Mummolaan ja maastoon

Viisi mukavaa istuinpaikkaa, autoveroton, ei tarvetta ajopäiväkirjalle, pieni käyttövero, alle 90 euroa vuosi. Perään saa kytkeä 3 500 kiloisen perävaunun. Isuzun kevytkuormaautoksi rekisteröidyllä D-Max Work Edition-mallistolla tämä kaikki on mahdollista.

Avolavalla varustettu Isuzu DMax kevytkuorma-auto ei ainoastaan tarjoa etuja, sillä on myös vaatimuksia. Ajo-oikeutena pitää olla vähintään C1, yli 750 kilon perävaunua vedettäessä C1E. Yrityskäytössä kuljettajan täytyy noudattaa ajo- ja lepoaika-asetusta, joten autoon täytyy asentaa ajopiirturi. Lisäksi auton nopeus on rajoitettu, 90 km/t. Jos hyväksyy nämä seikat, saa itselleen käyvän ajoneuvon, jolla voi suorittaa monipuolisia ajotehtäviä.

Konehuoneessa jyllää nelisylinterinen, 1,9-litrainen dieselmoottori, jonka tarjoama maksimiteho, 163 hevosvoimaa riittää pitkällekin taipaleelle. Kokonaispainoltaan 3 510 kiloinen auto kulkee reippaasti kohti rajoitusnopeutta. Moottorin ääni joutokäynnillä on perinteisen rouhea, tielle päästyä ääni tasoittuu. Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii tyylikkäästi, jakovaihteiston kautta ovat kytkettävissä nopea ja hidas alue. Tarvittaessa nelivetotekniikka kytketään päälle sähköisesti, samoin
takatasauspyörästön lukot.

Ohjaamon äänieristys on kohdillaan. Muutenkin ohjaamon järjestelyt on suunniteltu hyvin. Ovenkarmin yläosassa oleva kahva on oikealla kohdalla, joten nousu käy vikkelästi huolimatta korkeasta maavarasta. Mustasta, aidosta nahasta tehdyt penkit sopivat hyvin kuljettajalle ja ovat helposti puhdistettavat. Kylmänä pakkas-aamuna ensimmäiset metrit ovat tosin jäätäviä istuimien materiaalin takia, mutta onneksi istuimenlämmittimet toimivat tehokkaasti. Kojetaulua hallitsee yhdeksäntuumainen näyttö, joka yhdessä mittariston kanssa on selkeä ja helppolukuinen.

Isuzusta löytyy runsaasti turvallisuusvarusteita, kuten törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin, aktiivinen kaistavahti, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, törmäyksenestojärjestelmä ja ajonvakautukseen kuuluva perävaunun vakautusjärjestelmä.

Maantiellä auto kulkee tasaisesti, erillinen taka-akseliin lisätty ilmajousitus lisää kuormankantokykyä ja helpottaa perävaunun vetoa. Maastossa auto näyttää kyntensä, lähestymiskulma 30,5 astetta ja jättökulma 24,2 astetta tekevät autosta oikean maastoauton vailla kompromisseja. Auton etu onkin siinä, että se on monikäyttöinen erilaisiin olosuhteisiin.

Viisi istumapaikkaa (takapenkkiläisillä rajoitetut jalkatilat) ja 1 571 mm x 1 530 mm lava, mahdollistavat sekä henkilöiden että kohtuullisen tavaramäärän kuljetuksen samaan aikaan. Kantavuutta löytyy noin 1 300 kiloa. Vajaan viikon koeajossa auton kulutus sen oman ajotietokoneen mukaan oli erittäin kohtuullinen 7,1 l/100 km. Rajoitetulla nopeudella on varmasti merkitystä kulutukseen.

Kevytkuorma-autoksi rekisteröity Isuzu D-Max on näppärä keksintö. Suomeen rekisteröitynä siitä on saatu irti kaikki hyöty, jota veronmaksaja voi itselleen saada. Jos pakettiin liittyvien edellä mainittujen velvollisuuksien ja rajoitetun nopeuden kanssa pystyy elämän, saa autosta itselleen hienon työkalun, jolla voi tarvittaessa vidä pienen perheensä vaikka mummolaan.