Rahtijumbo

Hollantilaisen DAFin myynti on saanut uutta potkua, ja myös maahantuojan uusissa toimitiloissa käy kuhina. Perinteisen, keskieurooppalaisen kuorma-autovalmistajan tuotteita muokataan täyttämään kotimaisten massojen ja mittojen asettamat vaatimukset.

Muualla Euroopassa DAF tunnetaan rekanvetureistaan. Kaksiakselinen veturi on tuttu näky Euroopan valtaväylillä. Jotta se pystyy täyttämään voimassa olevat – huomattavasti muita maita suuremmat – mitat, erilaisiin järjestelmiin joudutaan tarttumaan. Niiden avulla voidaan hyödyntää ajoneuvon mittoja, kun pyritään mahdollisimman suuriin kuormatiloihin.

DAF pystyy tarjoamaan suurimpiin kokonaismassoihin riittävän suuren moottorin. Kolmetoista litraisen MX-13-malliston suurin teho on 530 hevosvoimaa, joka riittää reilusti 76 tonnin kokonaismassoihin. Tehtaan kokoonpanolinjalta saadaan myös riittävä valikoima erilaisia akselivälejä, joten myös kuormatilan mitat voidaan maksimoida.

Koeajossa olleeseen 6100 millin akseliväliseen täysperävaunun veturiin on asennettu vääksyläisen EL-Korin rakentama sisäpituudeltaan 9500 milliä pitkä kuormakori. Kokosivunaukeavassa korissa on noin 8500 milliä pitkä oviaukko, jonka perässä on vielä metrin verran ehjää seinää. Lisäksi autoon on asennettu kahden tonnin Zepro ZAEHD-175 -takalaitanostin 2000 x 2560 millin teräslaudalla sekä Planar 9DM -ilmalämmitin. Tällä paketilla on saatu aikaan kelpo työkalu pitkän HCT-yhdistelmän vetoautoksi. Tosin yhdistelmän kokonaismassa rajoittuu 68 tonniin johtuen yhdestä vetoakselista. Kolmeakselinen, täysilmajousitettu veturi kääntyvällä viimeisellä akselilla on kokonaispituudeltaan lähes 12 metriä pitkä. Silti auto kulkee näppärästi. Peräylitys on linja-autoluokkaa, joten tiukoissa mutkissa täytyy olla tarkkana.

Auton perässä katse kiinnittyy kotimaisen TAV Dolly-vetokidan esimerkilliseen suojaukseen. Tällä kertaa en päässyt kokeilemaan auton voimavaroja sen ollessa koeajon aikana tyhjänä. En kuitenkaan usko, että voimalinja, joka koostuu Paccarin 12.9 litraisesta, 530 hevosvoimaisesta moottorista sekä TraXonin automatisoidusta vaihteistosta, tuottaa ongelmia.

Kokonaisuus on laadukas ja työnlaatu on korkealla tasolla. Auton normaalikokoinen XF-ohjaamo takaa kuljettajalle varmasti riittävän tilan sekä ajamiseen että lepoaikojen viettämiseen. Ohjaamon sisätilojen muotoilussa on otettu huomioon kuljettajan tarpeet. Työskentelytilat ovat varmasti yksi parhaista, mitä voi saada. Reilun kahden metrin sisäkorkeus ei johda ahtaan paikan kammoon ja 80 senttiä leveässä moottorivuoteessa saa varmasti unen päästä kiinni. Ohjauspyörän runsas säätövara mahdollistaa hyvän ajoasennon. Digitaalinen mittaristo on selkeä ja kojetaulun katkaisijat helppokäyttöisiä. Koeajettu DAF XF 530 on hyvä esimerkki keskieurooppalaisesta kuorma-autosta, joka on räätälöity kotimaisiin mittoihin.

DAF XF 530 FAN 6x2

Moottori: MX-13, 530 Hv, 2 600 N

Vaihteisto: TraXon TX 2620, automaattinen, 12 nopeutta

Akseliväli: 6 100 mm

Perän välityssuhde: 2,69

Päällirakenne: EL-Kori, Rahti-Elli

Mitat: ulkopituus: 9.600 mm, ulkoleveys: 2.600 mm, kokonaiskorkeus: 4.200 mm, sisäpituus: 9.500 mm, sisäleveys: 2.500 mm, sisäkorkeus: n. 2.900 mm