Pikkuruinen HCT-yhdistelmä

Hollantilaiset ovat olleet aina edelläkävijöitä logistiikka-alalla. Heillä on ollut taito tulkita lakipykäliä käyttötarpeiden mukaan jo niistä ajoista, kun valtameren rannalla olevasta valtiosta alkoi laivaliikenne ympäri maapallon. Keskellä Hollantia sijaitsevasta Vurenin kaupungista kotoisin oleva BE-Combi on erikoistunut valmistamaan pakettiautoon kytkettäviä puoliperävaunuja. Heidän tuotteillaan on mahdollista nostaa  pakettiautojen kantavuus aivan omaan luokkaansa.

Virolainen Tarfurgo on tuonut maahan BE-Combin valmistaman kevyen puoliperävaunun, joka voidaan kytkeä pakettiautoon asennettuun vetopöytään. Yhteistyössä MAN:in maahantuojan kanssa, on tehty yhdistelmä, jossa vetoautona on 3,5 tonnin painoluokassa oleva MAN TGE -pakettiauto. Puoliperävaunu on varustettu Tarfurgon valmistamalla, 4 700 mm pitkällä kuormatilalla, jossa on kylmäkone ja takalaitanostin. Päällirakenne on ATP luokiteltu FNA viileäkoriksi. BE-Combi 3500+ system -yhdistelmän kokonaismassa on 7 000 kiloa. Kantavuus on 2 700 kiloa. Riippuen päällirakenteesta ja perävaunun varustuksesta, sen kantavuus voi olla lähes 3 000 kiloa ja pituus jopa 5,7 metriä. Lisäpituutta perävaunu kasvattaa noin kaksi metriä.

Homman juju on siinä, että yhdistelmän kuljettajalle riittää BE-luokan ajokortti, jos se vain on myönnetty ennen tammikuuta 2013. Traficomin tulkinnan mukaan tuoreemman ajo-oikeuden haltijalla pitää olla C1E-luokan ajokortti. Useat muut EU-maat hyväksyvät ajokortiksi BE-oikeuden, joten Traficomin tulkinta on hyvin tulkinnanvarainen. Ammattipätevyyttä ei yhdistelmän kuljettamiseen vaadita.

Perävaunu kytketään vetopöytään aivan kuten muutkin puoliperävaunut. Erona ovat perävaunun etukulman ohjaustapit, jotka työntyvät vetoauton rungossa oleviin ohjureihin lukiten vaunun etupään vetoautoon. Näin siitä tulee ikään kuin osa vetoautoa vaunun ainoan akselin muodostaessa vetoauton taka-akselin kanssa telin. Perävaunu on E-tyyppihyväksytty. Perävaunun akseli on ilmajousitteinen ja se on varustettu tasonsäätöventtiilillä sekä paineilmajarruilla, jonka vuoksi vetoautoon asennetaan sähkötoiminen ilmakompressori. Jarrujen Duomatic-liitin sekä perävaunun sähköjohdot liitetään vetoauton vasemmalla sivulla olevaan liitinpaneliin.

Esittelyn aikana ei ollut mahdollisuutta tutustua auton ajo-ominaisuuksiin, mutta voi kuvitella, että auton ajettavuus sen taka-akselin ja perävaunun akselin muodostaman ”telin” ansiosta on vakaa. Akselipituus kasvaa normaalista ns. pullakorisesta jakeluautosta, mutta kuitenkin pysytään melko kohtuullisissa mitoissa. Erilaisia kokemuksia tulee takuulla kertymään, kunhan yhdistelmiä saadaan liikenteeseen.

Kokonaisuus on vakuuttava ja saa miettimään, miksi näkökulma on aina kaikkein raskaimmissa ajoneuvoissa. Myös normaalien kauppojen jakeluliikenteeseen tarkoitettujen ratkaisujen kanssa voidaan  uudistua. BE-Combin ja Tarfugon yhteistyössä MAN:in kanssa rakentama puoliperävaunullinen jakeluauto on mainio esimerkki siitä, mitä ennakkoluuloton kehitys voi tuoda tullessaan. Yhdistelmän kuljetuskapasiteetti on aivan toisella tasolla kuin hiukan lyhyempi ajoneuvo, sitä voi käyttää hyväkseen vaihtokorina. Kuljettajapulan pahentuessa lievemmät ajokorttivaatimukset helpottavat kuljettajan  etsimisessä. Kapasiteetin kasvulla on myös merkitystä pakokaasupäästöihin, suurempi määrä kuljetettavaa tavaraa kerralla tarkoittaa vähennystä lähi- ja CO2-päästöihin. Jännä nähdä alkavatko rekan kuljettajat moikkaamaan vastaantulevaa miniyhdistelmää?