Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle ja avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kuljetusala ottaa päästöjen alentamisen tosissaan. Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. SKAL:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisi Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. SKAL vaatii seuraavaa eduskuntaa laittamaan tiet kuntoon, sillä huonokuntoinen tieverkko lisää polttoaineen kulutusta ja heikentää liikenneturvallisuutta. 

 SKAL esittää miljardin euron vuotuista lisäpanostusta tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Liikenneverkkoa tulee kehittää parlamentaarisessa ohjauksessa ja 12 vuoden sykleissä. Miljardin vuotuisesta summasta SKAL ohjaisi 300 miljoonaa euroa perustienpidon rahoitustasoon, toiset 300 miljoonaa euroa tulisi vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen ja suurin erä, 400 miljoonaa euroa, tasokorotukseksi tiestön kehittämisinvestointeihin. Panostus maksaisi itsensä takaisin turvallisuutena ja kilpailukykynä. Maanteiden tavaraliikenne käyttää tällä hetkellä vuosittain noin 1,3 miljardia litraa dieseliä. On tärkeää huomata, että tavaraliikenteen energiankulutuksesta kaksi kolmasosaa liittyy raskaisiin ajoneuvoyhdistelmiin, joissa ei toistaiseksi ajoneuvoteknisistä syistä ole vaihtoehtoa nestemäiselle dieselille. Viimeaikaisissa päästökeskusteluissa kärkeen nostetulla sähköllä on paikkansa kevyimmissä jakelukuljetuksissa, tosin esimerkiksi pakettiautokuljetukset edustavat vain yhtä prosenttia tavaraliikenteen energiankulutuksesta.  Koska dieseliä käytetään vielä pitkään, päästöjen kannalta on ratkaisevaa, mistä se valmistetaan. Ympäristöystävällisemmän dieselin saatavuus kohtuulliseen hintaan edellyttää raskaan liikenteen dieselin polttoaineveron alentamista ja jakeluvelvoitteen kasvattamista. SKAL esittää liikenteen verotuksen kokonaisuudistusta, jossa verotuksen tavoitteeksi otettaisiin liikenteen päästöjen vähentäminen ja Suomen kilpailukyvyn tukeminen. Maanteiden tavaraliikenteessä käytettävän polttoaineen verotusta kevennettäisiin ottamalla käyttöön ammattidiesel, jolloin tuettaisiin fossiilista dieselöljyä kalliimman uusiutuvan dieselin osuuden kasvattamista kilpailukyvyn kärsimättä.  –Suomi ei voi olla yhtä aikaa Euroopan kovin dieselin verottaja ja kunnianhimoisin biopolttoaineiden edistäjä – on tehtävä valinta, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen. 

Seminaari 15.1.2019

SKAL keskustelee tiestön tulevaisuudesta ja päästövähennystavoitteista tänään klo 14.15 alkavassa Tiet kuntoon! -seminaarissa. Seminaarin päätteeksi julkistetaan vuoden 2018 Kuljetuskuutio-palkinnon saaja. Aika ja paikka: 14.15-16 Kuljetuskuutio, Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki  Toimittajat, tervetuloa! Tiedustelut: viestinta@skal.fi 

Lisätietoja:

Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL, puhelin 040 502 8181Petri Murto, johtaja, SKAL, puhelin 040 762 2140Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, puhelin 040 506 0131 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 5 000 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi, @SKALry #tietkuntoon

Lue myös

SKAL:n vaaliesite