Kevytkulkuinen kiituri

Latauspaikkojen riittävyys ja liikkumisen luonne mahdollistaa sähkökäyttöisen, pienen pakettiauton hyödyntämisen tavarankuljetuksiin myös suomalaisten kaupunkien keskustoissa. Lähes 700 kilon kantavuuden omaava Citroën ë-Berlingo soveltuu mainiosti tällaiseen kaupunkipyörittelyyn.

Citroënin kevyt pikkupaku liikkuu mukavasti 136-hevosvoimaisen sähkömoottorin avulla. Moottorin tarjoama vääntömomentti, 260 Nm on hiukan pienempi kuin samaan malliin tarjolla olevasta dieselmoottorista on saatavissa. Koska korkein vääntömomentti saadaan jo lähes välittömästi liikkeellelähdöstä, on autolla eteneminen ripeää. Huolellinen kuljettaja kasvattaa 
auton toimintasädettä huomioimalla kaupunkiliikenteen rytmin ja käyttämällä tarpeen vaatiessa tehostettua rekuperaatiota kojetaulussa sijaitsevalla katkaisijalla.

Auton WLPT-sykliin perustuva toimintasäde on 275 kilometriä, viikon koeajon kokemuksella tuohon on mahdollista päästä melko lähelle, ainakin kesäkelissä. Toimintasäteen pituuteen vaikuttaa suuresti ajotapa sekä ohjaamon lämmityksen käyttö. Koeajossa olleeseen autoon on asennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Lämmittimen hyötysuhde on erittäin korkea ja siinä voi käyttää polttoaineena myös biodieseliä. Lämmittimen jakoputkella sen ilman virtaus voidaan ohjata joko ohjaamoon tai kuormatilaan. Lisälämmittimen käytöllä voidaan talviolosuhteissa pidentää toimintasädettä huomattavasti.

Citroën ë-Berlingon 50 kW:n akuston latauspiste sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa. Tämän takia on käytännöllistä peruuttaa latauslaitteelle. Se onnistuu mainiosti kaksinäyttöisen peruutuskameran ansiosta. Järjestelmän ruudulle saa joko peruutusnäkymän tai oikeassa peilin kuvussa olevan kameran välittämän kuvan. Vaihto tehdään ohjauspyörän vasemman pylvään viiksen päästä nappia painamalla. Kameran kuvan avulla kuljettaja näkee muuten kuolleeseen kulmaan jääviä tapahtumia. 

Akuston lataus sujuu latausvirran mukaan pikalatauksella tyhjästä 80 prosentin tehoon 30 minuutissa, peruslatauksella 11 kilowatin Wallbox-latausasemalla noin viidessä tunnissa ja kotitöpselistä hitaalla latauksella, type-2-kaapelilla alle 15 tunnissa. Tarpeen vaatiessa kotiolosuhteissa saadaan viiden ja puolen tunnin latauksella aikaan sadan kilometrin toimintasäde.

Pienestä koostaan huolimatta, 4 753 milliä pitkään autoon on saatu 2 167 milliä pitkä ja pyöränkaarien välistä mitattuna 1 230 milliä leveä kuormatila. Näin mukaan mahtuu kaksi FIN-lavaa poikittain. Kuormatilassa on riittävät, lattiaan upotetut kuormansidontapisteet. Tavaratilaan saadaan lisää pituutta ohjaamon väliseinässä olevan luukun avulla. Tällöin kuormatilan pituus on 3 440 milliä. Kuormatilassa on liukuvat sivuovet molemmilla puolilla.

Auton ohjaamo on sopivalla tavalla ranskalainen, säilytystilaa on useassa eri paikassa ja apumiesten penkit ovat monikäyttöiset. Kojetaulun näkymä on selkeä, energiamittarin informaatio selkeää. Kuljettajan penkissä istuessaan huomaa, missä maassa auto on valmistettu, penkki on huippumukava. Peileistä näkee kohtuullisen mukavasti ja edellä mainittu kahden kuvan näyttö helpottaa muun liikenteen tarkkailua. Vieressä istuvien matkustajien, varsinkin keskipenkillä istuvan jalkatilaa rajoittaa jälkiasenteisen lisälämmittimen vaatima suojakotelo. Tämä nostaa hiukan jalkatilan lattiaa.

Ajaessa huomaa nopeasti sähköauton edut ja haitat. Auto on parhaimmillaan kaupunkien keskustoissa ja taajamissa, jossa ennakoiva kuljettaja voi käyttää hyväkseen liike-energian talteenottoa. Moottoritiet ovat autolle myrkkyä, ilmanvastuksen vaikutus auton kulkuun tarvittavaan tehoon näkyy selvästi nopeasti hupenevassa toimintasäteessä. Jos liikennerytmi antaa periksi, kannattaa moottoriteillä käyttää maltillista nopeutta tai sitten ajaa vaihtoehtoisia reittejä. Ajettavuus on todella hyvää luokkaa.

Pienikokoinen sähköauto soveltuu hienosti lyhyisiin pyrähdyksiin kaupunkialueilla. Pakettiauton mukana kulkee tavaraa ja mahdollisesti pieni perävaunu, ë-Berlingon kanssa voi vetääalle 750 kiloista kärryä. Latauspaikkojen määrä kasvaa maassamme kovaa vauhtia ja akuston latausjärjestelmät toimivat hyvin ja niitä on helppo käyttää. My Citroën -sovelluksen avulla auton käyttäjä voi tarkkailla latauksen kestoa ja ohjelmoida sen alkamisen, vaikka edullisen yösähkön aikana. Lämmitysjärjestelmää voidaan myös ohjelmoida etänä. Tarjolla on muitakin liitettävyyspalveluita, kuten navigointijärjestelmiä.