Kesän kynnyksellä valmistui tuhansia nuoria ammattiin tai kirjoitti ylioppilaaksi. Lukuisia myös logistiikan alalta. Onnittelut kaikille! Takana on matka, josta jokainen nuori saa olla ylpeä. Edessä on matka, jossa voi oppia taas lisää.

Jokaisen nuoren on hyvä tietää tekevänsä tärkeää työtä. Siitä meidän jo hieman pidempään työskennelleiden on heitä hyvä muistuttaa. Ilman logistiikan ammattilaisia suomalaisten pöydissä ei olisi ruokaa ja vettä, sähköä ei saataisi, huoltovarmuutemme kärsisi. Suomi totisesti pysähtyisi. Nyt ja tulevaisuudessa.
Digitalisaatio edistyy, kuljettajaa ei korvata
Tänä päivänä puhutaan paljon tekoälystä ja digitalisaatiosta. Jo kymmenen vuotta sitten jotkut tutkijat väittivät, että rekatkin ajaisivat jo näinä päivinä automaattisesti, ilman kuljettajaa. Näin ei ole käynyt ja olen varma, että sellaiseen tilanteeseen on todella pitkä aika. Jo pelkästään liikenneturvallisuus näissä Suomen haastavissa (talvi-) oloissa edellyttää ihmisen panosta huolehtimaan turvallisesta liikkumisesta teillämme.
Tekoäly tai digitalisaation kehitys eivät alaa uhkaa – mutta ne mahdollistavat paljon vaikkapa tehokkuutta ja tarkkuuttaa. Digitalisaatiolla on merkittävä rooli oikein sovellettuna.
Voin sanoa varmuudella, että kuljetusalalla on hyvä työmarkkinatilanne: Osaaville tekijöille on työtä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometrin mukaan työvoiman saatavuus kuljetusalalla on muodostumassa lähivuosina ongelmaksi.
Suhdannevaihtelut vaikuttavat, mutta tällä hetkellä noin kolmannes yrittäjistä kokee, että yrityksellä on ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa. Kuljetusyrittäjiä tavatessa yritysten vahvuutena toistuu osaaminen; ammattitaitoiset kuljettajat ja muu henkilökunta.
Osaavan työvoiman saatavuus onkin yksi kuudesta SKALin strategisesta valinnasta. SKAL on yhdessä eri kumppaneiden kanssa toiminut alan houkuttelevuuden puolesta jo pitkään, Keväällä 2025 käynnistimme hankkeen, jonka tarkoitus on kertoa yhä useammalle suomalaiselle nuorelle nykyaikaisesta ja mielenkiintoisesta kuljetus- ja logistiikka-alasta sekä tarjota käytännön tutustumismahdollisuuksia alallamme. Jotta Suomi pysyy jatkossakin liikkeessä.
Alkaisinko yrittäjäksi?
Ammatinvalinta on meidän jokaisen ihmisen osalta monivaiheinen prosessi, johon vaikuttavat lukuisat tekijät, kuten meidän jokaisen henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet ja taidot, arvot, lähipiirin odotukset ja taloudelliset suhdanteet.
Samoin valitulle urapolulle jääminen tai sen vaihtaminen ovat monien tekijöiden summia.
Valmistuminen ja ammatillinen koulutus on vasta alku. Nyt valmistumisen jälkeen nuorilta kysytään ennen kaikkea motivaatiota sekä halua oppia työssä ja kehittyä omaan yksilölliseen työtehtävään. Kuljetusalan työtehtävissä vaaditaan osaamista, jota alan ulkopuolisen on vaikea tietää. Vaikkapa kuormanvarmistuksen säädökset edellyttävät, että osaamisen pitää olla kunnossa ja lainsäädäntö täytyy tuntea.
Valmistuminen yhteen ammattiin voi sekin vasta olla alku. Ura voi edetä myös kuljetusyrittäjyyteen, omaan yritykseen kuljetusalalla. Uusia yrittäjiä alalle tarvitaankin, sillä yrityksien määrä on laskussa.
Ammatillinen koulutus on tärkein kanava, joka tuottaa uusia kuljettajia – ja tulevaisuuden kuljetusyrittäjiä. Siksi me SKALissa korostamme, että tähän koulutukseen tarvitaan riittävä rahoitus eikä aloituspaikkojen määrää saa vähentää. Toimimme jatkuvasti sen puolesta suhteessa poliittisiin päättäjiin.
Alan oppilaitoksissa tapahtuvan koulutuksen tueksi tarvitaan työssäoppimispaikkoja eli yrityksiä, joissa opiskelijat voivat oppia aidossa työympäristössä ja mieluiten tutustua alaan jo ennen ammatinvalintaa. Tähän kannustamme SKALin jäsenyrityksiä, jotta varmistetaan koulutuksen sisällön ja työelämän käytännön vaatimusten kohtaaminen.
Onnittelut jokaiselle valmistumisen johdosta. On syytä olla ylpeä omasta osaamisestaan.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry