Runsauden markkinoilla

Messuilla oli nähtävissä eräänlainen läpimurto sähköisessä liikkumisessa. Erilaisilla ratkaisuilla pääsee sähköllä liikkuvalla ajoneuvolla kohtuulliseen toimintasäteeseen esimerkiksi kaupungin sisäisessä jakeluliikenteessä. Selvästi on myös nähtävissä eri autojen valmistajien politiikka siitä, mihin energiamuotoon he panostavat tulevaisuudessa. Vaihtoehtoja löytyy vetykäyttöisestä moottorista kaasukäyttöön. Vanhaa dieselmoottoriakaan ei ole unohdettu. Kaikilla vaihtoehdoilla on etunsa ja haittansa.

Vuoden kuorma-auto 2019 Ford F-MAX.

Vuoden kuorma-auto 2019

Arvioin, että vuoden kuorma-autoksi 2019 valittu Ford F-Max tuskin kerää suurta markkinaosuutta maassamme. Ford-Otosan Turkissa valmistamat rekanveturit saivat ansaitsemansa huomion ja auto vaikuttaa kelpo tuotteelta, mutta sen yksinkertainen ilmiasu sekä vaatimaton varustetaso ei välttämättä iske meikäläiseen makuun.

MAN Cite. Sähköinen tulevaisuus.

Traton-konserni  

Ehkä vaikuttavin näyttelyosasto oli Traton-konsernilla. Traton on uusi nimi entiselle Volkswagen Groupille. Osastolla oli näytillä laaja mallisto pienistä pakettiautoista raskaimpaan kuljetuskalustoon. Konserniin kuuluvat Volkswagenin lisäksi MAN, Scania ja RIO. Lisäksi kumppaneina ovat yhdysvaltalainen Navistar, japanilainen Hino sekä kiinalainen Sinotruck. Näyttelyosastolla mielenkiintoa lisäsivät erilaiset vaihtoehtoiset polttoaineet. Saksalainen MAN panostaa sähköiseen liikkumiseen ja ruotsalainen Scania esimerkiksi etanoliin ja kaasuun. MAN esitteli mm. täyssähköisen jakeluauton ja itsenäisesti liikkuvan tienhoitoauton. Scanialla oli laaja skaala erilaisia ohjaamoja ja moottorivaihtoehtoja. Paletista löytyy sekä kaasukäyttöisiä, että sähköisiä ratkaisuja. Ensiesittelyssä oli bioetanolilla toimiva 410-hevosvoimainen ED95-moottori. Kaasumoottoreita on saatavilla teholuokissa 280–410 hv.

Volvo Vera. Tulevaisuuden vetomestari.

Itsenäisesti toimiva rekanveturi ja taustapeilien korvaavat

Volvo Trucks esitteli erilaisilla päällirakenteilla sekä voimalinjoilla varustettuja esimerkkejä mallistostaan. Suurin uutuus oli varmasti täyssähköinen Volvo FE -jätepakkari. Sen 370-kilowattisella moottorilla voidaan liikuttaa hiljaista ja CO2-päästöiltä nollatasoista ajoneuvoa jopa 300 km:n matka. Myös kaasukäyttöiset moottorit olivat hyvin esillä. Toimintasäde, helppo saatavuus ja tankkaus/lataus ovat tunnussanoja asiakkaille vaihtoehtoja vertailtaessa. Suurta huomiota sai osakseen Volvo Vera – itsenäisesti toimiva rekanveturi. Autolla voidaan tulevaisuudessa ohjata tavarankulkua tilanteissa, joissa kuljettajan työ olisi yksitoikkosta tai vaarallista. Vera on kuin automatisoitu vetomestari. Se voi hakea itsenäisesti perävaunun, vaikka laiturista ja viedä sen sovittuun paikkaan. Puoliperävaunu kiinnittyy veturiin automaattisesti, samoin letku ja sähköliitännät. Ristiinkytkentä jää lopullisesti historiaan, kun nämä yleistyvät.

Naapuritontilla Volvo-konserniin kuuluva Renault esitteli omia tuotteitaan. Päähuomio oli uusiutuneessa ohjaamomallistossa. Renaultin suurohjaamot ovat tällä hetkellä ehkä markkinoiden mukavimmat. Siksi valmistajan lanseeraama Grand Hotel -teema ei ollut kaukaa haettu.

Mercedes Actros. Kerro, kerro kuvastin.

Mercedes mainosti uusia varusteita Actros-mallisarjaan. Mielenkiintoisia olivat  uuden sukupolven ratkaisut ajoneuvon sivustan tarkkailuun. Peilit on korvattu digitaalisella kameralla ja näytöillä lähellä ohjaamon A-pilaria. Ensivaikutelma oli hämmentävä. Katse kiinnittyy nyt taustapeilien sijasta monitoreihin kojetaulun sivulla. Monitorien sijainti vaikeutti ohjaamoon nousua ja niiden säätö tapahtui ainoastaan näkökenttää muuttamalla. Monitorit pysyvät paikallaan ja ne osuivat hankalasti käteen, jolla otetaan tukea nousukahvasta. Tämä on varmasti tottumiskysymys. Toinen uutuus on digitaalinen mittaristo. Uusi mittaritaulu on tyylikäs ja informatiivinen, kuitenkin sopivasti vanhanaikainen perinteisen näköisine viisareineen. Mercedeksen osasto oli tyylikäs osoitus perinteisen kuorma-auton valmistajan mallistosta. Laaja valikoima pakettiautoista raskaaseen lavetinveturiin oli vakuuttava.

Iveco keskittyi näyttämään osaamistaan vaihtoehtoisissa polttoaineissa. Erilaiset ratkaisut osoittivat, että valmistaja hallitsee työnsä. Omasta mielestäni näyttelyn paras ajoneuvo oli pikkuruinen Iveco EuroCargo -lakaisuauto. Sen polttoainesäiliöt oli sijoitettu ohjaamon ja kuormatilana olevan säiliön väliin. Lopputuloksena oli ajokki, jossa akseleiden välinen tila on voitu käyttää kokonaan lakaisuauton tarvitsemille laitteille. Jokainen senttimetri oli käytetty tarkasti. Lopputuloksena hiljainen, vähäpäästöinen ja kompakti työkalu ahtaiden kaupunkien kaduille.

DAF. Onnea 90-vuotiaalle.

90 vuoden kokemuksella

Paccar-konserniin kuuluva DAF esitteli 90 vuoden kokemuksella luotuja kuorma-autoja. Kokemus näkyy vahvasti. Hollantilaiset ovat aina liikkuneet ympäri maapalloa ja siksi DAF osaa panostaa ohjaamon mukavuuteen. Lisäksi hollantilaiset ovat aina olleet huolissaan ympäristöstä. Huoli mm. merenpinnan kohoamisesta motivoi kehittämään puhtaampia energiamuotoja. Tämä näkyy valmistajan halussa kehittää sähkökäyttöisiä vaihtoehtoja. Valmiina on esimerkiksi VDL:n kanssa kehitetty täyssähkökäyttöinen rekanveturi. Sen toimintasäde on noin 100 km, joka on suomalaisesta näkökulmasta pieni, mutta hollantilaisesta vähintään kohtuullinen, koska siellä välimatkat kaupunkien välillä ovat lyhyitä.

Pitkä patikkaretki Hannoverin messukeskuksen isojen hallien välillä osoitti, kuinka monipuolinen kuljetusala on. Kotimaisista valmistajista tapasin perinteikkään, perniöläisen Nummi-kipin edustajan. Hän oli esittelemässä uutta innovaatiota, Nummi Irmaa ja BT Control -järjestelmää. Kyseessä on kuljettajan työturvallisuutta ja kaluston käyttöä valvova järjestelmä. Kippiä voidaan käyttää Bluetooth-yhteydellä etänä ja siitä saadaan käyttökelpoista dataa mm. kippauskulmista ja ennalta säädettyjen rajojen täyttymisestä. Järjestelmään voidaan yhdistää useita toimintoja, kuten takalaidan ohjaus. Näillä on suuri merkitys työturvallisuuteen ja oikeaan käyttötapaan.

Grande Hotel T.

Hiabin osastolla sain asiantuntevan esittelyn uudesta telematiikkajärjestelmästä, jolla voi hallita nostureiden oikeaa huoltoa ja seurata huoltohistoriaa. Tämä auttaa, kun tehdään huoltosuunnitelma ja arvioidaan laitteen oikeaoppista käyttöä sekä laitteiden jälleenmyyntiarvoon. Hiab esitteli aktiivisesti HiVision -järjestelmää, jossa kuljettaja käyttää nosturia turvallisesti ohjaamosta virtuaalilasien avulla. 

Päällirakennepuolella näki, kuinka pyörä voidaan keksiä aina uudestaan. Saksalaiset ovat pikkuhiljaa pääsemässä 25,25 metrin yhdistelmiin. Tämä näkyi useilla osastoilla mitä mielikuvituksellisimmissa tavoissa tehdä yhdistelmiä, jotka täyttävät paikalliset kääntymisvaatimukset. Kuormanvarmistusmenetelmät kehittyvät, samoin telematiikkajärjestelmät. Osastoilla näkyi myös pakettiautojen suosion kasvu. Sille on selvät syyt, b-luokan ajokorttivaatimus helpottaa kuljettajarekrytoinnissa, samoin ajopiirturin asennus- ja käyttöpakon poissaolo. Keski-Euroopassa on lukuisa määrä yrityksiä, jotka muuttavat pakettiautoja täyttämään asiakkaan vaatimukset. Esimerkiksi kokonaismassan korotus voidaan tehdä näppärästi kytkemällä pakettiauton perään yksiakselinen ”perävaunu”.  Saadaan 3-akselinen ajoneuvo, jonka kokonaismassa on 4 250 kg ja kuljettajalle riittää edelleen b-luokan kortti.

Mitra, raskasta kalustoa Venäjältä.

IAA 2018 -jättimessut esittelevät logistiikka-alan ainutlaatuisella tavalla. Messut ovat erinomainen tapa luoda kontakteja auto- ja päällirakennevalmistajiin, unohtamatta muita alan toimijoita. Näyttelyhalleista löytää tulevaisuuden innovaatioita ja foliohattujen kehittämiä vekottimia, joiden elinkaari on lyhyt. Yhteinen huoli alan toimijoiden kesken on kansallisten määräysten kirjavuus ja niiden nopea muuttuminen sekä kuljettajapula, joka jo nyt vaikuttaa tavaravirtoihin. Silti alan kehitystä ja nykynäkymiä pidettiin yleisesti positiivisina.

Kuljetusala kehittyy vauhdilla. He, jotka pysyvät vauhdissa mukana, pärjäävät muutoksissa.

Iveco Daily. Kolmas akseli perävaunulla. Kauramoottori.