Kuljetus- ja logistiikka-alan kysely puolueille – Puolueet yhtä mieltä reilun kuljetuksen periaatteista

SKAL kartoitti eduskuntapuolueiden kantoja kuljetus- ja logistiikka-alan vaaliteemoihin. Moni teema, kuten kuljetusinfraan ja hankintaosaamisen parantamiseen liittyvät tarpeet herättivät laajaa yksimielisyyttä. Eniten mielipiteitä jakoi kysymys ympäristöhuollon ratkaisuista.

Raskaan liikenteen jakelu- ja taukopaikkainfraa on kehitettävä kunnissa ja maakuntatasolla

Kuntien ja kaupunkien on huomioitava vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran ja raskaan kaluston taukopaikkojen tarpeet omissa maankäyttösuunnitelmissaan.

Taulukko 1: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Perussuomalaiset jokseenkin samaa mieltä

Kaupunkiseutujen on toteutettava MAL-sopimusten mukaiset tauko- ja latauspaikat.

Taulukko 2: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Liike Nyt jokseenkin samaa mieltä

Maakuntaliittojen tulee huomioida maakuntakaavoissa entistä paremmin raskaan liikenteen tarvitsemat taukopaikat sekä lataus- ja jakeluinfran kehittäminen.

Taulukko 3: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Liike Nyt ja Perussuomalaiset jokseenkin samaa mieltä

Kunnat ja maakunnat tarvitsevat pitkäjänteistä suunnittelua, jotta tauko- ja jakelupaikat sekä vaihtoehtoisten käyttö- voimien infra kehittyvät.

RKP

Ihmisten ja tavaran liikkuminen on koko yhteiskunnan elinehto. Raskaan liikenteen toimintaedellytykset
on varmistettava myös tarvittavilla taukopaikoilla.

Kokoomus

Polttoaineen hintojen on pysyttävä alhaalla.

Liike Nyt

Tiestön kunnosta on huolehdittava koko maassa. Siihen tarvitaan niin valtakunnan tason kuin alueellisen/kuntatason päätöksiä ja rahoitusta.”

Keskusta


Saavutettavuus tärkeää, kaavatiet kuntoon

Kunnissa pitää huomioida tiestön kunto ja välityskyky erityisesti suhteessa teollisuusalueisiin ja -laitoksiin, mukaan lukien liikennöinti HCT-kalustolla (pitkät ja painavat yhdistelmät).

Taulukko 4: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Suomen kristillisdemokraatit jokseenkin samaa mieltä

Tiestön kaavoituksessa tulee huomioida elinkeinoelämän ja raskaan liikenteen tarpeet.

Taulukko 5: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Perussuomalaiset ja VIhreät jokseenkin samaa mieltä

Toimiva ja tehokas liikenneinfrastruktuuri on välttämätöntä teollisuuden toiminnalle ja uusien investointien syntymiselle.

Perussuomalaiset

Perustienpidossa on otettava huomioon liikennemäärien lisäksi myös kuljetettujen tonnien määrä.

Keskusta

Kaavoituksessa tulee varmistaa, että raskaan liikenteen ja teollisuusalueiden tarpeet otetaan huomioon.

RKP

Julkiset hankinnat luovat tervettä kilpailua

Kuntien on parannettava hankintaosaamista myös kuljetuspalveluiden tilaajana.

Taulukko 6: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Perussuomalaiset jokseenkin samaa mieltä

Kuntien on kuljetuspalveluiden tilaajana varmistettava, että palvelun tarjoaja täyttää lakisääteiset velvoitteensa.

Kaikki puolueet olivat väittämästä täysin samaa mieltä.

Kunnissa tulee perehtyä liikenneluvan tarpeeseen kuljetuspalveluiden tilaajana.

Taulukko 7: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Perussuomalaiset jokseenkin samaa mieltä ja Vasemmistoliitto ei samaa eikä eri mieltä

Kuntien on kehitettävä
ja ylläpidettävä hankinta- osaamistaan yleisesti ja myös kuljetuspalveluiden tilaajana.

Vasemmistoliitto

Hyvä hankintaosaaminen
on tärkeää julkisen talouden menojen pitämiseksi kurissa.

Perussuomalaiset

Siirtymässä vähäpäästöiseen liikenteeseen muutoksen kustannuksia on kompensoitava kuljetusalalle ja raskaalle liikenteelle.

Vasemmistoliitto

Tavoitteemme on toteuttaa liikenteen vihreää siirtymää nopeasti ja reilusti kaikkia kuljetusyrittäjiä kohtaan kannustaen ottamaan käyttöön uusia käyttövoimia sekä ympäristöystävällisiä toimintatapoja.

Vihreät

Jätehuollon markkinaehtoisuutta vahvistettava

Kuntien tulee vahvistaa markkinaehtoista kiertotaloutta ja yritysvetoista jätehuoltoa.

Taulukko 8: Kansallinen kokoomus, Liike Nyt, Perussuomalaiset, RKP ja Vihreät täysin samaa mieltä, Sos.demokraatit, Keskusta ja Kris.demokraatit jokseenkin samaa mieltä ja Vasemmistoliitto jokseenkin eri mieltä

Ennen jätteiden tai lietteiden kuljetusjärjestelmäpäätöksiä on kunnissa tehtävä riippumattoman toimijan toimesta kuljetusjärjestelmäselvitykset, jotka ottavat huomioon myös kuljetusjärjestelmäpäätöksen yritysvaikutukset.

Taulukko 9: Kokoomus, Liike Nyt ja RKP täysin samaa mieltä, Perussuomalaiset, Keskusta ja Kris.demokraatit jokseenkin samaa mieltä, Sos.demokraatit ja Vasemmistoliitto ei samaa eikä eri mieltä ja Vihreät jokseenkin eri mieltä

Reilua kilpailua ja yrittäjyyttä tulee tukea myös jätehuollossa. Kannatamme yritysvaikutusten arvioinnin käyttöönottoa kunnissa.

Kokoomus

Terve kilpailu eri toimijoiden välillä varmistaa kustannustehokkaan toiminnan ja laadukkaat palvelut.

Kristillisdemokraatit

Poltettavan jätteen määrän kasvattaminen kuntapäätöksillä

Valitkaa puolueenne näkemystä parhaiten kuvaava arvio. Jätehuollon kuntavastuun kasvattaminen on ohjannut kuntia investoimaan jätteenpolttolaitoksiin. Jätteen kierrätysaste on Suomessa EU:n keskitasoa matalampi. Osa jätteistä ohjautuu polttoon, mikä hidastaa kierrätysmateriaalien markkinoiden kehitystä. Jätteenpolttolaitoksia omistavilla kunnilla on kannustin kasvattaa polttoon ohjautuvan jätteen määrää keräämällä jätettä yritysten kilpailemilta markkinoilta – myös ulkomailta.

Kannustimet kunnille polttoon ohjautuvan jätteen määrän kasvattamiseksi on purettava riitävän kattavilla keinoilla.

Taulukko 10: Kokoomus, RKP, Vasemmistoliitto ja Vihreät täysin samaa mieltä. Liike Nyt, Perussuomalaiset, Keskusta ja Kris.demokraatit jokseenkin samaa mieltä. Sos.demokraatit jokseenkin eri mieltä

Jätteenpolton kannustimien purkaminen edistää kierrätystä ja vähentää materiaalien hukkaa. Kierrätyksen edistämiseksi on luotava kattavat ja tasapuoliset keinot, jotka tukevat kestävää kehitystä.

RKP

Osaavia kuljettajia tarvitaan, toisen asteen koulutusta kehitettävä

Kunnissa on pidettävä huolta vastuullaan olevien toisen asteen oppilaitosten toimintaedellytyksistä ja varmistettava kuljetus- ja logistiikka-alan koulutuksen rahoitus.

Taulukko 11: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Liike Nyt, Sosiaalidemokraatit, Keskusta ja Vihreät jokseenkin samaa mieltä

Kuntien on huolehdittava uusien työllisyysalueiden käynnistyessä, että alueet rahoittavat ja hankkivat myös kuljettajakoulutusta yritysten tarpeisiin riittävän joustavasti ja nopeasti.

Taulukko 12: puolueet täysin samaa mieltä paitsi Liike Nyt, Perussuomalaiset, Sosiaalidemokraatit ja Keskusta jokseenkin samaa mieltä

Kunnat voivat ohjata oppilaitoksia alueen tarpeiden mukaisiin koulutusalavalintoihin sekä tukea yksittäisiä, tärkeitä koulutuksia.

Keskusta

Kunta voi tukea paikallista yritystoimintaa myös hankintapäätöksillään hankkimalla läheltä. Kouluissa järjestettävä yrityskasvatus puolestaan auttaa kasvattamaan tulevan polven yrittäjiä.

Vihreät

Kunnan elinvoiman ytimessä ovat työllisyyden ja yrittäjyyden kysymykset.

Kristillisdemokraatit