Vuoteen 2028 mennessä suurin osa kuljetuskalustosta on vähäpäästöistä, arvioi Plugit Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Saarela. Hän kuitenkin korostaa, että siirtymä puhtaisiin käyttövoimiin vaatii myös rohkeutta. Siinä Plugit haluaa olla yritysten kumppani.
Kuva: Plugit Finland
Lainsäädännöstä tulee painetta vähentää liikenteen päästöjä ja se näkyy erityisesti ammattiliikenteessä. Jotta käyttövoimasiirtymä voidaan tehdä, tarvitaan riittävä lataus- ja tankkausinfra. Tämän eteen toimii latausratkaisuja tarjoava Plugit.
— Siirtymä edellyttää, että yritykset uskaltavat investoida vähäpäästöiseen kalustoon. Me huolehdimme siitä, että lataamisesta se ei jää kiinni, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Tommi Saarela.
Yritys tarjoaa siis latausratkaisuja pääasiassa yrityksille. Asiakkaita sillä on monipuolisesti asunto-osakeyhtiöistä eri toimialoja edustaviin yrityksiin.
— Haluamme olla asiakkaillemme luotettava yhteistyökumppani kaikissa latausasioissa. Tarjoamme latausinfran asiakkaiden omiin tiloihin sekä toiminta-alueen että liikenteen solmukohtiin. Plugitin verkoston suunnittelutiimi analysoi ja tutkii yhdessä yrittäjien kanssa, minne asemia kannattaa rakentaa. Ammattiliikenne on meille erittäin tärkeä kohderyhmä ja siksi on ensisijaista, että ymmärrämme yrittäjien liiketoiminnan haasteet ja tarpeet, jotta osaamme auttaa heitä kilpailukyvyn lisäämiseksi sähköisen liikenteen avulla. Teemme tiivistä yhteistyötä myös kuntien ja muiden hankkeisiin liittyvien sidosryhmien kanssa, Saarela sanoo.
Saarela arvioi, että ammattiliikenne sähköistyy taksien ja jakeluautojen osalta nopeasti lähivuosien aikana. Raskaan kaluston osalta siirtymä on kertaluokkaa hitaampi, mutta se on jo näköpiirissä.
— Vuosina 2027–2028 vähäpäästöiset ajoneuvot saattavat olla jo yleisessä käytössä. Monella yrityksellä on vuoteen 2030 tähtäävät päästövähennystavoitteet ja ne puskevat eteenpäin myös vihreää siirtymää. Vielä nyt ajoneuvon hankintahinta saattaa hirvittää, mutta ajaminen on edullista. Uskon, että sähköisen kaluston hankintahinnat putoavat jo ensi vuonna.
— Akkuteknologia kehittyy nopeasti ja se tarkoittaa, että akuista saadaan enemmän tehoa ulos pienemmällä hinnalla, toteaa Saarela. Tämän kehityksenhän, ainakin vanhemmat meistä, ovat kokeneet jo matkapuhelimien osalta.
Ensimmäinen julkinen teholatausasema raskaalle liikenteenteelle
Plugit avasi marraskuussa Suomen ensimmäisen sähköisen raskaan liikenteen käyttöön tarkoitetun julkisen suurteholatausaseman Tampereen Viinikkaan. Asema palvelee sähköistä jakelu- ja runkoliikennettä sekä kevyempää sähköistä ammattiliikennettä. Plugitin valmistama suurteholatauslaite mahdollistaa 360 kilowatin lataustehon. Latausasema on varusteltu myös energiavarastolla ja aurinkopaneeleilla. Vastaavia sähköisen ammattiliikenteen lataukseen tarkoitettuja asemia avataan tulevana vuonna enemmänkin.
— Olemme saaneet henkilöautopuolelta kokemusta ammattiliikenteen latausinfran rakentamiseen. Seuraavat asemat tulevat pääkaupunkiseudulle ja Turun seudulle. Näiden lisäksi meillä on lähes 30 Plugit PRO DC hanketta etenemässä eri vaiheissa. Myös yrittäjät voivat vaikuttaa aikatauluihin omalla aktiivisuudellaan.
Hän korostaa, että uusiutuvaa energiaa tarvitaan nykyisessä maailmanajassa enemmän kuin koskaan aiemmin. Siitä on hyötyä myös ammattiliikenteelle.
— Jos olemme fiksuja, toimimme nyt ja saamme kansakuntana vihreän siirtymän hyödyt itsellemme. Toisin sanoen, käytämme kotimaassa päästöttömästi tuotetun energian ammattiliikenteen sähköistymiseen. Samalla voimme tehdä kuljetusyrittäjän asiat helpoksi uuden lähellä tuotetun ja varastoidun energian avulla.
Sveitsistä Suomeen
Saarela on Plugitin perustajaosakas. Hän on toiminut toimitusjohtajana vuodesta 2016 alkaen. Saarelalla on pitkä tausta yritys- ja erityisesti IT-maailmassa. Hän on työskennellyt sveitsiläisessä pörssiyhtiössä, jossa hän vastasi yrityksen tehtaista ja tuotekehityksestä. Lisäksi hän on työskennellyt Nokialla yhdeksän vuoden ajan.
Asuttuaan monessa eri maassa hän muutti takaisin Suomeen vuonna 2009. Sen jälkeen hän on työskennellyt erilaisissa yrityksissä ja perusti muun muassa Plugitin. Saarela on opiskellut kauppatieteitä Jyväskylän yliopistossa ja tuotantotaloutta teknillisessä korkeakoulussa. Hän kuitenkin korostaa, että nykyiselle uralle hänet toi osittain myös sattuma.
— Verkostot, tapaamani ihmiset ja osittain myös sattuma on vienyt nykyhetkeen. Niinhän se usein elämässä menee, hän päättää.