Auto- ja kuljetusalat avaavat uramahdollisuuksiaan

Liikenneareena

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messujen Liikenneareenalla tehdään historiaa, kun auto- ja kuljetusalojen järjestöt, Puolustusvoimat ja yritykset edistävät yhdessä alalle hakeutumista.

Auto- ja kuljetusalat tarjoavat runsaat 7 000 uutta työpaikkaa joka vuosi. Alojen toimijat ovat ensimmäistä kertaa yhdistäneet voimansa esitelläkseen koko auto- ja kuljetusklusteria, sen tarjoamia työ- ja uramahdollisuuksia sekä koulutuspolkuja Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9.–11.5. Liikenneareena-osastolla (6m28).

Liikenneareena on tutustumisfoorumi kaikille, jotka harkitsevat tulevaisuuden suuntaansa. Onpa kyse peruskoulun päättävästä nuoresta, varusmiespalvelusta aloittavasta, alan vaihtoa pohtivasta tai auto- ja kuljetusalalla jo töissä olevasta. Auto- ja kuljetusala ovat monipuolisia aloja, jotka tarjoavat runsaasti erilaisia opiskelu- ja työmahdollisuuksia – ja ne ovat varmoja työllistäjiä myös tulevaisuudessa.

Ammattien ja työtehtävien kirjo auto- ja kuljetusaloilla on laaja kuljettajasta ja mekaanikosta aina logistiikan ja liiketoiminnan johtotehtäviin asti. Alat tarjoavat hyviä erikoistumisen ja kehittymisen mahdollisuuksia.  Liikenneareenan tavoitteena on saada nuoret ja erilaisissa ammateissa työskentelevät kiinnostumaan näistä toimialoista ja houkutella näin alalle uusia työntekijöitä. Se tarjoaa tietoa myös aloilla jo työskenteleville siitä, miten he voivat kouluttautua ja vaihtaa tehtäviä alan sisällä.

Liikenneareenalla kerrotaan työtehtävistä sanoin ja kuvin, ja myös jäätelöä on tarjolla. Tosielämän uraoppaina toimivat alojen ammattilaiset, joilta voi kysyä suoraan ammatin sisällöstä. Koulutusmahdollisuuksista kertovat koulutuksen asiantuntijat. Osastolla on mahdollisuus kokeilla taitojaan ja vaikkapa kisailla kuljetus- ja autoalan simulaattoreilla ja VR-sovelluksilla.

Auto- ja kuljetusalojen ajoneuvoja ja laitteita on esillä Liikenneareenan taustavoimien omilla osastoilla, joista monella on myös rekrytointiväkeä paikan päällä.

Auto- ja kuljetusaloilla työskentelevät henkilöt kertovat omasta työstään, urastaan, alan koulutuksesta ja tulevaisuudesta myös messujen seminaarilavalla:

Torstai 9.5. klo 16.00-16.45Koulutuspäällikkö Reijo Sippola, ajomestari Mikko Kurkela, kuljetusesimies Teemu Järvelä, huoltopäällikkö Panu Leivo

Perjantai 10.5. klo 15.00-15.30Ylikersantti Tomi Luukkonen, kuljetuspäällikkö Jani Ojanen, liikenne-esimies Eero Ahonen

Lauantai 11.5. klo 12.00-12.30Ammattitaidon Suomen mestarit, Taitajien Taitajat Roope Juutilainen (Kuljetuslogistiikka) ja Ville Hietikko (Autonasennus)

Kuljetusalan oma tubettaja osastolla 11.5.Lauantaina jakelukuljettaja ja tubettaja Aki Pouta tallentaa tunnelmia ja haastattelee kävijöitä klo 9 ja 14 välillä.

Median edustajille: Tervetuloa vieraaksemme!

Kutsumme tiedotusvälineiden edustajat tutustumaan Liikenneareenaan (6m28) erityisesti messujen avajaispäivänä 9.5. Torstai on samalla yläkoululaisten aktiivisin päivä Liikenneareenalla, kun liikenneareenalaiset kuljettavat pääkaupunkiseudun yläkoululaisia linja-autoilla messuille.Ilmoittaudu mukaan: markus.alopaeus@alt.fi, p. 040 521 0227.

Lisätietoja:

Markus Alopaeus, asiantuntija, Autoliikenteen Työnantajaliitto, p. 040 521 0227, markus.alopaeus@alt.fiHeini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, p. 040 5060 131, heini.polamo@skal.fi

www.autoala.fi ja www.kuljetusala.com

#liikenneareena

Mukana Liikenneareenassa ovat: Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Autoalan Keskusliitto, Autoliikenteen Työnantajaliitto, Creanex, Helsingin Bussiliikenne, Helsingin seudun liikenne HSL, Kaukokiito, Kiitosimeon, Korsisaari-yhtiöt, Logistiikkayritysten Liitto, Nobina, Pohjolan Liikenne, Puolustusvoimat, Scania Suomi, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, TTS Työtehoseura, Urbaser, Veho ja Volvo Finland.

Lue myös

Liikenneareena houkuttelee auto- ja kuljetusaloille Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut Blogi: Miksi auto- ja kuljetusala? SKAL Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla