Pohjois-Savon taipaleet, vaarat ja soramontut ovat tulleet Kari Korhoselle tutuiksi neljän vuosikymmenen ajalta. Arkipäivät hän istuu edelleen ratin takana ja ajaa maa-aineksia Kuopion lähiympäristössä.
Karin tarina alkaa kuljetusalan yrittäjälle melko tyypillisesti. Hän eli lapsuusvuodet innolla isän mukana kuorma-auto- ja taksiyrittäjän arjessa. Haaveissa ei ollut muille ammateille sijaa. Armeijan jälkeen isän yrityksen yksi auto ei olisi kuitenkaan elättänyt kahta perhettä. Lisäksi omia liikennelupia oli silloin hyvin vaikea saada, joten Kari oli kymmenen vuotta toimistohommissa vieraan palveluksessa.
– Palo kuljetusalalle ja hinku ratin taakse oli kuitenkin koko ajan olemassa. Repäisin itseni irti toimistotöistä 1980-luvun alussa. Hankin silloin liikenneluvan, ostin oman auton ja aloitin itsenäisenä yrittäjänä soran ajon. Ei ole kaduttanut tippaakaan, nauraa Kari Korhonen.
Karin mielestä jo pelkästään se on antoisaa, että eri vuodenajat näkyvät auton ohjaamosta niin konkreettisesti. Toimistotöissä ne vaihtuivat välillä lähes huomaamatta. Itsenäisyys on myös yrittäjyyden hyvä puoli.
Lisää kalustoa
Kari Korhosen liiketoiminta laajeni ensin yhden auton ostolla, ja sitten kerralla kahdella autolla, kun hänelle siirtyivät sukupolvenvaihdoksessa isän liikenneluvat ja yritys. Kari vaihtoi vuonna 1996 yritysmuodon osakeyhtiöksi. Samalla vuosikymmenellä maansiirtoajojen rinnalle tuli myös asfaltin kuljetuksia.
Kuljetus Kari Korhonen Oy on Savon Kuljetuksen osakasautoilija. Savon Kuljetus neuvottelee keikat asiakkaiden kanssa ja tilittää maksut kuljetuksista asakkaille. Kari on tyytyväinen yhteistyöhön. Hän kuului aiemmin noin 10 vuotta Savon Kuljetuksen hallitukseen.
– Hallitustyöstä tarttui aimo annos lisää taloushallinnon tietämystä, Kari kiittelee.
Vaarallisten aineidenkuljetuksista lisäansioita
Kari lisäsi yrityksen toimintaan 2000-luvun alussa polttoaineiden säiliöautokuljetukset. Tilaisuus tuli vastaan, kun Teboil luopui Pohjos-Savon alueen polttoainekuljetuksissa omasta autosta.
– Ostaessani auton minulla ei ollut uudella suoritealalla tarvittavia tietoja ja taitoja. En joutunut niitä kuitenkaan yksin opiskelemaan, sillä kaupan yhteydessä palvelukseeni siirtyi kolme kuljettajaa, jotka oli koulutettu polttoainekuljetuksiin. Kari on tottunut aina hakemaan neuvoja omasta järjestöstään SKAL:sta. Hän on ollut vuodesta 1983 saakka SKAL:n jäsen ja liittyi vaarallisten aineiden kuljetukset aloitettuaan myös säiliöautoilijoiden omaan erikoisjärjestöön.
Säiliöautoliikennöitsijät perustivat SKAL-organisaatioon oman yhdistyksen pitämään huolta alan edunvalvonnasta jo vuonna 1957. Nykyisin yhdistyksen nimion SKAL suoritealat ry ja sen alaisuudessa toimii SKAL suoritealat säiliöjaosto.
"Kun öljyauto tulee tiellä vastaan,muut tien käyttäjätvoivat luottaa siihen,että kaikki on ajoneuvossa kunnossa."
Kari on perehtynyt VAK-kuljetuksiin monipuolisesti osallistumalla aktiivisesti oman järjestön ja Teboilin järjestämiin seminaareihin ja koulutuksiin.
– Asiantuntijoita kuuntelemalla ja ottamalla heidän oppinsa käyttöön saa hyvin ennaltaehkäistyä vaaratilanteet omissa VAK-kuljetuksissa. Kuulun myös SKALsuoritealat säiliöjaoston hallitukseen. Siellä mietimme jatkuvasti parannuksia alamme työolosuhteisiin. Kokouksiimme osallistuvat myös kaikkien öljy-yhtiöiden edustajat.
Kari kertoo, että turvallisuusasioissa on saatu paljon aikaan. Ajoneuvotekniikka on kehittynyt myös valtavasti. Vuosikatsastuksen lisäksi öljyä kuljettaville säiliöautoille tehdään vuosittain tarkka turvallisuuskatsastus. Niistä auto palautetaan takaisin huoltoon pienistäkin vioista.
– Kun öljyauto tulee tiellä vastaan, muut tien käyttäjät voivat luottaa siihen, että kaikki on ajoneuvossa kunnossa.
Tällä hetkellä Kuljetus Kari Korhonen Oy:n tuloksesta 40 prosenttia kertyy polttoainekuljetuksista, 23 prosenttia maansiirtoajoista ja loput terminaalilogistiikasta.
– Tuloksen tekeminen erityisesti maansiirtoajossa on kausiluonteista. Kirjanpitoa on seurattava tarkasti ja jos kannattavuusraja tulee joissakin tehtävissä vastaan, on parasta etsiä muita kuljetuksia tilalle.
Kari Korhonen kiittää kaikkia SKAL:n työntekijöitä. Läheisimmin hän on tutustunut Kuopion alueella toimiviin ja SKAL suoritealat ry:n nykyisiin ja entisiin työntekijöihin. Yhteiset mukavat reissut ja kokouksen ovat olleet mieleenpainuvia.Toinen sukupolvenvaihdos
Rauhallinen Kari valmistautuu tyynesti myös eläkkeelle jäämiseen parin vuoden kuluttua. Valmistelut ovat jo hyvällä mallilla. Vuonna 2016 Karin poika Sami Korhonen otti sukupolvenvaihdoksen yhteydessä vastuun taloushallinnosta ja perehtyy kaiken aikaan lisää kuljetusyrityksen toimintaan, vaikka työskenteleekin vielä myös muualla.
– Käytimme sukupolvenvaihdoksessa SKAL:n suosittelemaa asiantuntijaa ja järjestelyt sujuivat kivuttomasti, Kari kehaisee.
Tämän vuoden alussa Korhoset laajensivat ostamalla yrityksen, jolla oli kaksi autoa terminaaliajossa. Yrityksen kuljettajat siirtyivät mukana vanhoina työntekijöinä. Kahdella jakeluautolla ajetaan hyvin monipuolisia kuljetuksia, muun muassa lääkkeitä. Yksityiskohtana Kari mainitsee, että apteekkien ajossa olevassa autossa pitää olla erikoisvarusteltu korirakenne.
Kari ei ole huolestunut yrityksenä jatkuvuudesta. Insinööriksi opiskelleen Samin perehtyminen on hyvässä vauhdissa. Vanhempien kuljettajien kokemuksia kuunnellaan tarkalla korvalla ja heidän ammattitaitoaan käytetään avuksi esimerkiksi kalustohankintoja mietittäessä. Polttoaineiden kuljetuksia hoitavat miehettoimivat erinomaisen itsenäisesti.
Polttoainekuljetukset pysyvät kumipyörillä
Säiliöauto vaihdetaan 3–4 vuoden välein uudempaan ja muu kalusto tarpeen mukaan. Investoinnit pohditaan hyvin tarkkaan ja mietitään, onko ajankohta oikea. Asiakkaat eivät ole kyselleen kaluston päästöarvoja, mutta esimerkiksi talvikunnossapidon kaluston vaatimuksena on vähintään Euro 3 -tason moottori.
– Uusissa autoissa tietokoneet ohjaavat mukavasti toimintaa. Ne muun muassa ilmoittavat, jos päästöarvot nousevat. Silloin on syytä viedä auto huoltoon.
Kari toteaa, että polttoainekuljetusten osalta tulevaisuus näyttää hyvältä. Ne tulevat pysymään kumipyörillä. Omakotitalojen lämmityspolttoaineiden kuljetukset tosin hiipuvat hieman, kun asukkaat siirtyvät uudemmalla teknologialla hoidettavaan lämmitykseen.
– Kaikkea kuljetustyötämme vaikeuttaa yhä huonommassa kunnossa oleva alempi tieverkostomme ja tienhoidon puutteet rospuuttoaikana ja talviolosuhteissa.
Kuopion Sorsasalon hallilla Kari ja Sami Korhonen poseeraavat yrityksen säiliöauton edessä. He kertovat, että ajotehtäviä hoitavat kolme kuljettajaa toimivat erittäin itsenäisesti. Kari keskittyy maa-ainesten kuljetuksiin ja Sami taloushallintoon.Enemmän antaa kuin ottaa
Kari on ollut ahkerasti ja pitkään SKAL:n järjestötoiminnassa mukana. Hän toteaa, että enemmän luottamushommat ovat antaneet kuin ottanut. Hän suosittelee nuorille aloittaville yrittäjille liittymistä heti SKAL:n jäseneksi. Uusi yrittäjä tarvitsee monipuolista ammattiapua, eli tietoja ja taitoja, joita hän saa SKAL:n asiantuntijoilta puhelinsoitolla.
Karille on luottamustoimia kertynyt useampia. Tällä hetkellä hän on SKAL suoritealat ry:n hallituksen jäsen, Säiliöjaoston hallituksen jäsen, SKAL Itä-Suomen suoritealajaoston johtoryhmässä ja Kuopion Kuorma-autoilijat ry:n hallituksessa.
Kari jakaa kiitoksia kaikille SKAL-organisaation työntekijöille. Läheisimmin hän on tutustunut Kuopion alueella toimiviin ja SKAL suoritealat ry:n entisiin ja nykyisiin työntekijöihin. Yhteiset reissut ja kokouksen ovat jääneet hauskoina ja tietoja kartuttavina mieleen.
– Voin estoitta kehua saaneeni yrittäjänä SKAL:lta paljon apua. Hallitustyöskentely SKAL suoritealat ry:ssä on tuonut minulle paljon omaa liiketoimintaani parantavaa tietoa ja kollegatapaamiset ovat yrittäjälle todella merkittäviä. Keskustelu avartaa aina omaa näkemystä.