SKAL Infokiertue 2025 oli menestys

12 paikkakunnasta ja yhdestä etäyhteystilaisuudesta koostunut kiertue keräsi satoja osallistujia ja paljon kiitosta.

Syyskuun puolivälissä Varkaudesta startannut kiertue keskittyi tänä vuonna niin kuljetusyritysten päästölaskentaan ja tästä raportointiin kuin kustannuslaskentaan. Näistä ensimmäinen valikoitui teemaksi siksi, että EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja laskennan sekä raportoinnin yhdenmukaistamiseksi Euroopan komissio antoi kesällä 2023 CountEmissions -asetusehdotuksen, joka voimaantullessaan kertoo, kuinka päästölaskenta ja -raportointi tulee kuljetusyritysten osalta toteuttaa.

- Asetusehdotus ei toki sinänsä velvoite ketään laskemaan tai raportoimaan päästöjä, huomauttaa kiertueella puhunut SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth, mutta muistuttaa näiden jo olevan arkipäivää monelle alan yrittäjälle, ja olevan tulossa osaksi yhä useamman kuljetusyrityksen toimintaa.

- Asetusehdotuksen mukaan laskenta ja raportointi tulee toteuttaa EN ISO 14083:2023 –standardin mukaan, mihin perustuu myös SKALin juuri kehittämä uusi päästölaskentakonfiguraattori.

Kustannuslaskennan merkitys jäsenyrittäjille on puolestaan ollut tunnettu jo entuudestaan: kerran kuukaudessa järjestettävät Kustannuslaskentakeskiviikot ovat yksi SKALin kiitellyimpiä jäsenetuja.

Tapahtumissa päästiin myös vaihtamaan näkemyksiä kollegoiden kesken. (Kuva: Alexander Tashtanbekov)

Käytännönläheisyys keskiöön

SKALin valtakunnallisia infokiertueita on järjestetty jo vuodesta 2008. Jäsenille maksuttomat tietoiskut käsittelevät aina jotain ajankohtaisteemaa – aikaisempina vuosina keskiössä ovat olleet muun muassa ajoneuvojen mitta- ja massamuutos, liikennelupasäädösten muutokset, sekä kuljetusyritysten polttoainetuen hakeminen

Jäseniä ja heidän tarpeitaan sekä tapahtumista saatua palautettua kuunnellaan kiertueita suunniteltaessa herkällä korvalla.

- Nyt pyrittiin siihen, etteivät kiertueen infotilaisuudet olisi pelkkää tylsää paperinmakuista teoriaa, vaan mentäisiin ihan käytännön tasolle katsomaan miten yritys voi sen päästöraportin itselleen tehdä, kertoo SKALin liiketoimintajohtaja Petri Murto, jonka rento mutta asiantunteva lähestymistapa sai positiivista palautetta kiertueen yleisöiltä.

- Raskas standardi oli osattu "kansankielistää" hyvin kuljetusliikkeille sopivaan muotoon. Asiat ilmaistiin hyvin ja perinpohjaisesti, kiitteli eräs Varkauden tilaisuuteen osallistunut itäsuomalainen kuljetusyrittäjä.

Myös kiertueen isännät arvostavat kiertueiden tarjoamaa mahdollisuutta tavata ja jututtaa kuljetusyrittäjiä kautta maan.

- Minusta parasta antia infoilloissa on ollut se, että paikalla ollut yleisö on ollut oikeasti aktiivista ja kysellyt paljon illan aikana. Aihe sekä SKALin rakentamat työkalut ovat selvästi kiinnostaneet paikalla olijoita, Bergroth arvioi.

Jyväskylässä kuultiin muun muassa St1:n Jarno Karhua kaasun eduista käyttövoimana.

Päästölaskentafiguraattorin maailmanensi-ilta SKAL Forumissa 14.–15.11.!

Kiertueella on päästy myös kokeilemaan päästölaskentakonfiguraattorin testiversiota, joka onkin herättänyt kiinnostusta. Kyseessä on SKALin uusin jäsenilleen lanseeraama työkalu, jonka SKAL kehitti kuljetusyrittäjien tueksi näitä kuunneltuaan.

Päästölaskentaa ja raportointia edellytetään asiakkaidenkin taholta koko ajan enemmän, mutta nämä myös sitovat yrittäjien rajallisia resursseja. SKALin jäsenille maksuton konfiguraattori tekee niin laskennasta kuin raportoinnista helppoa ja vaivatonta, mahdollistaen sen, että jäsenet saavat keskittyä itse liiketoimintaan.

________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA

SKALin valtakunnallinen infokiertue tukee kuljetusyrityksiä päästöjen laskemisessa ja raportoinnissa

Järjestöjohtaja Arto Kämppi, miksi lähteä SKAL Forumiin?

Strategia: Liiketoimintaosaaminen on kuljetusyrityksen kohtalonkysymyksiä