Ruotsi otti käyttöön 34,5-metriset HCT-yhdistelmät joulukuussa 2023, huhtikuussa 2025 Ruotsissa sallittiin kolme uutta HCT-yhdistelmätyyppiä. HCT-yhdistelmien käyttö on sallittu ainoastaan erikseen nimetyllä osalla tieverkkoa.
Toistaiseksi pitkien yhdistelmien tieverkko ja kokonaismassaltaan 74 tonnisille yhdistelmille sallittu BK4-tieverkko eivät ole yhteneväisiä, joten pitkällä ja 74 tonnia painavalla yhdistelmällä ei ole mahdollista operoida Ruotsin läpi. Pitkille yhdistelmille Ruotsissa sallittu tieverkko on varsin rajattu. Karttaa Ruotsin 34,5 metrisille yhdistelmille sallitusta tieverkosta voi tarkastella osoitteessa: https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map
Valitse kartalle näkyviin ”Fordonståg upp till 34,5 m”. Valitsemalla kartalle näkyviin ”Bärighet”, saat näkyville Ruotsin tieluokat BK1-BK4, joista BK4 on sallittu 74 tonnin kokonaismassoille.

Kartta lokakuun 2025 tilanteessa 34,5 metrisille yhdistelmille sallitusta tieverkosta (lähde: NVDB).
Teknisten ajoneuvovaatimusten pääsisältö
Ruotsin ja Suomen pitkien yhdistelmien tekniset vaatimukset esimerkiksi ajoneuvojen mitoituksen suhteen poikkeavat toisistaan. Pitkällä ajoneuvoyhdistelmällä Ruotsiin ajaessa on tärkeää varmistua, että myös Ruotsin vaatimukset täyttyvät oman yhdistelmän osalta.
Yli 25,25 metrisen yhdistelmän voi Ruotsissa koota kahdella tavalla:
A-tupla: Puoliperävaunun vetoauton, puoliperävaunun, apuvaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä

AB-tupla: Täysperävaunun vetoauton, apuvaunun ja kahden puoliperävaunun yhdistelmä

B-tupla: Puoliperävaunun vetoauton ja kahden puoliperävaunun yhdistelmä

C-tupla: Kuorma-auton ja kahden keskiakseliperävaunun yhdistelmä

Pohjoismainen yhdistelmä: Kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä

Pitkien ajoneuvoyhdistelmien yleiset vaatimukset Ruotsissa:
- Vetoautossa on oltava vähintään kolme akselia ja perävaunuissa vähintään kaksi akselia.
- Vain kuorma-auton etuakseli tai etuakselit saavat olla ohjaavia yli 40 km/h nopeuksissa.
- Enintään kolmiakselisessa ajoneuvoissa on oltava ajonvakautusjärjestelmä.
- Vetoautossa on oltava varusteet, joilla kuljettaja näkee kuljettajan paikalta ajoneuvoyhdistelmän oikean sivun.
- Kaikki yhdistelmän ajoneuvot on varustettava elektronisilla lukkiutumattomilla jarruilla, joissa on automaattinen jarrujen säätö.
- Yhdistelmän kokonaismassan ollessa yli 64 tonnia, tulee vetoautossa olla vähintään kaksi vetävää akselia ja moottoritehon vähintään 310 kW.
- A- ja AB-tuplayhdistelmissä dollyn vetopöydän tulee olla laakeroitu/pyörivä.
- Moottorikäyttöisen ajoneuvon enimmäispituus 12,0 metriä.
- Jokaisen yhdistelmän perävaunun, paitsi puoliperävaunun, enimmäispituus 12,0 metriä.
- Puoliperävaunun vetotapin ja takareunan välinen etäisyys ei saa ylittää 12,0 metriä. Perävaunu vetotapin ja perävaunun etureunan minkään osan vaakasuora etäisyys ei saa ylittää 2,04 metriä.
- Yhdistelmän ohjaamon takaa mitattu kuormatilojen pituus ei saa ylittää 29,25 metriä.
- Ajoneuvon leveys on enintään 2,55 metriä
- Lämpösäädeltyjen korien, konttien tai vaihtokorien leveys enintään 2,60 metriä.
- Ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä täyttää Ruotsin liikenneviraston määräämät rakenne- ja varustevaatimukset.
- Pitkät ajoneuvoyhdistelmät tulee varustaa taaksepäin pitkän ajoneuvon kyltillä. Kyltti on asennetta takimmaisen perävaunun keskilinjan vasemmalla puolella. Kyltin alareuna saa olla enintään kahden metrin korkeudessa.

Pitkän ajoneuvon kyltin tarkemmat vaatimukset:
- Keltainen tausta ja punainen reunus, molemmat heijastavaa materiaalia
- Reunan leveys 3,0 cm
- Tekstin fontti Tratex black, koko 75 mm
- Leveys min. 0,90 m
- Korkeus min. 0,45 m
Leveyden ja korkeuden suhde 2:1. Jos kyltin kokoa kasvatetaan, reunusta ja tekstin kokoa lisätään vastaavasti
A-tuplan erityisehdot:

Etummainen perävaunu
- Viimeisen akselin tulee olla itseohjautuva 30 km/h nopeuteen saakka. Akselin tulee lukkiutua nopeuden ylittäessä 40 km/h.
- Edessä olevan kytkentäpisteen ja telin ensimmäinen akselin välinen etäisyys
- 2-akselisessa perävaunussa min. 7,7 metriä
- 3-akselisessa perävaunussa min. 7,0 metriä
- Viimeisen akselin ja takana olevan kytkentälaitteen välinen etäisyys maks.1,4 metriä
- Jos perävaunussa on vähintään kolme akselia, tulee ensimmäisen akselin olla nostettava
- Akseli on voitava nostaa ja laskea kuljettajan paikalta ajon aikana
Takimmainen perävaunu
- Kytkentäpisteen keskikohdan ja telin ensimmäinen akselin keskikohdan välisen etäisyyden tulee olla vähintään 6,2 metriä.
Poikkeus akselien välistä etäisyyttä koskevista määräyksistä (siltasääntöpituus)
- BK1-luokkaan kuuluvilla teillä vetävän ajoneuvon viimeisen akselin ja vedettävän ajoneuvon ensimmäisen akselin välinen etäisyys saa Ruotsin normaalisäännöstä poiketen yli 25,25 metriä pitkillä yhdistelmillä olla alle 5 metriä, kuitenkin vähintään 4 metriä
- Kun toinen akseli kuuluu teliin ja toinen kolmoisakselistoon tai molemmat akselit kuuluvat kolmoisakselistoon
- Tämä on kuitenkin voimassa vain, jos telin ja kolmoisakseliston kokonaismassa on pienempi kuin suurin sallittu kokonaismassa vastaavalla akseleiden välisellä etäisyydellä
Kytkentälaitteet
Kytkentälaitteiden vaatimukset löytyvät määräyksestä (TSFS 2025:17).
AB-tuplan erityisehdot:

Kuorma-auto
Etäisyys vetokytkimen keskikohdan ja auton takareunan välillä enintään 0,8 metriä.
Etummainen (linkki)puoliperävaunu
Viimeisen akselin tulee olla ohjautuva tai ohjattu 30 km/h nopeuteen saakka.
Takimmainen puoliperävaunu
Kytkentäpisteen keskikohdan ja telin ensimmäinen akselin keskikohdan välisen etäisyyden tulee olla vähintään. 6,2 metriä
Kytkentälaitteet
Kytkentälaitteiden vaatimukset löytyvät määräyksestä (TSFS 2025:17).
B-tuplan eritysehdot

Linkkipuoliperävaunu
- Vähintään kolme akselia.
- Viimeisen akselin on oltava ohjautuva tai ohjattu 30 km/h nopeuteen saakka.
- Jos etäisyys kytkentätapin keskikohdasta ensimmäisen akselin keskikohtaan on alle 7,0 metriä, on ensimmäisen akselin oltava nostettava. Akselin on voitava nostaa ja laskea kuljettajan paikalta ajon aikana.
Takamainen puoliperävaunu
Kytkentäpisteen keskikohdan ja ensimmäisen akselin keskikohdan välinen etäisyys vähintään 6,2 metriä.
Kytkentälaitteet
Kytkentälaitteiden vaatimukset löytyvät määräyksestä (TSFS 2025:17).
C-tuplan erityisehdot

Kuorma-auto
Etäisyys viimeisen akselin keskikohdan ja vetokytkimen keskikohdan välillä enintään 0,8 metriä.
Perävaunut
- Molemmissa perävaunuissa:
- o Vähintään kolme akselia, joissa on paripyörät.
- o Korkeus, kuorma mukaan lukien, enintään 4,0 metriä.
- o Etäisyys vetosilmukan ja akseliryhmän keskikohdan välillä vähintään 6,6 metriä.
- o Kuormatilan pituus enintään 7,82 metriä.
- Etummaisen perävaunun akseliryhmän keskikohdan ja vetokytkimen keskikohdan välinen etäisyys enintään 2,1 metriä.
Kytkentälaitteet
Kytkentälaitteiden vaatimukset löytyvät määräyksestä (TSFS 2025:17).
Pohjoismaisen yhdistelmän erityisehdot:
Kytkentälaitteet
Kytkentälaitteiden vaatimukset löytyvät määräyksestä (TSFS 2025:17).

Petri Murto
Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

Jouni Bergroth
Johtava asiantuntija
