Syyskuun lopulla SKAL ja Scania Suomi kutsuivat joukon sidosryhmiä Kymi Ringille. Päivän aikana jokainen pääsi myös kokeilemaan, miten kuorma-autoa ajetaan.
Maanantaiaamuna paistaa aurinko ja tunnelma on innostunut. Kymi Ringille on kokoontunut noin 50 liikenne- ja logistiikkasektorista kiinnostunutta ammattilaista. Kansanedustajia, virkamiehiä ja toimittajia ja järjestöjä.
Päivän suunnitelma on seuraava: keskustellaan alan ajankohtaisista kysymyksistä ja verkostoidutaan. Sen mahdollistavat ajankohtaiskatsaukset toimialasta ja käyttövoimamurroksesta. Päivän kruunaa mahdollisuus koeajaa raskasta kalustoa henkilökortilla, Kymi Ringin suljetulla alueella. Käyttövoimina sähkö, kaasu ja diesel. Kun kokee kuljetusteknologian ratissa istuen, kasvaa myös ymmärrys alaa kohtaan.
Alalla tapahtuu
Maailman myllertäessä myös logistiikan merkitys on korostunut uudella tavalla. Se on ennen kaikkea saavutettavuus- ja huoltovarmuuskysymys.
–Lisäksi Suomella on viennissä entistä pidempi takamatka: se korostuu Venäjän rajan sulkeuduttua, kuvaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala tietoiskussaan.
Hän korostaa, että erityisesti tästä syystä on tärkeää, että Suomen logistisesta kilpailukyvystä pidetään kiinni. Se edellyttää, että kuljetuskustannukset pidetään kohtuullisina.
–On tärkeää, että tiestön korjausvelkapaketti jatkuu hyvän kokoisena. Tätä me SKALissa olemme tavoitelleet.
Haasteena kuitenkin on, että investointiohjelman 520 meurin korjausvelkapaketista tulee käytettyä 450 meur kahden ensimmäisen vuoden aikana.
–Se tarkoittaa, että jatkossa jää enemmän tekemistä saman tason säilyttämiseen.
Käyttövoimamurros logistiikassa
SKALin johtaja Petri Murto ja SKALin Sustainability Manager Michael Mannfors puhuivat käyttövoimista ja keinoista päästövähennyksiin.
Murto korosti, että tavaraliikenteessä käyttövoimamurros on laajavaikutteisempi ja siksi haastavampi kuin henkilöautoissa tai säännöllisessä linja-autoliikenteessä.
–Vaikutukset kuljetusten suunnitteluun, toimitusketjuihin, aikatauluihin ja koko logistiseen järjestelmään, sanoi Murto.
Hän korosti, että samalla kun siirtymä pois fossiilienergiasta on Suomelle mahdollisuus, se on myös haaste logistiikalle
– On huomioitava, miten päästöt painetaan alas logistinen kilpailukyky ja kannattavuus säilyttäen.