Korjausvelkapaketti vakioitava

Tieliikenne on Suomen liikennejärjestelmän ylivoimainen ykkönen. SKAL korostaa, että tämä tulee huomioida väylärahoituksessa. Järjestö esittää, että korjausvelkapaketti on vakioitava 300 milj. euroon.

Kuva: Liikenneturva

SKAL on korostanut tiestön korjausvelan hoitamista erillisellä korjausvelan vuosittaisella määrärahalla. Tälle vaalikaudelle hallitus on päättänyt väylien reilun puolen miljardin korjausvelkapaketista osana investointipakettia. Tänä vuonna korjausvelkapakettiin pistettiin 250 miljoonaa euroa ja se on näkynyt erittäin positiivisesti muun muassa teiden päällystämisenä.


Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa vuodelle 2025 korjausvelan purkamiseen 200 miljoonaa euroa. Tämä esitetty summa mahdollistaisi tiestön parantamiseen panostuksia ensi vuonnakin. Hyviä kohteita ovat edelleen päällystäminen ja maantieliikenteen sillat. Panostukset ovat hyvä alku, mutta ongelma pahenee, ellei rahoitukselle saada jatkuvuutta. Tiestön korjausvelan kasvu on pysäytettävä ja käännettävä laskuun. SKAL on esittänyt, että summa pitäisi vakioida vähintäänkin 300 miljoonan euroon tasolle.

SKAL esittää Suomen teiden rapistumisen estämiseksi:


● 300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asfaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle.
● 300 miljoonaa euroa vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen.
● 400 miljoonaa euroa, tiestön kehittämisinvestointeihin.

Lukuina

90 %
tavaratonneista kulkee teitä pitkin.

Kuljetussuoritteena se on
75 %

Tänä vuonna korjausvelkapakettiin pistettiin
250 milj. eur.

SKAL: Korjausvelkapaketti vakioitava
300 milj. euroon