Pihistellen baanalle Renaultin T 440:llä

Pyrittäessä mahdollisimman pieniin päästöihin on kuljettajan toiminnalla suuri merkitys. Maltillinen, ennakoiva ajotapa tuottaa säästöä polttoaineenkulutukseen sekä vähentää päästöjä ja korjauskustannuksia. Pitkällä ajanjaksolla säästöä syntyy myös rengaskustannuksissa. Kuljettaja päättää  pitkälti kaasupolkimellaan, kuinka suuri virtaus on polttoainetankista männän päälle.

Kulutustalkoot

Jo vuosikymmeniä kuorma-autonvalmistajat ovat osallistuneet kustannustalkoisiin. Ne ovat kehittäneet polttoainetaloutta muun muassa aerodynamiikkaa kohentamalla. Samoin päälli- ja perävaunuvalmistajat ovat tuoneet oman näkemyksensä tuotteidensa muotoiluun. Myös rengasvalmistajat ovat  päässeet sanomaan sanansa aiheeseen. Kokonaisuudessaan polttoaineen kulutus on laskenut viimeisten vuosikymmenien aikana kymmeniä prosentteja. Samalla pakokaasupäästöt ovat alentuneet murto-osaan aikaisemmasta.

Renault Trucks on ottanut asiakkaittensa huolet  polttoainekustannuksista tosissaan. Yrityksen pääjohtajan Bruno Blinin mielestä perinteinen dieselmoottorikäyttöinen voimanlähde tulee olemaan raskaan kaluston käytössä vielä pitkään. Samaa mieltä on kotimainen öljynjalostajamme Neste. Kehitys päästöjen alentamisessa suuntautuu hiilidioksidin tuotantoon. Dieselmoottorin vanhoillisesta toimintaperiaatteesta johtuen on siis alennettava polttoaineen kulutusta. Tästä pitävät luonto ja kuljetusyrittäjän lompakko. Liika pyörre polttoaineputkessa kuluttaa rahaa ja ympäristöä.

Turvallisuutta yöpymiseen.

Tien päälle

Noin puoli vuotta kestävällä koeajosessiolla Renault pyrkii todistamaan, että dieselmoottorilla on vielä tulevaisuutta edessään. Päästöskandaalit ovat vieneet kyseisen moottorin mainetta alaspäin, osin täysin turhaan. Raskaan kaluston päästötasoja on rajoitettu Euroopan unionin alueella jo  vuodesta 1993. Paljon on tehty asioita puhtaamman luonnon puolesta. Joskus siitä on maksettu oppirahoja, mutta suunta on kuitenkin oikea. Oppirahoja on maksettu lähinnä Euro4 -päästötason saavuttamiseksi tehdyissä ratkaisuissa. Näitä ovat lisäaineen (Ad- Blue) ja pakokaasun  takaisinkierrätyksen (EGR) käyttö haitallisten typenoksidien alentamisessa pakokaasuissa. Maamme kylmä ilmasto on osasyynä edellä mainittujen laitteiden toimintahäiriöihin. Autonvalmistajat ovat panostaneet näihin ongelmiin ja ne on saatu pääosin selätettyä. Vuonna 2014 voimaan tulleidenEuro6 -säännösten myötä näihin asioihin on jo pikkuhiljaa totuttu.

Teimme Etelä-Suomen alueella muutaman tunnin lenkin ranskalaisen testikuljettaja Herve Beslayn kanssa. Ajokkina oli Renault T440, johon oli kytketty ranskalaisen Frappan valmistama aerodynaaminen  euromittainen puoliperävaunu. Koko yhdistelmä oli varustettu matalia polttoainelukemia  varten. Sen muotoilu, ilmanohjaimet, renkaat ja voimansiirron ratkaisut olivat kaikki viimeistelty tavoitteena mahdollisimman alhaiset käyttökustannukset. Tavoitteessa on onnistuttu. Vaihtelevan koeajolenkin kulutus oli erinomaisella tasolla. Veturin telematiikkajärjestelmä osoitti kulutukseksi  vajaan 300 kilometrin matkalla 27,45 L / 100 km. Yhdistelmä oli lastattu noin 40 tonnin kokonaismassaan.

Voimansiirto kohdillaan

Valmistaja on tehnyt useita ratkaisuja, joilla polttoaineen kulutus ja sitä myötä saadaan mahdollisimman alas. Alhaalta vääntävä moottori (2200 nm. /900 rpm–1400 rpm) yhdistettynä automatisoituun vaihteistoon sekä pitkään perävälitykseen (2.47) on hyvin toimiva kokonaisuus. Voimalinja on  mitoitettu ranskalaisiin olosuhteisiin. Siellä saa ajaa yhdistelmillä moottoriteillä 90 km/t -nopeutta, joten tuolla nopeudella moottorin kierrokset ovat maltilliset 1200 rpm. Polttoainekulutukseen vaikuttavat myös renkaat, joissa on pieni vierintävastus ja tarvittaessa poiskytkettävä ilmakompressori.Taloudelliseen ajamiseen vaikuttaa myös oikeiden voiteluaineiden käyttö koko voimansiirtolinjassa. Pieni kitka ja alhaiset voimansiirron häviöt kampiakselin ja vetoakselin välillä vaikuttavat alentavasti polttoaineen kulutukseen.

Tiellä huomaa kuinka kulutuslukemia on onnistuttu alentamaan. Yhdistelmän aerodynaaminen muotoilu ja renkaat tekevät menosta sutjakan ja hiljaisen. Vaihteiston ohjaus on onnistunut, vaihto tapahtuu oikealla hetkellä ja huomaamattomasti. Tieosuuksilla, joilla voidaan käyttää ennakoivaa vakionopeudensäädintä, tämä vielä korostuu. Kuljettaja saa  kulutukseen vaikuttavaa tietoa ajoneuvon telematiikkajärjestelmästä. Pitkäaikaista ja pysyvää kulutuslukemien alentamista helpottaa rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Frappan rakentama puoliperävaunu tulee perässä helposti ja äänettömästi. Vaunun ilmanohjaimet vaativat huomiota, kun  vekslaillaanahtailla terminaalien pihoilla. Lujitemuoviset ohjaimet eivät pidä kosketuksista, pikku hipaisu saattaa tehdä rumaa jälkeä.

Optimoitu yhdistelmä.

Lisää tuottoa liiketoimintaan

Kokonaisuudessaan ajaminen sujui mallikkaasti, ajo maittoi, kilometrit kerääntyivät mittariin ja kulutuslukemat pysyivät hyväksyttävällä tasolla. Kun nykyaikainen matalapäästöinen kuorma-auto yhdistetään ammattitaitoiseen, taloudellisen ajamisen hallitsevaan kuljettajaan, päästään helposti hyviin tuloksiin. Tästä hyötyvät työnantaja, kuljettaja ja luonto. Muutaman prosentin alentuma polttoainekuluihin vaikuttaa suuresti summaan, joka tilinpäätöksessä näkyy viivan alla. Onko kellään enää varaa polttaa turhaan kallista polttoainetta? Satanen palaa yllättävän nopeasti siellä männänpäällä. Harva kuitenkaan heittää grilliin sytykkeeksi satasen seteleitä.