SKAL Forum – Iloisia jälleennäkemisiä Itämeren aalloilla

SKAL Forum järjestettiin 28.–29.2023 Helsinki-Tallinna-risteilynä. Syksyn päätapahtumassa kuljetusalan väki verkostoitui ja kävi monipuolisia keskusteluja tulevaisuuden käyttövoimista – rentoutumista ja hauskanpitoa unohtamatta. Tilaisuus huipentui vuoden 2023 paikallisyhdistyksen valintaan. Lämpimät onnittelut Paimion seudun ammattiautoilijoille!

Yksi, kaksi, SKAL! Tämä lausahdus on tuttu SKAL Forumin kävijöille. Vuosittainen tapahtuma keräsi tänä vuonna lähes 200 kuljetusalan ammattilaista Itämeren aalloille.

Aikaisesta aamusta huolimatta Katajanokan terminaaliin kokoontui iloista väkeä. Tapahtuma oli monelle odotettu tapahtuma, jossa on mahdollisuus verkostoitua, nähdä tuttuja ja kuulla alan ajankohtaisista asioista.

Puheenaiheena raskaan liikenteen näkymät

Vuoden 2023 SKAL Forumissa pureuduttiin erityisesti tulevaisuuden käyttövoimiin. Euroopan unionista tulee painetta vähentää liikenteen päästöjä ja kun uusi komissio aloittaa toimintansa vuoden 2024 EU-vaalien jälkeen, on tärkeää pohtia yhteisesti kuljetusalan tilannetta.

Eurovaalit ja tulevaisuuden käyttövoimat ovat ensi vuonna keskeisiä painotuksia edunvalvontatyössämme. Samoin mitat ja massat, jotka vaikuttavat vahvasti siihen, miten rajat ylittävä liikenne onnistuu tulevaisuudessa. Muita teemoja unohtamatta – muun muassa työvoiman saatavuus on yksi pullonkaula kuljetusyritysten toiminnassa, sanoivat SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto ja toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Paneelikeskusteluun osallistuivat Mika Jukkara Scaniasta, Anthony Sundström St1:stä, Hannele Haavisto Plugitilta ja Mikko Pihatie VTT:ltä. Juontajana toimii autourheilijana ja radiojuontajana tutuksi tullut Emma Kimiläinen, joka ehti risteilylleTanssii tähtien kanssa -ohjelman harjoitusten keskeltä.

Paneelissa puhuttivat erityisesti uudet käyttövoimat. Pihatie korosti, että vielä menee aikaa siihen, että sähkökuorma-autojen myyntimäärissä ollaan sadoissa tai tuhansissa. Teknologian ohella myös markkinaratkaisujen tulee kehittyä, markkinat määräävät hinnan.

-Ratkaisevaa on, mikä on paras käyttövoima tarkoitukseensa. Raskaassa liikenteessä se ei ole sähkö vaan kaikki muut. Vaihtoehtoisissa on huikeat mahdollisuudet, arvioi Anthony Sundström.

-Kun latausteho on megawattitasolla, saadaan tunnissa ladattua akku täyteen, ja silloin sähkö soveltuu paremmin pitkille matkoille, totesi Jukkara.

Hannele Haavisto korosti, että vielä tällä hetkellä puhutaan, kuka ajaa halvimmalla, tulevaisuudessa toivottavasti siitä, kuka ajaa puhtaasti. Haasteeksi nousi kuitenkin puutteellinen jakeluinfra

-Yksi kaasuasema paikkakunnalla on liian vähän, jos siellä on vaikka yksikin isompi kuljetusyritys - tai jos asema vikaantuu, sanoi Mika Jukkara kaasusta.

Nuorten verkosto koolla SKAL Forumissa

Mervi Saukkoriipi

Myös SKAL Nuorten verkosto oli koolla SKAL Forumissa. Mukana oli tällä kertaa 15 verkostolaista. Lisäksi paikalla oli muita verkoston toiminnasta kiinnostuneita.

Toimitusjohtaja Anssi Kujala avasi tapaamisen ja järjestöjohtaja Arto Kämpin johdolla pienissä ryhmissä pohdittiin, miltä kuljetusala ja kunkin arki näyttää kymmenen vuoden kuluttua. Nuoria askarruttivat käyttövoimiin ja henkilöstön saatavuuteen liittyvät kysymykset.

Tulevaisuutta pohdittaessa esille nousi myös alan yrityskoon kasvu ja toiminnan keskittyminen entistä suurempiin kokonaisuuksiin. Keskustelujen yhteenveto on apuna SKALin strategiatyössä.

Moni oli käynyt aiemmissa verkoston tapaamisissa, joten viikonloppu oli täynnä iloisia jälleennäkemisiä. Illalla nuoret kokoontuivat yhteiseen illanviettoon laivan yökerhoon.

Perjantaina verkoston puheenjohtajat Kari Venäläinen ja Matti Räisänen vierailivat SKAL hallituksen kokouksessa kertomassa verkoston kuulumiset. Verkoston johtoryhmän kokouksessa perjantaina vedettiin yhteen mennyttä ja suunniteltiin tulevaa.

Seuraava tapaaminen pidetään Oulussa 10. helmikuuta 2024. Luvassa on huikeaa yhteistyötä ST1:n kanssa – pääsemme sellaisiin paikkoihin, mihin harva pääsee.

Miten mukaan nuorten verkostoon?

Verkostossa on mukana lähes sata henkilöä. He ovat alle neljäkymppisiä nuoria, jotka toimivat eri suoritealoilla ympäri Suomea. Toimintaa suunnittelee ja järjestää verkoston jäsenistä koostuva johtoryhmä.

Liittyäkseen verkostoon ei tarvitse olla yrittäjä. Riittää, että olet esimerkiksi tuleva yrittäjä tai sinulla on työsuhde SKALin jäsenyritykseen ja yrityksen suostumus liittymiseen.

Liittyminen on maksutonta, eikä se velvoita mihinkään. Liittyminen luo mahdollisuuden verkostoitua ja vaikuttaa alan sekä järjestön asioihin. Verkoston tapaamisia järjestetään 3–4 vuodessa.

Tutustu tarkemmin ja tule mukaan: skal.fi/skalnuoret

Kummiyrittäjiä koolla

Seminaarin jälkeen ohjelma jatkui kokoustiloissa. SKALin kummiyrittäjät oli kutsuttu illansuussa omaan tilaisuuteensa, joka venyi lopulta suunnitellusta tunnista lähes kaksituntiseksi. Ilmeni, että keskustelulle ja kokemusten vaihdolle todellakin oli todellakin tarvetta.

Noin 20 kummiyrittäjää osallistui tilaisuuteen viestintäjohtaja Heini Polamon ja edunvalvontajohtaja Ari Herralan vetämään tilaisuuteen, tosin muutamat vain osan aikaa. Tuore kummiyrittäjä, Tavarataxin Ville Mäkinen alusti omasta kummitaipaleestaan kansanedustaja Oras Tynkkysen kummina.

Kummitoiminta on hyvin henkilökohtaista vaikuttamista ja kummi pistää itsensä likoon, toki niin tekee myös kansanedustaja vastatessaan kummin kutsuun. Eri puolueista tulevista kansanedustajista puhuttiin paljon. Osalla oli tuttu ja samanhenkinen edustaja, osalla vieraampi, osalla hallitusta ja osalla oppositiota. Hyviä tyyppejä löytyy kaikista puolueista, todettiin, ja että on nimenomaan tärkeää tuoda näkökantojamme esiin kansanedustajille, joiden ei perinteisesti mielletä edustavan nimenomaan yrittäjyyden tai moottoriliikenteen arvoja. Alueiden panosta kummitoimintaan pidettiin hyvin tärkeänä – kummiyrittäjyys toimii tehokkaimmin kun omalta alueelta saa vinkkiä ja tukea toimintaan.

Kummeille päivitystä ajankohtaisesta lainsäädännöstä

Ari Herrala lupasi olla kummien käytettävissä, jos ennen edustajan tapaamista haluaa päivitystä alan säädöshankkeista. Kannattaa sopia etukäteen juttutuokiosta: ari.herrala@skal.fi tai keskuksen kautta 09 478 999.

Edelleen kannattaa sopia tapaamisia

Kautta on vielä lähes neljä vuotta jäljellä ja kummitoiminta on lähtökohtaisesti koko kauden mittainen. Heini Polamo muistutti, että edelleen kannattaa pyrkiä tapaamaan omaa kansanedustajaa kummiyrittäjänä, jos ei ole vielä saanut tärskyjä aikaan tai syntyy uutta jutun juurta. Toteutuneista kuljetuksista ja myös muista tapaamisista, torikahveista ja muista saa mielellään lähettää tietoa ja kuvia os. viestinta@skal.fi somessa jaettavaksi ja epämuodolliseen ”kirjanpitoon”.

Tapaamisista kannattaa myös itse jakaa somessa. Myös Kutsu vierailulle omaan yritykseen toimii. Avustajan kautta voi tavoitella, jos edustaja ei vastaile viesteihin.

Kiitos kaikille, jotka olitte mukana ja erityiskiitos Ville Mäkiselle, joka kertoi kokemuksistaan tuoreena kansanedustajan kummina!

Vuoden paikallisyhdistys -palkinto Paimioon

Paimion seudun ammattiautoilijat ry palkittiin vuoden 2023 SKAL Paikallisyhdistyksenä. Järjestön toiminnassa yhdistyvät oman seudun SKAL-jäsenten sitouttaminen ja palveleminen sekä alueellinen vaikuttamistyö.

Paimion seudun ammattiautoilijoiden toiminnasta huokuu halu auttaa jäsenyrityksiä eri tavoin sekä rentous ja lähestyttävyys. Yhdistys on onnistunut säilyttämään jäsenmääränsä vahvana haasteellisinakin aikoina. Sen jäsenillä on vahva henkilökohtainen sitoutuminen nuorten houkuttelemiseen toimintaan sekä pitkäjänteiseen jäsenhankintaan.

– Kilpailun taso oli kova. Paimion seudun kohdalla meihin teki vaikutuksen esimerkiksi tapa, jolla yhdistyksen aktiivit laittavat itsensä henkilökohtaisesti peliin yhdistyksen hyväksi ja pitävät ovia avoimina sekä ilmapiirin rentona. Näin syntyy luonnollista imua liittyä mukaan, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto tiedotteessa.

– Olemme pitäneet periaatteena, että toimintaan voi tulla tutustumaan matalalla kynnyksellä ja ilman, että joutuu heti vastuutehtäviin. Yhdistyksen reissuissa panostamme ammatillisesti kiinnostavaan ohjelmaan. Arvostamme kovasti tätä palkintoa ja sen myötä haluamme myös kiittää upeita jäseniämme, sanoo Paimion seudun ammattiautoilijoiden puheenjohtaja Petri Nurminen.

Yhdistys järjestää muun muassa koulutuksia seudun kuljetusyrityksille, mahdollisuuksien mukaan veloituksetta. Vuosikokouksia ja matkoja se järjestää myös yhteistyössä sisaryhdistysten kanssa sekä talkoolla, jotta mahdollisimman monella jäsenellä olisi mahdollisuus osallistua. Kokousten kiinnostavuutta on lisätty muun muassa ulkopuolisilla puhujilla. Paimion seudun yhdistystä esitti palkittavaksi SKAL Länsi-Suomi ry.

Kuljetustilauskeskusten johdon tapaaminen

Myös KTK Johdon päivä pidettiin samaan aikaan Itämeren aalloilla. Tilaisuus keräsi koolle kolmisenkymmentä kuljetustilauskeskusten toimitusjohtajaa ja hallituksen jäsentä.

Sanna Hämäläinen

KTK Johdon päivän panelistit Mika Kunnari, Jari Tabell ja Risto Kivimäki.

Kuljetuskeskusten Liitto ry:n puheenjohtaja Mika Laurén toivotti KTK:iden johdon väen tervetulleeksi. Avauksen jälkeen sukellettiin KTK-asiaan paneelikeskustelussa, jonka aiheena oli KTK-hallitustyöskentely ja hallituksen puheenjohtajan rooli. Moderaattori, KKL:n varapuheenjohtaja Jyri Kuivala jututti rennosti hallituksen puheenjohtajia. Paneelissa puhuivat Risto Kivimäki Hämeen Kuljetus Oy:sta, Mika Kunnari Napapiirin Kuljetus Oy:sta ja Jari Tabell Kemin Ajotilaus Oy:sta.

Välillä siirryimme seuraamaan SKAL Forumin alustuksia laivan toiseen päähän. KTK-iltapäivän ohjelman aloitti Logistiikkayritysten Liitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Aaltonen. Hän kertoi vastuullisuudesta, päästöjen laskemisesta ja loppuvuodesta julkaistavasta SKALin digitalisaation toimenpideohjelmasta. Osallistujat esittivät aktiivisesti kysymyksiä Aaltoselle. Hänen jälkeensä Mika Laurén kertoi KTK-yrityksen arjesta, konsernista ja siellä tehdyistä kehitystoimista.

Neste Markkinoinnin tervehdyksen osallistujille toivat myyntipäällikkö Aki Lehto ja asiakkuuspäällikkö Antti Heikkilä. He esittelivät uuden KTK-yhteistyömallin ja kertoivat vastuullisesta polttoainetarjonnasta ja Neste MY Hiilijalanjälki -palvelusta. Iltapäivää jatkettiin vielä esittelypisteisiin tutustuen ja verkostoituen.

Lämpimät kiitokset kaikille mukana olleille. Seuraava SKAL Forum järjestetään 15.–16.11.2024. Merkitse päivämäärä kalenteriisi jo nyt!

Kuvatunnelmia