta. Pasi Moisio esitteli EU-edunvalvonnan vaikuttamisen kohteet ja toiminnan painopisteet. Jäsenillä oli mahdollisuus kysyä ja keskustella alustajien kanssa.

Puheenvuorot jäsennetissä

Kokous ja puheenjohtajavalinnat

Kokousosuus jatkui toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä toimintasuunnitelman ja talousarvion läpikäynnillä. Toimitusjohtaja Iiro Lehtonen esitteli toiminnan painopistealueet ja taloudelliset tunnusluvut sekä sääntömuutosesityksen, jonka ansiosta luvanvaraisen tavaraliikenteen harjoittaminen ei jatkossa ole edellytys jäsenyydelle. Liikennepalvelulain myötä 1.7.2018 pakettiautoliikenteeltä poistuu liikennelupavaatimus. Liittokokous hyväksyi esitykset vilkkaan keskustelun jälkeen, täydennyksenä ponsi.

Liittokokousillallinen Liittokokousillallinen Paviljongissa

Liittokokous valitsi SKAL:n puheenjohtajiston yksimielisesti: puheenjohtajana jatkaa neljättä kauttaan Teppo Mikkola Mietoisista. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi nousi Jani Ylälehto Pihtiputaalta ja toisena varapuheenjohtajana jatkaa Pekka Valtonen Tammelasta. Lue tiedotteemme.

Kokouksen lopuksi Lahden Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Markku Toivola esitti kutsun vuoden 2019 liittokokoukseen Sibeliustalolle Suomen Chicagonakin tunnettuun Lahteen todeten: älkää pelätkö, olemme parantaneet tapamme.

Päivä huipentui liittokokousillalliseen Paviljongissa. Jäsenet, SKAL-henkilökunta ja yhteistyökumppanit nauttivat toistensa seurasta ja erinomaisesta palvelusta juhlalliseksi laitetussa hallissa.

Tutustu myös

Kuvapankki: Liittokokous 2018