Autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia pääsiäisliikenteessä

Auto- ja liikenneala haluaa tänäkin vuonna muistuttaa autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Viime vuoden tarkastusten tulokset olivat huolestuttavia. Tuulilaseista lähes puolet (46 %) vaati toimenpiteitä.

Autoalan insinööriopiskelijat tekevät palveluna autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia valituilla ABC-asemilla pääsiäisviikonlopun liikenteessä. Autoilija saa tarkastuksesta tositteen, johon on merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Keväällä aurinko paistaa matalalta ja aiheuttaa tuulilasiin häikäisyä ja heijastuksia. Naarmuinen ja huonokuntoinen tuulilasi pahentaa tilannetta ja huonossa kunnossa olevat tuulilasinpyyhkijät naarmuttavat lasin pintaa entisestään.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Tutustu vuoden 2017 -tarkistusraporttiin

Tuulilasitarkastuksia tarjotaan:

kiirastorstaina 29.3. klo 13–18 (Helsingissä Kannelmäessä jo klo 10 alkaen)pitkäperjantaina 30.3. klo 9–14pääsiäismaanantaina 2.4. klo 12–17

seuraavissa kohteissa:

Helsinki – ABC Prisma Kaari Kannelmäki Hämeenlinna – ABC Tiiriö Lappeenranta – ABC ViipurinporttiOulu – ABC Tupos LiminkaSeinäjoki – ABC SeinäjokiTurku – ABC Koulukatu

miksi_ehja_tuulilasi_on_tarkea_ja_mista_tuulilasikampanjassa_on_kyse

Video of miksi_ehja_tuulilasi_on_tarkea_ja_mista_tuulilasikampanjassa_on_kyse

Lisätietojatekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0400 904 003liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580 0403viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Trafi, puh. 029 5345 310yhteyspäällikkö, Turku Tapio Heiskanen, Liikenneturva, puh. 020 7282 362liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, Onnettomuustietoinstituutti, puh. 040 450 4627

Kirkkaasti Turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Trafin, Liikenneturvan ja Onnettomuustietoinstituutin (OTI) yhteinen liikenneturvallisuuskampanja.

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.