Koukuttava hollantilainen DAF

Dafin maahantuoja Nordic Truck Center on rakentanut yhteistyössä Nummelasta kotoisin olevan Ajardoksen kanssa koukkulavojen käsittelyyn varustetun ajoneuvon. Hollannissa valmistetun, neliakselisen DAF CF 530:sen alustan päälle on asennettu Italiassa rakennettu 26 tonnin nostokyvyn omaava TAM-koukkulaite.

Koukkukorkeudeltaan 1 570 millisen rungon päälle voidaan vetää 7 200 milliä pitkä lava. Hydraulisilla takalukoilla ja perälaudan  hydrauliikkavalmiudella varustettu laitteisto on laadukkaan oloinen, asennustyö on tehty ammattitaitoisesti. Mallisarjansa väkevin moottori, kolmetoistalitrainen MX-13 tarjoaa potkua 530 hevosvoimaa 2 600 Nm:n maksimiväännöllä. Teliveto mahdollistaa myös raskaimmat kuljetukset aina 76 tonnin painoihin saakka.

Dafin ohjaamo on miellyttävä, samaan aikaan moderni, mutta hyvällä tavalla perinteinen. Kojetaulunäkymä on sekoitus uutta ja vähän vanhempaa.  Päämittarit ovat selkeitä varustettuna viisarinäytöllä. Kuljettaja saa tarvitsemansa, ajonaikaisen tiedon analogisten mittareiden välissä olevasta  infonäytöstä tai kojetaulun keskiosassa olevasta viiden tuuman näytöstä. Matala ohjaamo on varustettu vuoteella ja suurella takaikkunalla, jokahelpottaa huomattavasti lavojen liikuttelua. Koukkulaitteen hallintalaite on sijoitettu ergonomisesti oikeaan paikkaan. Asennusta helpottaa vaihteenvalitsimen, kiertokatkaisijan sijainti kojetaulussa.

Auton ajoasento on mukava, ohjauspyörän ja istuimen säätövara riittää isollekin miehelle. Pienestä ohjaamosta huolimatta kuljettaja ei koe ahtaan paikan kammoa. Moottorin ja vaihteiston yhteistyö toimii tehden ajamisesta ja työnteosta helppoa. Hyvin sijoitettu peruutuskamera helpottaa suuren takalasin lisäksi koukun tarttumista lavaan. Ajettavuus on Dafille ominaista, rauhallisen sukkelaa.

Etuakseli on varustettu parabolisilla lehtijousilla, taka-akselit ovat ilmajousitettuja. Tridemin ohjaava akseli helpottaa työntekoa ahtailla työmailla. Maltillisen perävälityksen (3,09) avulla voidaan pitkillä siirtymillä päästä vähintään kohtuulliseen polttoaineen kulutukseen.

Hollantilainen alusta,  italialaisella koukkulaitteella, joka on asennettu Suomessa ei ole aivan tavanomainen yhdistelmä. Paketista jäi kuitenkin hyvänmakuinen vaikutelma. Työn laatu ja kokonaisuus ovat hyvällä tasolla ja kelpaavat varmasti koko ajan lisääntyviin vaihtolavojen kuljetuksiin lähialueilla ja tarvittaessa pidemmilläkin reissuilla.