Renaultin ranskalaista rokkenrollia

Kun lähtee ajamaan 68 tonnin kokonaispainoon lastattua kasettiyhdistelmää, jonka vetoautona on Renault C-sarjan neliakselinen veturi, tulee ensimmäisenä mieleen rento pariisilainen. Tovin ajettuaan huomaa, että nyt ohjastetaankin reipasta, vahvaluontoista duunaria.

Meno maittaa

Täyteen kokonaismassaan lastattu sorajuna kiitää mainiosti pienillä maanteillä ja on omiaan myös pidemmillä siirtymätaipaleilla, kun ajetaan leveämpää valtatietä. Voimalinja on eritelty taidolla, emoyhtiö Volvon  valmistama moottori- ja voimansiirtopaketti toimivat yhdessä mainiosti. Kolmetoistalitraisen, 520-hevosvoimaisen moottorin hyvä alavääntö tarjoaa puitteet taloudelliselle menolle. Tarvittaessa moottorista löytyy myös puhtia. Saisipa vaihteistoon samat, huonoihin maasto-olosuhteisiin tarkoitetut ohjelmat, jotka on kehitetty I-Shift vaihteistoon. Mutta kyllä näilläkin pärjää. Autolla pääsee hankaliin paikkoihin ja sieltä pois. Akselistorakenne  kaksi + kaksi sekä mallikkaasti toimiva ohjaus takaavat helpon ajettavuuden. Huomionarvoista on suomalaisilla kestopäällysteillä ajettaessa lähes kokonaan eliminoitu nypytys. Meno on erinomaisen tasaista.

Järeää.

Järeisiin tilanteisiin

Raskaaseen maansiirtoon suunniteltu Renault C-sarja täyttää hyvin sille annetut vaatimukset. Jykevä etupuskuri suojattuine ajovaloineen antaa turvaa, kun mennään pahaan paikkaan. Vahvistettu runko sekä valmiiksi asennetut lavan kiinnityslevyt helpottavat lava-asennuksia. Ohjaamoon nousu ja sieltä poistuminen on turvallista esimerkillisesti suunniteltujen askelmien ansiosta. Saappaat eivät pääse mutaisinakaan lipsahtamaan.  Ohjaamon järjestelyt ovat kohdillaan, mutta oikeanpuoleinen peilipaketti saisi olla sirompi, jotta näkyvyys etuoikealle olisi parempi. Matalan makuuohjaamon lattia on läpikäveltävä. Kipin hallintavipu on asennettu hyvään  paikaan. Ohjaamon ergonomia noudattaa selkeästi pohjoismaisia perinteitä.

Palikat kohdillaan.

Kotimaista laatutyötä

Vetoauton päällirakenteina on nurmijärveläisen ELG:n rakentama automaattikasettivarustettu 6150 mm:n lava. Kippinä kaksisylinterinen Nummi RTW152. Asennukset on tehnyt maineikas Riihimäellä toimiva HF-Autohuolto. Perävaununa koeajossa olleessa yhdistelmässä on Jykin valmistama 10130 mm pitkä neljäakselinen, täysilmajousitteinen perävaunu. Kokonaisuus on vakuuttava. Hyväksi havaittu pohjoismainen voimalinja  yhdistettynä Keski-Euroopassa valmistettuun kuorma-autoon toimii hienosti. Renault on varustanut autonsa oikeasti kääntyvällä  ohjauspyörällä. Tämä tekee ajokista näppärästi kääntyvän ja 2+2  -akselistorakenne edistää hyvin ohjattavuutta. Akselipainot ovat kohdillaan. Lisäksi laadukas lavarakenne tukee ajatusta siitä, että maahantuoja kumppaneineen on valmistanut ajoneuvon, jolla maa siirtyy paikasta toiseen.

Turvallisuutta yksityiskohdissa.

Pärjääkö sillä?

Kun mietitään sitä, kuinka keskieurooppalainen kuorma-auto pärjää meidän olosuhteissa, kannattaa muistaa, että kuorma-auton valmistajana Renault, joka usein yhdistetään pitkää matkaa taivaltavaan kulkuneuvoon,  toimii markkina-alueellaan myös erittäin kehnoissa olosuhteissa. Renault on suosittu tienhoitoauto Ranskan Alpeilla. Sillä ajetaan puita vaativista paikoista vuoristoissa ja sen eri malleilla on ylitetty Sahara lukuisia kertoja sekä kilpailuissa että erilaisissa kuljetustehtävissä. Kyllä sillä pärjää mainiosti myös meidän maastoissa.