Peugeotin Expert on leppoisa tavarankuljetin

Kaksilitraisella, 122-hevosvoimaisella nelosmoottorilla, XLkokoisella korilla varustettu 1 255 kilon kantavuuden omaava Peugeot Expert sopii heti käteen. Autoon nouseminen on erittäin helppoa. Korkeussuunnassa säädettävä penkki on suorastaan mainio. Ajoasento on, sanoisinko leppoisa, silti tanakka ja kehoa rasittamaton. Kojetaulun yleisilme on selkeä, tosin kuluu pieni hetki totutellessa ranskalaisten käyttämiin nopeusmittarin parittomiin lukemiin, onneksi rinnalla oleva  digitaalinen nopeusnäyttö helpottaa tilannetta. Kahdeksannopeuksisen automaattivaihteiston hallinta on erittäin helppoa, kiitos näppärän hallintakatkaisimen sekä ohjauspyörän ulottuvilla olevien, Formula-mallisten vaihteenvalitsimien. Peilien näkökulma on riittävä, lisäpisteitä selkeästä peruutuskameran kuvasta.

Näppärä vaihteenvalitsin. Ranskalaista mukavuutta. Helppo lastata. Luovuutta lastaukseen.

Ajettavuudeltaan auto on huippuluokkaa, tunnokas ohjaus kera hienosti toimivan vaihteensiirron. Matka sujuu mukavasti maantiellä ja kaupunkiolosuhteissa. Näppäryyttä lisää pieni kääntösäde. Vaihteiston välitykset sopivat hienosti uuden tieliikennelain mahdollistamiin moottoritienopeuksiin. Ohjaamo lämpeni erittäin nopeasti säädettyyn lämpötilaan, ilmanvaihto ja lämmitys toimivat todella hyvin. Kokonaisuudessaan ohjaamo tarjoaa hyvin suunnitellun työympäristön  kuljettajalleen.

Koeajossa ollut yksilö oli varustettu apumiesten Moduwork-istuimella, joka mahdollistaa myös pitkien tavaroiden kuljetuksen. Penkin voi nostaa ylös ja kun avataan väliseinän alaosassa oleva luukku, myös ohjaamoon voidaan työntää pitkää,  jopa neljä metristä tavaraa. Järjestelmä lisää kuljetuskapasiteettia puoli kuutiometriä, 6,1 kuutiosta 6,6 kuutiometriin. Vanerilattiassa ja seinissä on riittävät kuormanvarmistuspisteet. Takaovet aukeavat ainoastaan 250 astetta, joten niitä ei saa  avattua kuormakoria vasten.

Kolmannen sukupolven Peugeot Expert on toimiva ja mukava pakettiauto lähialueille suuntautuviin jakeluihin, mutta sillä voi lähteä myös pidemmille retkille. Ohjaamon suunnittelussa on otettu huomioon kuljettaja,  mitään turhaa ei ole lisätty, kaikki tarpeellinen on hyvin käsillä. Auto  n hyvin henkilöautomainen, siitä puuttuu tietty jätkämäisyys, mutta nyt puhutaankin ranskalaisesta ajoneuvosta