Optisten antureiden tuottamaa dataa hyödynnetään tulevana talvena tieverkon talvihoidon kehittämiseksi

Kaksivuotinen pilottiprojekti selvittää, miten ajoneuvoihin asennettavat optiset anturit voivat tuottaa kattavaa tietoa tieverkon keliolosuhteista.

Väylävirasto kehittää ratkaisuja raskaan liikenteen toimintaedellytysten parantamiseen painottaen TEN-T verkon kehittämistä ja ylläpitoa. Nykyisin tarkka mittaustieto saadaan pääosin harvakseltaan sijoitetuista tiesääasemista, joten niiden välinen data on erityisen arvokasta.

Ajoneuvopohjaiset optiset anturit tarjoavat kustannustehokkaan tavan täydentää tietopohjaa — vastaavaa aineistoa ei Suomessa ole aiemmin hyödynnetty tässä laajuudessa. Projektin toteuttaa Ramboll CM Oy Väyläviraston toimeksiannosta. Projekti toteutetaan talvikausilla 2025–2026 ja 2026-2027. Optiset anturit asennetaan yhteistyökumppaneina toimivien logistiikkayritysten ajoneuvokalustoon, jotka operoivat TEN-T-verkon ydinverkolla (Helsinki-Tornio, Helsinki-Turku & Helsinki-Hamina).

Tätä kirjoitettaessa seurantalaitteet on asennettu kolmeen NK-Logistiikka Rovaniemi Oy:n ajoneuvoon, jotka tuottavat dataa valtatie 4:ltä Helsingin ja Pohjois-Suomen väliltä sekä kahteen Kuljetus Hellsberg Oy:n ajoneuvoon, jotka liikennöivät pääkaupunkiseudun ja Turun välillä.

_________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:

Tästä puhutaan: varautuja ei hevillä suistu liukkaillakaan

Alueellisen talvihoidon haasteet ympäri maan

Maanteiden talvihoidon haasteet- ohjelmajulkaisu