MAN siirtää taustapeilit historiaan

Sivupeilit ovat olleet kuorma-autojen varusteena jo niiden historian alkuaikoina. Peilien näkymäalueet ovat parantuneet huomattavasti kohentaen kuljettajan mahdollisuutta havaita katvealueita. Toisaalta peilien tarvitsemien koteloiden ja varsien koko alkaa olla sitä luokkaa, että varsinkin oikeanpuoleisen peilin kotelointi vaikeuttaa jo muuta näkyväisyyttä.

Kolmeakselinen MAN TGX veturi on varustettu Optiviewjärjestelmällä. Järjestelmään kuuluvat ohjaamon kolmessa eri kulmassa olevat videokamerat, joiden kuva välitetään ohjaamossa oleviin näyttöihin.

Kuljettajan puolella sijaitseva 12 tuuman, ja apumiehen puolella 15 tuuman HD[1]tason näyttö on asennettu tuulilasin pilariin. Näytöt on asennettu siten, että ne eivät häiritse ohjaamoon nousua eivätkä sieltä poistumista.

Kameroiden säätö ei poikkea perinteisistä peileistä, homma hoituu kuljettajan oveen sijoitetulla monitoimikatkaisijalla. Hallitakseen kaikki toiminnat, kuljettajan täytyy tutustua huolella kuljettajan käsikirjaa. Säätömahdollisuuksia on enemmän kuin perinteisissä peileissä. Kuljettaja voi säätää näytölle omavalintaisen sivu- ja leveystukilinjan, jotka helpottavat, kun toimitaan ahtaissa paikoissa tai peruutetaan vaikka laituriin. Lisäksi kuljettaja voi valita valvontatilan, joka mahdollistaa kuljettajalle ajoneuvon ympäristön valvonnan, vaikka lepotauon yhteydessä.

Autolla ajaminen tuntuu melko samalta kuin vastaavan normaalipeilein varustellun. Tämä vaatii tosin muutaman tunnin totuttelun. Ensimmäisenä huomaa isojen peilinkupujen puuttumisen, niiden aiheuttamat katvealueet ovat huomattavat. Varsinkin liikenneympyröissä tällä on suuri merkitys. Kamarajärjestelmän kuvanlaatu ei ole vielä täysin verrattavissa peileihin. Varsinkin näytön äärilaidoilla havaittavat vääristymät, esimerkiksi toisen ajoneuvon ohittaessa, häiritsevät aluksi. Tähänkin tottuu nopeasti. Kuljettaja pystyy kesken ajamisen vaihtamaan ajonäkymiä vakio- sekä laajakulmanäyttöön, kuvan zoomauskin onnistuu, vaikka peruutustilanteessa, jossa näkymäaluetta halutaan tarkentaa.

Yhdessä asiassa kamerajärjestelmän edut tulevat hienosti esille. Kameran sijoituksen ansiosta se pystyy välittämään kuvaa myös auton molemmista etukulmista. Tästä on suuri hyöty, kun ajetaan keskustoissa, joissa on vilkkaita suojateitä tai ajetaan ahtaissa paikoissa, joissa ajoneuvon kulmien näkyminen on tärkeää. Kokonaisuudessaan MAN:in kamerajärjestelmä on toimiva, tosin se vaatii pienen totuttelun. Maahantuojan mukaan kameran linssin lämmitys takaa kuvan välityksen myös talvikeleillä. Kameran varren voi kääntää ohjaamoa vasten, vaikka ajettaessa auto laivan ruumaan. Suurin hyöty järjestelmästä saadaan ohjaamon lähialueiden tarkkailua häiritsevien peilinkupujen puuttumisena.