Elokuun koronatilannekuva kuljetusyrityksille

Tavaraliikenne jatkuu normaalisti

Viranomaisilta saamamme tiedon mukaan koronatestaus- ja karanteenimääräykset eivät koske kuljetusvälineiden miehistöjä heidän jatkaessaan työssään Suomen alueella. Jos henkilöllä on oireita tai muuten syytä epäillä korona-altistusta, sovellettaneen rajanylittäjiä koskevia testaus- ja karanteenimääräyksiä myös tavaraliikenteen kuljettajiin.

Yleiset periaatteet koronatestauksessa valtioneuvoston 13.8.2020 tiedotuksen mukaan:

Riskimaista saapuvien henkilöiden testaukset ovat ensisijaisesti vapaaehtoisia.Pakollisia testauksia voidaan tehdä viranomaispäätöksellä. Karanteeniin voi määrätä vain viranomainen tartuntatautilääkärin päätöksellä. Kyseessä on silloin henkilökohtainen karanteenipäätös – ei poliittisesti linjattava.Lähtömaat on luokiteltu viestinnän helpottamiseksi vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Punaisista maista tulija todennäköisesti tulija testataan ja voidaan määrätä viranomaisten toimesta testiin ja karanteeniin. Keltaisista maista tulijoita koskee henkilön omaehtoinen karanteeni. Vihreästä maasta voi tulla ilman omaehtoista karanteenia, ellei ole syytä epäillä koronavirusaltistusta. Listaa vihreistä, keltaisista ja punaisista maista ei vielä ole (14.8.2020). Maakohtaiset koronatapaukset näet Maailman Terveysjärjestön tilastosta.  Kansainvälinen tavaraliikenne jatkuu viranomaisilta saamamme tiedon mukaan normaalisti eivätkä karanteenisuositukset koske kuljetusvälineiden miehistöjä heidän jatkaessaan työssä Suomen alueella. Tilanne voi kuitenkin elää ja liikennevalomallia ei ole määritelty vielä. Tiedotamme muutoksista jäseniä välittömästi.

THL suosittaa maskin käyttöä seuraavissa yhteyksissä:

joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja on vaikeaa välttää matkalla koronavirustestiin ja testin tulosta odottaessariskialueelta Suomeen palatessa ja siirryttäessä maahantulopaikasta karanteeniin

Maskisuositus ei koske:

sairaanhoitopiirejä, joissa ei ole esiintynyt koronatartuntoja viimeisen kahden viikon aikana. Näitä ”koronattomia” sairaanhoitopiirejä ovat Ahvenanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Itä-Savo ja Pohjois-Karjala.

Mistä maskit?

Kansalaiset hankkivat maskinsa pääsääntöisesti itse markkinoilta. Kunnat huolehtivat, että vähävaraisten ja haavoittuvassa asemassa olevat saavat tarvitsemansa maskit ilmaiseksi. Valtio rahoittaa maskit.

Lisäsuositukset mahdollisia:

Alueelliset tartuntatautiviranomaiset voivat antaa alueellaan omia täydentäviä tai rajatumpia suosituksia, jotka perustuvat niiden omaan riskinarviointiin.

Etätyösuositukset tulevat alueviranomaisilta

Etätyösuositusta sovelletaan alueellisesti. Jos terveysviranomaiset toteavat alueellisen koronatilanteen olevan riittävän vakava, siirrytään ko. alueella etätöihin. Tällä hetkellä etätyösuositus koskisi seuraavia: Helsingin ja Uudenmaan sekä Länsi-Pohjan ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirit.Etätyösuositukset tulevat alueviranomaisilta. Kyseessä ei ole poliittinen päätös.

Valtiovarainministeriön etätyösuositus on muotoiltu näin:

Tilanteessa, jossa terveysviranomaiset toteavat Covid-19 epidemian olevan alueellisesti kasvussa, hallitus suosittelee, että kyseisen alueen työpaikoilla siirrytään etätyöhön työtehtävien sen salliessa ja edistetään työjärjestelyitä, joilla vähennetään lähikontakteja ja muita riskitekijöitä työpaikoilla.Tilanteessa, jossa terveysviranomaiset toteavat epidemian olevan väestötasolla kasvussa torjuntatoimista huolimatta, julkisen sektorin työntekijöiden, joiden työtehtävät sen mahdollistavat, tulisi työskennellä etätyössä mahdollisimman laajasti ja hallitus suosittaa vastaavaa laajaa etätyötä myös yksityisille työnantajille.

Koronatilanne Suomessa (13.8.2020)

testattuja: 431 300 koronatapauksia: 7642ilmaantuvuus (r-luku) 2,5/100 000 per viikkokuolemia 333, sairaalahoidossa nyt 7, tehohoidossa 1.parantuneita yli 90 % kaikista tapauksista Lähteitä:THL tilannekatsaus 13.8. THL:n koronakartta THL:n ja STM:n tiedote